Lumen alta paljastuvat pellot ja ruohikot ovat rutikuivia – maastopaloriski tulee ottaa huomioon pihan kevätsiivouksessa

Lumipeitteen alta paljastuvat pihamaat houkuttelevat suomalaiset sankoin joukoin siistimään pihojaan kevätkuntoon. Mikäli siivousrutiiniin kuuluu myös puutarhajätteen polttoa, tulee olla erittäin tarkkana.

Vaikka maa on keväisin vielä kosteaa, pinnalla oleva kuiva heinikko syttyy helposti.

Kevät on kotien kunnostamisen ja pihojen siistimisen kulta-aikaa. Puutarhajätteen ensisijainen sijoituspaikka on lähin lajitteluasema. Mikäli pohdit oksien tai risujen hävittämistä polttamalla, varmista aina ensin kunnan nettisivuilta tai alueen pelastuslaitokselta, onko niiden polttaminen alueellanne sallittua. Esimerkiksi risujen polttamisessa tulee olla erityisen varovainen keväisin, jolloin lumen alta paljastuvat pellot, ruohikot ja kaislikot ovat äärimmäisen herkkiä maastopaloille kuivuutensa vuoksi.

Puutarhajätteiden polttamisen lisäksi keväisiä maastopaloja syttyy esimerkiksi varomattomasta peltojen kulottamisesta. Myös muun avotulen, kuten grillien ja nuotioiden, kanssa tulee olla erityisen tarkkana. Parhaat maastopalon ennaltaehkäisyn keinot ovat maltti, täysi sammutusvesiämpäri tulen lähettyvillä, oikeanlaisen nuotiopaikan valinta ja tulen valvominen kaikissa tilanteissa.

Varmista pihan kevätsiivouksen turvallisuus:

• Toimita kiinteistön jäte asianmukaiseen keräyspisteeseen ja pihan siivouksesta syntyvä puutarhajäte lähimmälle lajitteluasemalle.
  • Kunnat ja pelastuslaitokset antavat alueelleen ohjeita kuivien oksien ja risujen polttoon. Varmista ne aina ennen tulen sytyttämistä.
  • Seuraa myös alueesi ruohikko- ja metsäpalovaroituksia. Varoituksen voimassa ollessa avotulta ei saa sytyttää. Ajankohtaiset varoitukset voi tarkistaa Ilmatieteen laitoksen verkkosivuilta: ilmatieteenlaitos.fi/varoitukset.
  • Vaikka maa on vielä kosteaa, pinnalla oleva kuiva heinikko syttyy helposti ja levittää paloa nopeasti erityisesti tuulisella säällä. Huomioithan sääolosuhteet tulta käsitellessäsi.
  • Tulta ei koskaan saa jättää vartioimatta.
  • Polton jälkeen hiilloksen sammuminen on syytä varmistaa vedellä, sillä nuotion pohja voi jäädä kytemään jopa useiksi päiviksi.

Ympäristöstä ja luonnosta huolehtimalla huolehdit samalla myös ihmisten turvallisuudesta.

Huoli kasvaa pelastushenkilöstön turvallisuudesta tieliikenneonnettomuuspaikoilla: Vauhti pois ja katse eteenpäin21.4.2021 09:20:36 EEST | Tiedote

Suomen Palopäällystöliitto on huolissaan pelastushenkilöstön turvallisuudesta tieliikenneonnettomuuspaikoilla. Tiistaina 20.4.2021 Ykköstiellä tapahtuneessa onnettomuudessa säästyttiin henkilövahingoilta, mutta ainekset murheelliseen lopputulokseen olivat olemassa. Onnettomuuspaikan raivaustöissä suoja-autona käytetty säiliöauto vaurioitui hinauskuntoon rekan törmättyä siihen. Säiliöauto on poissa hälytystehtävistä kuukausia.