Lukiolaisten Talousgurun alkukilpailussa ennätykselliset 151 lukiota – ”Ei tuntunut niin vaikealta!”

Lukiolaisten Talousguru-kilpailun alkukilpailu käytiin 12.1. aamupäivällä eri puolilla Suomea. Kilpailu järjestettiin ylioppilaskirjoitusten tapaan kaikissa lukioissa samaan aikaan. Helsingissä 9.3. pidettävään loppukilpailuun valitaan alkukilpailun perusteella 14 finalistia. Talousguru on vuotuinen lukiolaisten talousosaamista mittaava ja sitä esiin nostava kilpailu. Lukiolaiselle se on mahdollisuus varmistaa palkinnoksi opiskelupaikka peräti 8 suomalaisessa yliopistossa.

”Kysymykset eivät tuntuneet ihan mahdottomilta – oli tosi monipuolisia kysymyksiä”, kommentoi kilpailuun osallistunut abiturientti Sallamari Kinnunen Helsingin medialukiosta.

”Helpoin kysymyksistä oli tehtävä, jossa piti tulkita Nordean korttimaksutilastoja. Lainanlaskutehtävä taas oli kaikista vaikein. Jäi positiivinen fiilis, ei ollut niin vaikeita kysymyksiä kuin ajattelin!”, Kinnunen tuumi.

Tämän vuoden kokeessa piti laskea, kannattaako kulutusluotot yhdistää yhdeksi lainaksi vai maksaa erillisiä luottoja sekä analysoida koronakriisin aiheuttamia muutoksia Nordean maksukorttiasiakkaiden kulutuskäyttäytymisessä kuvaajien perusteella. Esseetehtävässä taas piti vertailla Suomen 90-luvun laman, vuoden 2008 finanssikriisin ja koronakriisin syitä ja seurauksia aineiston perusteella. Kokeessa oli myös yhdistelytehtävä, jossa piti osata yhdistää talouden tunnuslukuja oikeaan suuruusluokkaan – minkä kokoinen on Suomen valtion velka, entä paljonko on 12 kuukauden euribor-korko?

Olisitko sinä pärjännyt Talousguru-kilpailussa lukiolaisille? Katso tehtävät ja oikeat vastaukset!

Kilpailulla vankka jalansija - osallistujaennätys paranee vuosi vuodelta

Kinnusen koulusta, Helsingin medialukiosta, osallistui alkukilpailuun pitkälti toistakymmentä lukiolaista. Kaikki yhteiskuntaopin ylioppilaskirjoituksiin tähtäävän abikurssin osallistujat ottivat alkukilpailuun osaa harjoitusmielessä kirjoituksia varten. Lisäksi kilpailuun otti osaa myös muita taloudesta kiinnostuneita lukiolaisia. Talousguruun voivat osallistua kaikki lukiolaiset vuosikurssista riippumatta.

Viime vuonna Talousguru-kilpailu jouduttiin perumaan koronan aiheuttaman koulujen laajan etäopetuksen vuoksi, sillä alkukilpailun koe on pidettävä opettajan valvonnassa palkintoina olevien korkeakoulupaikkojen vuoksi.

Talousguru on saanut suomalaisissa lukioissa vankan jalansijan. Nyt kilpailuun ilmoittautui 151 lukiota. Suomessa on Tilastokeskuksen tietojen mukaan 335 lukiota. ”Jännitimme järjestäjien kanssa, meneekö osallistujaennätys rikki – ja menihän se nippanappa! Kun kilpailu edellisen kerran järjestettiin 2020, kirjattiin ilmoittautujaennätykseksi 149”, sanoo kilpailua Finanssiala ry:ssä koordinoiva kehityspäällikkö Jussi Karhunen. Viimeisten vuosien aikana osanottajalukioiden määrä on joka vuosi kasvanut vähän kerrassaan.

Seuraa loppukilpailua suorana Kauppalehden verkkolähetyksestä!

