Lukiolaisten Talousgurun alkukilpailussa ennätykselliset 151 lukiota – ”Ei tuntunut niin vaikealta!”

Lukiolaisten Talousguru-kilpailun alkukilpailu käytiin 12.1. aamupäivällä eri puolilla Suomea. Kilpailu järjestettiin ylioppilaskirjoitusten tapaan kaikissa lukioissa samaan aikaan. Helsingissä 9.3. pidettävään loppukilpailuun valitaan alkukilpailun perusteella 14 finalistia. Talousguru on vuotuinen lukiolaisten talousosaamista mittaava ja sitä esiin nostava kilpailu. Lukiolaiselle se on mahdollisuus varmistaa palkinnoksi opiskelupaikka peräti 8 suomalaisessa yliopistossa.

”Kysymykset eivät tuntuneet ihan mahdottomilta – oli tosi monipuolisia kysymyksiä”, kommentoi kilpailuun osallistunut abiturientti Sallamari Kinnunen Helsingin medialukiosta.

”Helpoin kysymyksistä oli tehtävä, jossa piti tulkita Nordean korttimaksutilastoja. Lainanlaskutehtävä taas oli kaikista vaikein. Jäi positiivinen fiilis, ei ollut niin vaikeita kysymyksiä kuin ajattelin!”, Kinnunen tuumi.

Tämän vuoden kokeessa piti laskea, kannattaako kulutusluotot yhdistää yhdeksi lainaksi vai maksaa erillisiä luottoja sekä analysoida koronakriisin aiheuttamia muutoksia Nordean maksukorttiasiakkaiden kulutuskäyttäytymisessä kuvaajien perusteella. Esseetehtävässä taas piti vertailla Suomen 90-luvun laman, vuoden 2008 finanssikriisin ja koronakriisin syitä ja seurauksia aineiston perusteella. Kokeessa oli myös yhdistelytehtävä, jossa piti osata yhdistää talouden tunnuslukuja oikeaan suuruusluokkaan – minkä kokoinen on Suomen valtion velka, entä paljonko on 12 kuukauden euribor-korko?

Olisitko sinä pärjännyt Talousguru-kilpailussa lukiolaisille? Katso tehtävät ja oikeat vastaukset!

Kilpailulla vankka jalansija - osallistujaennätys paranee vuosi vuodelta

Kinnusen koulusta, Helsingin medialukiosta, osallistui alkukilpailuun pitkälti toistakymmentä lukiolaista. Kaikki yhteiskuntaopin ylioppilaskirjoituksiin tähtäävän abikurssin osallistujat ottivat alkukilpailuun osaa harjoitusmielessä kirjoituksia varten. Lisäksi kilpailuun otti osaa myös muita taloudesta kiinnostuneita lukiolaisia. Talousguruun voivat osallistua kaikki lukiolaiset vuosikurssista riippumatta.

Viime vuonna Talousguru-kilpailu jouduttiin perumaan koronan aiheuttaman koulujen laajan etäopetuksen vuoksi, sillä alkukilpailun koe on pidettävä opettajan valvonnassa palkintoina olevien korkeakoulupaikkojen vuoksi.

Talousguru on saanut suomalaisissa lukioissa vankan jalansijan. Nyt kilpailuun ilmoittautui 151 lukiota. Suomessa on Tilastokeskuksen tietojen mukaan 335 lukiota. ”Jännitimme järjestäjien kanssa, meneekö osallistujaennätys rikki – ja menihän se nippanappa! Kun kilpailu edellisen kerran järjestettiin 2020, kirjattiin ilmoittautujaennätykseksi 149”, sanoo kilpailua Finanssiala ry:ssä koordinoiva kehityspäällikkö Jussi Karhunen. Viimeisten vuosien aikana osanottajalukioiden määrä on joka vuosi kasvanut vähän kerrassaan.

Seuraa loppukilpailua suorana Kauppalehden verkkolähetyksestä!

Kilpailun finaali järjestetään 9.3. Tuolloin loppukilpailuun valitut mittelevät keskenään paitsi kirjallisessa kokeessa, myös suullisissa väittelyissä. Kilpailijat joutuvat väittelyssä puolustamaan arvottuja näkökantoja, joten suullinen väittely testaa kykyä ajatella talousasioita useasta näkökulmasta. Esimerkiksi eräänä vuonna yksi väittelyaihe oli, pitäisikö Ruotsin ottaa käyttöön eurot vai ei.

