Lumikuningatar: Kansainväliset tähdet Silja Dos Reis ja Felipe Montoya Kertun ja Kain rooleihin

H.C. Andersenin Lumikuningatar-tarinaan perustuvan jääshow’n rooleihin haki 300 kotimaista ja kansainvälistä esiintyjää. Tästä joukosta Kertun ja Kain rooleihin valittiin Kanadassa asuva suomalaistaustainen Silja Dos Reis sekä espanjalainen Felipe Montoya. Jääshow’n ensi-ilta nähdään tammikuussa UROS LIVE -areenalla Tampereella. Kansainvälinen suurtuotanto on ainutlaatuinen suomalaisen kulttuurin voimannäyte koronapandemiasta toipuvassa maailmassa. Tuotanto tekee hyväntekeväisyysyhteistyötä Icehearts ry:n kanssa ja mahdollistaa lasten vierailuja jääharjoituksiin. Kysynnän vuoksi jääshow’hun tulee myyntiin kaksi lisänäytöstä.
Lumikunigatar-jääshow tammikuussa UROS LIVE -areenalla. Kuva: Saara Salmi ja Irina Kauppinen.

Lumikuningattaren tuottajat, tapahtumayhtiö Tampere-talo Oy sekä Kantelinen Company Oy, ovat koonneet jäätuotantoon nimekkäiden luistelutähtien, kuten Kiira Korven ja Niklas Hagmanin, lisäksi kansainvälistä arvostusta keränneet ohjauksen, koreografian, visuaalisen suunnittelun, käsikirjoituksen ja pukusuunnittelun ammattilaiset. Klassikkotarina Lumikuningattaresta saa jäällä uuden sovituksen, jonka sävellyksestä vastaa Tuomas Kantelinen.

– Lumikuningatar tarjoaa elämyksiä monesta näkökulmasta. Se on esittävän taiteen, viihteen ja jääurheilun suurponnistus, jossa on mukana taitoluistelijoita, tanssijoita ja jääkiekkoilijoita. Lumikuningatar kokoaa koronapandemian jälkeen yleisöt jälleen yhteen, kertoo Lumikuningatar-tuotannosta vastaava Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

– Lumikuningattaren tarina sopii hyvin tähän aikaan. Tarina kertoo ystävyydestä, toisten auttamisesta ja yhteistyöstä. Lisäksi tarinassa jokaisella hahmolla on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Näistä erilaisista taustoista huolimatta kaikki pystyvät toimimaan yhteistyössä yhteisten päämäärien eteen, jääshow’n ohjaaja ja koreografi Reija Wäre kertoo.

Kansainväliset tähdet Kertun ja Kain rooleihin

Kertun roolin luistelee Kanadassa asuva Silja Dos Reis, jolla on suomalaiset sukujuuret. Lahjakas taitoluistelija on tunnettu näyttävästä showluistelusta, jossa toteutetaan muun muassa huimia nostoja. Hän on esiintynyt esimerkiksi Cirque du Soleilin Crystal-jääshow’n päätähtenä.

– Olen unelmoinut siitä, että saisin esiintyä Suomessa, jossa minulla on perhettä ja ystäviä. Vihdoin Suomessa toteutetaan näin upea kansainvälisen tason jääshow! Kuvailisin Lumikuningatar-jääshow’ta tunteita herättäväksi elokuvaksi, jonka maagisuuteen voi eläytyä ja josta löytää katsellessaan koko ajan uusia elementtejä. Jokainen voi myös löytää itsensä tarinasta, vaikkapa Kertun ja Kain ystävyydestä, Silja Dos Reis kertoo ajatuksistaan.

Kain roolin luisteleva espanjalainen Felipe Montoya on voittanut kahdeksan mitalia Espanjan kansallisista taitoluistelukilpailuista, ja hän on osallistunut myös arvokisoihin, kuten Korean Olympialaisiin vuonna 2018. 13-vuotiaana luistelun aloittaneella Felipellä on lisäksi vahva tanssi- ja balettitausta. Kilpailu-uransa jälkeen hän on ollut mukana lukuisissa jäätuotannoissa esimerkiksi Englannissa ja Espanjassa, mutta tulkitsee nyt ensimmäistä kertaa tarinallisen roolihahmon.

