Lukiolaisten Talousguru-kisan ennätysvuoden finalistit valittu

Lukiolaisten Talousguru-kilpailuun osallistui enemmän lukioita kuin koskaan aiemmin – ilmoittautuneita lukioita oli peräti 145. Suomessa on 340 lukiota. Ennätysvuoden 14 loppukilpailijaa on nyt valittu. Mukaan pääsi suoraan pisteiden perusteella maan yhdeksän parasta taloustietäjää ja lisäksi viisi osallistujaa alueidensa parhaina.

Vuoden 2019 Talousguru valitaan keskiviikkona 27.2. Helsingissä pidettävässä loppukilpailussa. Loppukilpailuun kuuluu kirjallinen osuus ja suullinen väittely, jossa loppukilpailijat puolustavat viiden minuutin pariväittelyissä erilaisia talouteen liittyviä väitteitä.

Esimerkiksi viime vuonna yksi finalistipari väitteli siitä, tarvitaanko euroalueelle yhteisiä valtion velkakirjalainoja vai ei. Arvonnan perusteella väittelypareista toinen kannatti yhteisiä valtion velkakirjalainoja ja toinen vastusti. Finaalissa mitataan siis kykyä ajatella talouteen liittyviä asioita monelta kantilta.

Finalistit ovat sukunimen mukaan aakkosjärjestyksessä:

• Markus Alajoki, Vammalan lukio, Sastamala
  • Perttu Antikainen, Kerttulin lukio, Turku
  • Miikka Evesti, Raision lukio, Raisio
  • Elias Järventaus, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo
  • Eero Lahtinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku
  • Tommi Malmelin, Olarin lukio, Espoo
  • Samuel Mattila, Ylistaron lukio, Seinäjoki
  • Leo Ollikka, Kuninkaantien lukio, Espoo
  • Inka Pesonen, Joensuun lyseon lukio, Joensuu
  • Lotta Siira, Kempeleen lukio, Kempele
  • Joni Tasa, Ressun lukio, Helsinki
  • Lauri Tuomela, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi
  • Petra Uusikumpu, Sotungin lukio, Vantaa
  • Valtteri Vuori, Elisenvaaran lukio, Pöytyä

Kilpailun kirjallisen ja suullisen osuuden perusteella neljä parasta finalistia käyvät vielä yhdet pariväittelyt taloustoimittajille suunnatussa Finanssi-illassa. Lopulta kirjallisen kokeen ja kahden suullisen väittelyn perusteella ratkeaa vuoden 2019 lukiolaisten Talousguru.

Talousguru-finalisteille ja kilpailussa menestyneille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Viime vuoden Talousguru Tuukka Tuomikoski ja kilpailussa niin ikään menestynyt Väinö Tuovinen pitivät viime kesänä ennakkoluulotonta, talouskeskustelua tuulettavaa Talousgurut-podcastia, jonka vieraina nähtiin muun muassa Björn Wahlroos ja Olli Rehn.

Talousguru-kilpailua järjestävät Finanssiala ry, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL. Kilpailua tukevat Taloustoimittajat ry ja Suomen lukiolaisten liitto.

Tutustu alkukilpailun tehtäviin ja mallivastauksiin täältä

Lisätietoa Talousguru-kilpailusta

Jussi Karhunen, Finanssiala ry, puh. 020 793 4297
Kirsi Ruhanen, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry, puh. 044 303 1789

Pankkibarometri: Pankinjohtajat odottavat yritysluottojen kysynnän kasvavan18.6.2021 08:13:18 EEST | Tiedote

Finanssiala ry:n (FA) tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysynnässä on näkyvissä suhdanteen muutos. Yritysten luotonkysyntä oli pitkään alavireistä, mutta kevään 2021 aikana luottoja on myönnetty enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Yritysten luotonkysynnän odotuksissa on näkyvissä selkeätä kasvua nyt myös investointeja varten. Kotitalouksien luotonkysyntä jatkuu edelleen vilkkaana ja odotukset lähikuukausien lainanottohalukkuudesta ovat myös hyvät. Barometrikysely II/2021 tehtiin pankinjohtajille touko-kesäkuun vaihteessa.

Sijoittajien kiinnostus jatkui toukokuussa – rahastoihin 1,2 miljardia uutta pääomaa8.6.2021 15:57:01 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin toukokuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,2 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli toukokuun lopussa 146 miljardia euroa, kun se oli huhtikuun lopussa 144 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Osinkojen uusi lähdevero ei istu verojärjestelmään – asiantuntijaryhmältä kotimaista omistajuutta tukeva linjaus8.6.2021 14:09:11 EEST | Tiedote

Valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmän loppupäätelmä, että osinkojen uusi lähdevero soveltuisi nykyiseen osinkoverojärjestelmään huonosti ja tekisi siitä entistä monimutkaisemman, on tasapainoinen ja kotimaista omistajuutta tukeva linjaus. Työryhmän mukaan osinkojen viiden prosentin lähdeveroa ei olisi perusteltua ottaa osaksi Suomen verojärjestelmää. Työryhmä julkisti mietintönsä tiistaina 8.6.2021.