Eri puolilta Suomea tulevia finalisteja on 14, joten tasokkaita väittelyjä nähdään peräti seitsemän kappaletta. Talousguruksi valitaan se, jonka yhteispisteet väittelystä ja aiemmin aamulla käydystä kirjallisesta osuudesta ovat korkeimmat. Väittelyitä ja palkintojenjakoa voi seurata suorana netistä Kauppalehden verkkosivuilta.

Talousguru-kilpailua järjestävät Finanssiala ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry sekä FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Kilpailua tukevat Kauppalehti, Talous ja nuoret TAT, Taloustoimittajat ry ja Suomen lukiolaisten liitto.

Vuosi 2021 oli tuottoisa erityisesti osakerahastoihin sijoittaneille – Yhteenlaskettu rahastopääoma päätyi vuoden lopussa 159 miljardiin11.1.2022 14:30:06 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin vuonna 2021 yhteensä 9,1 miljardia euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 159 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Finanssialan teesit aluevaaleihin julki - uurnille nyt varmistamaan palvelun taso ja lupauksen laatu5.1.2022 11:40:43 EET | Tiedote

FINANSSIALAN TEESIT ALUEVAALEIHIN 2022 Kansalaisten mahdollisuutta yhdenvertaiseen hoitoon ja hoivaan ajoissa on parannettava. Tämä taataan sujuvalla julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudella. Palveluiden yhtenäinen taso eri puolilla Suomea on turvattava valtakunnallisella ohjauksella. Hyvinvointialueiden on kerrottava selkeästi järjestämiensä palveluiden palvelutasot, jotta kansalainen voi saada tietää, mistä vastaa julkinen sektori ja mikä on omalla vastuulla. Kansalaisella on oltava mahdollisuus täydentää palveluja omalla rahoituksellaan yksityisen sektorin palveluja hyödyntäen. Palvelusetelin käyttöä on lisättävä. Finanssiala ry:n johtavan asiantuntijan Päivi Lunan kolumni: Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen tarve on ollut selkeä jo pitkään ja nyt uudistus on etenemässä. Tammikuun aluevaaleissa ratkotaan, kuka määrää kaapin mallin ja sen paikan. Ketkä valitaan luomaan palvelutasojen sisältöjä ja lunastamaan lupauksia? Tulevilla aluevaltuustoilla on suuret päätökset ede

FA:n raportti: Pankkien vakavaraisuussääntelyllä on keskeinen rooli vihreässä siirtymässä – sääntelyn on tuettava sekä rahoitusvakautta että kestävää talouskasvua4.1.2022 12:02:56 EET | Tiedote

Finanssikriisin jälkeen luodut säädökset ovat vahvistaneet pankkisektorin häiriönsietokykyä. Pankkien sääntely ja sille asetetut tavoitteet kehittyvät jatkuvasti. Uusien säädösten keskeinen tavoite on luoda edellytyksiä kestävälle talouskasvulle pankkien häiriönsietokyvyn parantamisen ohella. Finanssiala ry:n (FA) asiantuntija Jussi Kettunen on laatinut raportin pankkien vakavaraissääntelyn roolista vihreän siirtymän mahdollistamisessa. Vuoden 2020 alussa voimaan tullut kestävän rahoituksen taksonomia luo ympäristön kannalta kestävälle taloudelliselle toiminnalle yhteisen kriteeristön. Kestäville sijoituskohteille on rahoitusmarkkinoilla suurta kysyntää, ja taksonomiaa hyödyntämällä yritykset voivat erottua edukseen. Huomioitavaa on, että taksonomia ei kiellä mitään taloudellista toimintaa. Taksonomia tulee olemaan elävä työkalu, joka kehittyy vuosien mittaan. Finanssiala ry pitää tärkeänä taksonomian kehittämistä EU:n finanssimarkkinoille ja määrittelyjen yhdenmukaistamista. Taksonomi

Tarkennus tiedotteeseen: Suojalasit ja järki päässä kohti uutta vuotta27.12.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Ilotulitteita saa ampua uudenvuodenaattona vain kello 18-02. Ilotulitteiden käyttöpaikka tulee valita huolella suosien syrjäisiä ja aukeita paikkoja- Lemmikkiä ei kannata ottaa mukaan katsomaan ilotulituksia. Erityisesti astmaa ja muita kroonisia keuhkosairauksia sairastavien sekä lasten kannattaa katsoa ilotulitteita etäältä. Vammat ja vahingot voi välttää käyttämällä suojalaseja sekä noudattamalla ilotulitteiden käyttöohjeita.