Lukiolaisten Talousguru-kisan ennätysvuoden finalistit valittu

Lukiolaisten Talousguru-kilpailuun osallistui enemmän lukioita kuin koskaan aiemmin – ilmoittautuneita lukioita oli peräti 145. Suomessa on 340 lukiota. Ennätysvuoden 14 loppukilpailijaa on nyt valittu. Mukaan pääsi suoraan pisteiden perusteella maan yhdeksän parasta taloustietäjää ja lisäksi viisi osallistujaa alueidensa parhaina.

Vuoden 2019 Talousguru valitaan keskiviikkona 27.2. Helsingissä pidettävässä loppukilpailussa. Loppukilpailuun kuuluu kirjallinen osuus ja suullinen väittely, jossa loppukilpailijat puolustavat viiden minuutin pariväittelyissä erilaisia talouteen liittyviä väitteitä.

Esimerkiksi viime vuonna yksi finalistipari väitteli siitä, tarvitaanko euroalueelle yhteisiä valtion velkakirjalainoja vai ei. Arvonnan perusteella väittelypareista toinen kannatti yhteisiä valtion velkakirjalainoja ja toinen vastusti. Finaalissa mitataan siis kykyä ajatella talouteen liittyviä asioita monelta kantilta.

Finalistit ovat sukunimen mukaan aakkosjärjestyksessä:

• Markus Alajoki, Vammalan lukio, Sastamala
  • Perttu Antikainen, Kerttulin lukio, Turku
  • Miikka Evesti, Raision lukio, Raisio
  • Elias Järventaus, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo
  • Eero Lahtinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku
  • Tommi Malmelin, Olarin lukio, Espoo
  • Samuel Mattila, Ylistaron lukio, Seinäjoki
  • Leo Ollikka, Kuninkaantien lukio, Espoo
  • Inka Pesonen, Joensuun lyseon lukio, Joensuu
  • Lotta Siira, Kempeleen lukio, Kempele
  • Joni Tasa, Ressun lukio, Helsinki
  • Lauri Tuomela, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi
  • Petra Uusikumpu, Sotungin lukio, Vantaa
  • Valtteri Vuori, Elisenvaaran lukio, Pöytyä

Kilpailun kirjallisen ja suullisen osuuden perusteella neljä parasta finalistia käyvät vielä yhdet pariväittelyt taloustoimittajille suunnatussa Finanssi-illassa. Lopulta kirjallisen kokeen ja kahden suullisen väittelyn perusteella ratkeaa vuoden 2019 lukiolaisten Talousguru.

Talousguru-finalisteille ja kilpailussa menestyneille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Viime vuoden Talousguru Tuukka Tuomikoski ja kilpailussa niin ikään menestynyt Väinö Tuovinen pitivät viime kesänä ennakkoluulotonta, talouskeskustelua tuulettavaa Talousgurut-podcastia, jonka vieraina nähtiin muun muassa Björn Wahlroos ja Olli Rehn.

Talousguru-kilpailua järjestävät Finanssiala ry, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL. Kilpailua tukevat Taloustoimittajat ry ja Suomen lukiolaisten liitto.

Tutustu alkukilpailun tehtäviin ja mallivastauksiin täältä

Lisätietoa Talousguru-kilpailusta

Jussi Karhunen, Finanssiala ry, puh. 020 793 4297
Kirsi Ruhanen, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry, puh. 044 303 1789

Vakuutusasiat tulevat eteen jo nuorena – Finanssiala tuo vakuutustyöpajoja kouluihin20.2.2019 07:00:00Tiedote

​Vakuutusasiat kolahtavat jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin – usein jo varsin nuorena. Perusymmärrys vakuutuksista kuuluu jokaisen taloustaitoihin. Finanssiala rahoittaa tänä keväänä 50 vakuutusaiheista työpajaa lukioihin ja ammattikouluihin. Työpajamuotoisilla kouluvierailuilla käydään läpi, mistä vakuuttamisessa on oikeastaan kyse. Olennaisessa osassa on tuoda ilmi, millaisten asioiden varalta meidät on vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset taas on nimenomaan osattava hoitaa itse.

Eläkejärjestelmien yhdistyminen selkeyttäisi lakisääteistä eläketurvaa19.2.2019 14:52:52Tiedote

Finanssialan mielestä huolellinen ja yksimielinen raportti kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien yhdistämisestä antaa hyvä edellytykset edetä sulautumisen tiellä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalliset eläkkeet siirtyvät pääosin työntekijän eläkelain, TyEL:n, piiriin ja niitä hoitavasta Kevasta tulee työeläkeyhtiö tai -kassa. Yhdistymistä selvittänyt työryhmä jätti tänään 19.2. raporttinsa.

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.