– Aiemmissa jääesityksissä olen tulkinnut musiikkia, mutta koskaan en ole ollut mukana show’ssa jossa minulla on näyteltävä rooli osana tarinaa. Tämä johtuu siitä, että tällaisia kokoillan tarinallisia ja draamallisia rooleja ei ole kansainvälisesti tarjolla, Felipe Montoya kertoo.

Lisäksi Lumikuningattaressa luistelevat muun muassa ranskalainen freestyle-luistelija Julien Dulière, venäläiset Dmitry Semykin sekä taitoluisteluparin muodostavat Daria Perminova ja Evgenii Belianin. Kotimaisina tähtinä Lumikuningattaressa esiintyvät esimerkiksi tanssijat Mia-Mari Sinkkonen ja Lasse Lipponen sekä jääkiekkoilevat lapset Jaakko Heinonen ja Elsa Sitari sekä viikonloppuna alle 12-vuotiaiden lasten ikäkausimestaruuden Performing arts soolo -sarjassa (FDO) voittanut tanssija ja taitoluistelija Melina Ylitalo. Suomen menestynein muodostelmaluistelujoukkue Marigold IceUnity loistaa Lumikuningattaren joukkoina päävalmentajansa Anu Oksasen luotsaamana.

Kaveria ei jätetä: Icehearts-yhteistyö

Lumikuningattaressa keskeinen roolihahmo Kai kohtaa vastoinkäymisiä ja tarvitsee apua selviytyäkseen. Vastoinkäymisten hetkellä on tärkeää, että lähellä on ystävä, joka ei hylkää ja haluaa auttaa. Lumikuningatar-tuotanto on mukana tukemassa haastavalla polulla olevia, ja mahdollistaa lasten ja jääshow’n tähtien kohtaamisia yhteistyössä Icehearts-järjestön kanssa.

– Iceheartsin tehtävä on tarjota pysyvä ja turvallinen aikuinen lapsen elämään, sekä joukkueen avulla luoda kasvuyhteisö lapselle. Haavoittuvien lasten elämässä on pysyviä ihmissuhteita vähän. Siksi on tärkeää, että jostain aikuisesta tulee merkityksellinen tukija, joka auttaa sanoittamaan lapsen unelmia ja kulkee lapsen rinnalla 12 vuoden ajan. Yhteistyö Lumikuningatar-tuotannon kanssa on meille todella arvokas ja kumppanuuteen löytyi helposti yhteinen samaistuttava tarina, Icehearts ry:n toiminnanjohtaja Teemu Vartiamäki kertoo.

Kiira Korpi valmistautuu Lumikuningattaren rooliin

Lumikuningattaren roolin luisteleva taitoluistelun viisinkertainen suomenmestari ja kolminkertainen EM-mitalisti Kiira Korpi käy valmistautuessaan läpi kasvutarinaa, jossa hän murtautuu ulos hänelle tyypillisestä kiltin tytön roolista.

– Lumikuningattaressa minua kiehtoo hänen suoruutensa sekä tietynlainen teatraalinen angstisuus, jonka taustalla on yksinäisyyttä ja epätoivoa. Yleisö on tottunut näkemään taitoluistelijan hymyilevänä ja kauniisti jäällä liikkuvana, joten on varmasti jännittävä kokemus nähdä minut kovana, äkkipikaisena ja ilkeänäkin Lumikuningattarena, Kiira Korpi kuvailee.

Kaksi lisänäytöstä

Lumikuningatar saa ensi-iltansa UROS LIVE -areenalla Tampereella 1.1.2022 klo 19. Jääareena muodostaa 360-asteisen katsomon, jossa esityksestä voi nauttia hyvin joka suunnasta.