Kilpailun finaali järjestetään 9.3. Tuolloin loppukilpailuun valitut mittelevät keskenään paitsi kirjallisessa kokeessa, myös suullisissa väittelyissä. Kilpailijat joutuvat väittelyssä puolustamaan arvottuja näkökantoja, joten suullinen väittely testaa kykyä ajatella talousasioita useasta näkökulmasta. Esimerkiksi eräänä vuonna yksi väittelyaihe oli, pitäisikö Ruotsin ottaa käyttöön eurot vai ei.

Eri puolilta Suomea tulevia finalisteja on 14, joten tasokkaita väittelyjä nähdään peräti seitsemän kappaletta. Talousguruksi valitaan se, jonka yhteispisteet väittelystä ja aiemmin aamulla käydystä kirjallisesta osuudesta ovat korkeimmat. Väittelyitä ja palkintojenjakoa voi seurata suorana netistä Kauppalehden verkkosivuilta.

Talousguru-kilpailua järjestävät Finanssiala ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry sekä FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Kilpailua tukevat Kauppalehti, Talous ja nuoret TAT, Taloustoimittajat ry ja Suomen lukiolaisten liitto.

Vapaaehtoiset vakuutukset tärkeitä sosiaaliturvan täydentäjinä13.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Suomalainen vakuuttaa yleensä omaisuutensa paremmin kuin itsensä ja läheisensä. Tämä käy jälleen ilmi Finanssiala ry:n (FA) alkukesästä julkaisemasta vakuutustutkimuksesta. Toki sellaiset perusvakuutukset, kuten kotivakuutus, kuuluukin olla oikeastaan kaikilla, mutta myös henkivakuutus on yhtä lailla tärkeä erityisesti niille, joilla on lapsia ja lainaa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla selvitti toukokuussa henkivakuutusvajetta Suomessa. Selvityksessä kävi ilmi, että vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista on vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus.

FA:n kysely: Nuoret, naiset ja seniorit näyttävät suuntaa vastuullisessa sijoittamisessa – ilmastovaikutusten arviointi koetaan hankalaksi12.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Kaksi viidestä suomalaisesta sijoittajasta seuraa sijoitustensa kestävyyttä, selviää Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kansalaiskyselystä. Lähes puolet rahasto- ja vakuutussijoittajista pitää ilmastovaikutuksia ainakin osittain tärkeänä sijoituskriteerinä, osakesijoittajista 42 prosenttia. FA teetti Norstat Oy:llä kansalaiskyselyn kesäkuussa 2022, jossa selvitettiin suomalaisten innokkuutta vastuulliseen sijoittamiseen. Samantyyppinen kysely on toteutettu tammikuussa 2020 sekä kesäkuussa 2020. ”Kestävyydestä on tulossa hyvä vauhtia valtavirtaa myös finanssialalla. Esimerkiksi saastuttavat kohteet sijoituksina alkavat olla huomattava riski, joten viisas yksityissijoittajakin turvaa sijoituksensa huolehtimalla, että salkussa on kestävyyden huomioon ottavia kohteita. Sellaisia ovat jo nyt täydet kestävyyskriteerit täyttävien lisäksi kohteet, joilla on uskottava siirtymäsuunnitelma”, FA:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari sanoo. Vastuullisten kohteiden valinta ei ole yksittäiselle sijoitt

Varo, varmista ja varoita: Nettihuijaukset ja tietojenkalastelu muuttavat muotoaan, mutta niiltä on mahdollista suojautua7.7.2022 07:59:33 EEST | Tiedote

Nettihuijaukset vaikuttavat laajasti yhteiskuntaan. Vuonna 2021 poliisille tehtiin yhteensä 2 500 ilmoitusta nettihuijauksista ja suomalaiset menettivät huijauksissa noin 47 milj. euroa. Summa olisi voinut olla suurempikin, mutta pankit ja viranomaiset onnistuivat estämään yli 25 milj. euron edestä varojen siirtoja huijareille ja palauttamaan varat. Viranomaisten ja yritysten yhteinen kampanja muistuttaa, että varomalla, varmistamalla ja varoittamalla muita jokainen voi torjua ja ehkäistä huijauksia myös itse.