Lukiolaisten Talousguru-kisan ennätysvuoden finalistit valittu

Lukiolaisten Talousguru-kilpailuun osallistui enemmän lukioita kuin koskaan aiemmin – ilmoittautuneita lukioita oli peräti 145. Suomessa on 340 lukiota. Ennätysvuoden 14 loppukilpailijaa on nyt valittu. Mukaan pääsi suoraan pisteiden perusteella maan yhdeksän parasta taloustietäjää ja lisäksi viisi osallistujaa alueidensa parhaina.

Vuoden 2019 Talousguru valitaan keskiviikkona 27.2. Helsingissä pidettävässä loppukilpailussa. Loppukilpailuun kuuluu kirjallinen osuus ja suullinen väittely, jossa loppukilpailijat puolustavat viiden minuutin pariväittelyissä erilaisia talouteen liittyviä väitteitä.

Esimerkiksi viime vuonna yksi finalistipari väitteli siitä, tarvitaanko euroalueelle yhteisiä valtion velkakirjalainoja vai ei. Arvonnan perusteella väittelypareista toinen kannatti yhteisiä valtion velkakirjalainoja ja toinen vastusti. Finaalissa mitataan siis kykyä ajatella talouteen liittyviä asioita monelta kantilta.

Finalistit ovat sukunimen mukaan aakkosjärjestyksessä:

• Markus Alajoki, Vammalan lukio, Sastamala
  • Perttu Antikainen, Kerttulin lukio, Turku
  • Miikka Evesti, Raision lukio, Raisio
  • Elias Järventaus, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo
  • Eero Lahtinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku
  • Tommi Malmelin, Olarin lukio, Espoo
  • Samuel Mattila, Ylistaron lukio, Seinäjoki
  • Leo Ollikka, Kuninkaantien lukio, Espoo
  • Inka Pesonen, Joensuun lyseon lukio, Joensuu
  • Lotta Siira, Kempeleen lukio, Kempele
  • Joni Tasa, Ressun lukio, Helsinki
  • Lauri Tuomela, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi
  • Petra Uusikumpu, Sotungin lukio, Vantaa
  • Valtteri Vuori, Elisenvaaran lukio, Pöytyä

Kilpailun kirjallisen ja suullisen osuuden perusteella neljä parasta finalistia käyvät vielä yhdet pariväittelyt taloustoimittajille suunnatussa Finanssi-illassa. Lopulta kirjallisen kokeen ja kahden suullisen väittelyn perusteella ratkeaa vuoden 2019 lukiolaisten Talousguru.

Talousguru-finalisteille ja kilpailussa menestyneille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Viime vuoden Talousguru Tuukka Tuomikoski ja kilpailussa niin ikään menestynyt Väinö Tuovinen pitivät viime kesänä ennakkoluulotonta, talouskeskustelua tuulettavaa Talousgurut-podcastia, jonka vieraina nähtiin muun muassa Björn Wahlroos ja Olli Rehn.

Talousguru-kilpailua järjestävät Finanssiala ry, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL. Kilpailua tukevat Taloustoimittajat ry ja Suomen lukiolaisten liitto.

Tutustu alkukilpailun tehtäviin ja mallivastauksiin täältä

Lisätietoa Talousguru-kilpailusta

Jussi Karhunen, Finanssiala ry, puh. 020 793 4297
Kirsi Ruhanen, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry, puh. 044 303 1789

FA:n Kauppi patistaa eduskuntavaaliehdokkaita paljastamaan EU-korttinsa30.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Pääministerin yksi tärkeimmistä tehtävistä on Suomen EU-politiikan johtaminen. On erikoista, kuinka vähän EU-asiat ovat korostuneet vaalien alla käytävässä keskustelussa ja puolueiden puheenjohtajien – mahdollisten pääministeriehdokkaiden – ulostuloissa. Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi patistaa poliitikkoja tuomaan julkiseen keskusteluun näkemyksiä muun muassa EMU:n tulevaisuudesta ja pankkiunionista.