Lukiolaiset kilpailevat Oikeusguru-kilpailussa – pääpalkintona opiskelupaikat oikiksesta

Lukiolaiset kilpailevat tänään Oikeusguru-kilpailun ensimmäisessä vaiheessa ympäri Suomen. Kilpailun joulukuussa käytävään finaaliin valitaan alkukilpailun kahdeksan parasta. Pääpalkintona kaksi finaalissa parhaiten menestynyttä saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä.

Lukiolaiset ratkovat tänään erilaisia oikeuspulmia aina asunnon vuokraamisesta tekijänoikeuksiin Oikeusgurun alkukilpailussa.

Oikeusguru on Suomen Lakimiesliiton ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL ry:n järjestämä kilpailu, joka järjestetään tänä vuonna neljättä kertaa.

Kilpailussa testataan lukiolaisten tietämystä lakitiedosta ja tutustutaan samalla aiheisiin, joita oikeustieteellisessä opiskellaan.

Pääpalkintona opiskelupaikka kahdelle finalistille

Kilpailun ensimmäinen vaihe järjestetään lukioissa sähköisesti tänään keskiviikkona 9.11. Kahdeksan parhaiten menestyvää mittelee koko kilpailun voitosta ja Oikeusgurun tittelistä finaalissa 12.12. Helsingin käräjäoikeuden tiloissa.

Kaksi finaalissa parhaiten menestynyttä saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä ilman erillistä pääsykoetta. Toinen opiskelupaikoista on Lapin yliopistosta ja toinen Itä-Suomen yliopistosta.

Lakimiesliitto haluaa tuoda kilpailulla esiin oikeudellisiin kysymyksiin liittyvän yleistiedon merkitystä. Jokainen tarvitsee perustason tietämystä arjessa, koska aihe nivoutuu esimerkiksi kansalaisten oikeuksiin ja velvollisuuksiin ja koskettaa jokaisen elämää.

Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander toivoo kilpailun myös tuovan oikeustieteen opiskelua tutummaksi lukiolaisille.

– Kilpailun ja sen kysymysten avulla lukiolaiset saavat paremman kuvan siitä, millaisia oikeustieteen opinnot ovat yliopistossa. Pidämme Lakimiesliitossa tärkeänä, että ala tulee tutuksi mahdollisimman monelle ja sitä hakeutuvat opiskelemaan erilaiset ihmiset erilaisista taustoista, Tilander korostaa.

Alkukilpailussa on mukana 57 lukiota ympäri Suomea.

Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry on kaikkien lakimiesten ja oikeustieteen opiskelijoiden yhteinen etu- ja palvelujärjestö. Meitä on yhteensä jo 16 000! Rakennamme oikeudenmukaista Suomea, jossa #OikeusKuuluuKaikille.

Budjettiriihessä tartuttava kriisiytyvän oikeudenhoidon ongelmiin30.8.2022 12:26:29 EEST | Tiedote

Suomen Lakimiesliitto vaatii hallituksen budjettiriihessä huomiota oikeudenhoidon ongelmille. Oikeudenhoidon vuotuista perusrahoitusta on kasvatettava 50 miljoonalla eurolla siitä, mitä valtiovarainministeriö nyt esittää. Vaatimus perustuu esimerkiksi tuomioistuimien ruuhkautumiseen. Summalla tulisi ennen kaikkea palkata lisää henkilökuntaa. Nyt ongelmia on niin oikeusturvan saatavuudessa kuin henkilöstön työhyvinvoinnissa.

Lakimiesliitto vaatii oikeudenhoitoon 50 miljoonan kriisirahoitusta12.7.2022 09:30:06 EEST | Tiedote