Lukiolaisten Talousguru-kisan ennätysvuoden finalistit valittu

Lukiolaisten Talousguru-kilpailuun osallistui enemmän lukioita kuin koskaan aiemmin – ilmoittautuneita lukioita oli peräti 145. Suomessa on 340 lukiota. Ennätysvuoden 14 loppukilpailijaa on nyt valittu. Mukaan pääsi suoraan pisteiden perusteella maan yhdeksän parasta taloustietäjää ja lisäksi viisi osallistujaa alueidensa parhaina.

Vuoden 2019 Talousguru valitaan keskiviikkona 27.2. Helsingissä pidettävässä loppukilpailussa. Loppukilpailuun kuuluu kirjallinen osuus ja suullinen väittely, jossa loppukilpailijat puolustavat viiden minuutin pariväittelyissä erilaisia talouteen liittyviä väitteitä.

Esimerkiksi viime vuonna yksi finalistipari väitteli siitä, tarvitaanko euroalueelle yhteisiä valtion velkakirjalainoja vai ei. Arvonnan perusteella väittelypareista toinen kannatti yhteisiä valtion velkakirjalainoja ja toinen vastusti. Finaalissa mitataan siis kykyä ajatella talouteen liittyviä asioita monelta kantilta.

Finalistit ovat sukunimen mukaan aakkosjärjestyksessä:

• Markus Alajoki, Vammalan lukio, Sastamala
  • Perttu Antikainen, Kerttulin lukio, Turku
  • Miikka Evesti, Raision lukio, Raisio
  • Elias Järventaus, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo
  • Eero Lahtinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku
  • Tommi Malmelin, Olarin lukio, Espoo
  • Samuel Mattila, Ylistaron lukio, Seinäjoki
  • Leo Ollikka, Kuninkaantien lukio, Espoo
  • Inka Pesonen, Joensuun lyseon lukio, Joensuu
  • Lotta Siira, Kempeleen lukio, Kempele
  • Joni Tasa, Ressun lukio, Helsinki
  • Lauri Tuomela, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi
  • Petra Uusikumpu, Sotungin lukio, Vantaa
  • Valtteri Vuori, Elisenvaaran lukio, Pöytyä

Kilpailun kirjallisen ja suullisen osuuden perusteella neljä parasta finalistia käyvät vielä yhdet pariväittelyt taloustoimittajille suunnatussa Finanssi-illassa. Lopulta kirjallisen kokeen ja kahden suullisen väittelyn perusteella ratkeaa vuoden 2019 lukiolaisten Talousguru.

Talousguru-finalisteille ja kilpailussa menestyneille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Viime vuoden Talousguru Tuukka Tuomikoski ja kilpailussa niin ikään menestynyt Väinö Tuovinen pitivät viime kesänä ennakkoluulotonta, talouskeskustelua tuulettavaa Talousgurut-podcastia, jonka vieraina nähtiin muun muassa Björn Wahlroos ja Olli Rehn.

Talousguru-kilpailua järjestävät Finanssiala ry, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL. Kilpailua tukevat Taloustoimittajat ry ja Suomen lukiolaisten liitto.

Tutustu alkukilpailun tehtäviin ja mallivastauksiin täältä

Lisätietoa Talousguru-kilpailusta

Jussi Karhunen, Finanssiala ry, puh. 020 793 4297
Kirsi Ruhanen, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry, puh. 044 303 1789

Kurkistus juhlapuheiden taakse: Finanssiyhtiöt avaavat toimiaan ilmastonmuutoksen torjunnassa18.10.2019 08:19:27 EESTTiedote

Finanssiala ry (FA) laati reilu vuosi sitten jäsenyrityksilleen suositukset ilmastoon liittyvälle raportoinnille. Keväällä selvitimme kyselyllä, miten suosituksia on alettu toteuttaa. Kyselytuloksista käy ilmi, että ilmastonmuutos on huomioitu jollain tapaa melkein jokaisessa vastanneessa yrityksessä. Pisimmällä ilmastonmuutoksen huomioiminen on sijoitustoiminnassa.

Kivisaari kolumnissaan: Yhteiset pelisäännöt eduksi kaikille - eläkeyhtiöiden työhyvinvointitoiminta pitää kirjata lakiin14.10.2019 13:37:00 EESTTiedote

Työkyvyttömyyseläkkeelle jää vuosittain noin 20 000 ihmistä. Erityisenä huolenaiheena on nuorehkojen työntekijöiden joutuminen työkyvyttömyyseläkkeelle psyykkisten syiden takia. Eläkkeitä alkaa aivan liian paljon muun muassa hallituksen työllisyystavoitteen näkökulmasta. Lisäksi syntyvyyden arvioitua suurempi lasku rasittaa huoltosuhdetta ja eläkejärjestelmän rahoitusta. Tässä yhtälössä panostus työkykyä ylläpitävään toimintaan korostuu.

Uusilla velkarajoitteilla ei saa vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta1.10.2019 11:19:46 EESTTiedote

Ylivelkaantumisen suitsiminen kotitalouksissa on tärkeää, mutta keinovalikoima ei saa olla niin järeä, että se hyydyttää asuntomarkkinoita ja vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta. Tätä mieltä on Finanssiala ry (FA) valtiovarainministeriön velkaantumista pohtineen työryhmän ehdotuksista, jotka sisältyvät tiistaina 1.10. luovutettuun mietintöön. Sen sijaan positiivinen luottotietorekisteri on otettava käyttöön mahdollisimman pian.