Kysynnän vuoksi jääshow’hun tulee myyntiin kaksi lisäesitystä. Lauantain lisäksi esityksiä on sunnuntaina 2.1. klo 14 ja klo 19 (lisäesitys) sekä maanantaina 3.1. klo 14 (lisäesitys) ja klo 19. Lisäesitysten liput tulevat myyntiin torstaina 23.9. klo 9.

Lisätiedot: https://lumikuningatar.fi

Käsikirjoitus – Melissa A. Thompson
Pukusuunnittelu – Erika Turunen
Ryhmäkoreografia – Anu Oksanen

Teokseen kiinnitetyt tanssijat julkaistaan kokonaisuudessaan lokakuun 2021 aikana.

Mikki Kuntun visualisointi, Lumikuningatar-jääshow.
Silja Dos Reis luistelee Kertun roolin, kuva: Melissa A. Thompson.
Felipe Montoya luistelee Kain roolin Lumikuningattaressa.
Kiira Korpi valmistautuu rooliinsa Lumikuningattarena.

Tampere-talo on ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus ja tapahtumayhtiö. Toimimme myös promoottorina tuottamalla tapahtumia ja konsertteja talon ulkopuolella, ja Events Tampere -tapahtumatoimistomme tuottaa yritystapahtumia ja kongressi- ja kokouspalveluita.

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampere-talon syksyssä Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertti ja koettavaa lapsiperheille21.3.2024 09:35:00 EET | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut uutta ohjelmistoa syksylle. Vantaan Viihdeorkesteri tuo huippusuositun Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertin Isoon saliin syyskuussa, ja marraskuussa lennetään ilmojen halki koko perheen Lumiukko-elokuvan tahtiin. Syksyn ohjelmistolisäykset tarjoilevat yleisölle myös suomirokkia uusilla sovituksilla sekä lasten suosikkiyhtyeitä. Konserttien liput ovat nyt myynnissä.

Mentalisti Pete Poskiparta ja digiharmonikkataiteilija Netta Skog yhdistävät voimansa täysin uudella Magical Halloween -kiertueella4.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tuleva syksy tarjoilee maagisia ja musiikillisia tunnelmia kutkuttavan jännityksen ja taianomaisen huumorin ystäville. Suomen ainoa kansainvälisesti palkittu mentalisti Pete Poskiparta ja maailmankuulussa Cirque du Soleil -sirkuksessakin esiintynyt digiharmonikkataiteilija Netta Skog tuovat Halloweenin taian kuudelle paikkakunnalle 24.10.–3.11.2024. Magical Halloween -kiertueen lipunmyynti alkaa torstaina 7.3. klo 9.00.

Historiallinen oopperayhteistyö – Viimeiset kiusaukset juhlavuonna Tampereelle ja Savonlinnaan1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat tekevät historiallista yhteistyötä ja tuottavat ensi vuodelle yhteistuotantona Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperan. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff ja pääosissa laulavat Mika Kares, Silja Aalto ja Johan Krogius. Vuosi 2025 on tämän kotimaisen oopperan klassikoihin lukeutuvan teoksen 50-vuotisjuhlavuosi. Oopperaa esitetään Tampere-talossa kuusi näytöstä maaliskuussa ja Olavinlinnassa kolme näytöstä kesällä 2025. Tampereen esitysten liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: La Traviata -oopperan teosesittely ohjaaja Samuel Harjanteen ja sopraano Marjukka Tepposen seurassa ti 27.2.22.2.2024 12:20:37 EET | Kutsu

Tampereen Oopperan odotettu La Traviata saa ensi-iltansa Tampere-talossa lauantaina 2. maaliskuuta. Nyt kutsumme mediaa oopperan teosesittelyyn Tampere-taloon tiistaina 27. helmikuuta. Keskustelemassa Giuseppe Verdin mestariteoksesta ovat ohjaaja Samuel Harjanne ja sopraano Marjukka Tepponen. Heitä haastattelee Tampere-talon ohjelma- ja liiketoimintajohtaja Suvi Leinonen.