Lumme Energian uusi, tekoälyä hyödyntävä sähkönkäytön seurantapalvelu auttaa kuluttajia energiakriisissä

Lumme Energia on julkaissut uuden älykkään sähkönkulutuksen seurantanäkymän osaksi sähköistä OmaLumme-palveluaan. Ruotsalaisen IT-yritys Eliqin kanssa laadittu kulutuksenseuranta jaottelee tekoälyn avulla kuluttajan käyttämän sähkön energiankäyttökategorioihin. Tämä auttaa tunnistamaan, mistä energiankäyttöä voi vähentää. Näin yksityiskohtainen näkymä on vielä poikkeuksellinen ominaisuus suomalaisilla energiayhtiöillä.

Uusi laajennettu kulutuksen seurantanäkymä on tullut nyt ensin OmaLumme-palvelun selainversioon. Kesään 2023 mennessä se tulee osaksi myös Lumme Energian hiljattain julkaistua OmaLumme-mobiilisovellusta.

Energiakriisi lisää kuluttajien tarvetta
ymmärtää omaa sähkönkäyttöä

Vuoden 2022 ennätyskorkeat sähkönhinnat sekä huolet sähkön riittävyydestä ovat saaneet kaikki kiinnittämään erityistä huomiota omaan energiankulutukseensa.

”Haluamme tarjota asiakkaille käyttäjäystävällisen palvelun, joka auttaa ymmärtämään paremmin, mihin sähköä kuluu ja milloin sitä on halvinta käyttää”, kommentoi Lumme Energian digitaalisten palveluiden kehityspäällikkö Aki Martikainen.

Lumme Energia valitsi laajennetun kulutusnäkymän kehitykseen kumppaniksi ruotsalaisen IT-yritys Eliqin. Eliq on erikoistunut kuluttajille suunnattuihin ratkaisuihin, joilla tuetaan energiamarkkinoiden murrosta ja fiksumpaa energiankäyttöä. Heidän tekoälyratkaisunsa auttavat analysoimaan Lumme Energian käyttäjien sähkönkulutusta syvällisesti – myös kuluvan talven jälkeen.

”Lumme Energia työsti mobiilisovellusta sekä kulutusdataan liittyvää ratkaisua, ja he kaipasivat tukea data-analytiikkaan. Vuoden 2022 alussa aloimme kehittää yhdessä palvelua, jolla Lumme Energian asiakkaat voisivat tehdä parempia päätöksiä arjessaan”, Client Success Manager Wictor Hidefjäll Eliqistä avaa yhteistyön taustoja. ”Tärkein panostuksemme oli varmistaa datan hyvä integraatio, koska se on toimivan analytiikan perusta”, lisää Head of Data Science Vaidas Armonas.

Älykäs kulutusnäkymä kategorisoi sähkönkulutuksen ja auttaa muuttamaan kulutustottumuksia

Kulutusnäkymässä käyttäjä voi tarkastella menneiden kuukausien sähkönkulutustaan kategorioittain, tutustua tulevan kuukauden kulutusennusteeseen sekä vertailla oman kotinsa sähkönkulutusta samankaltaisiin kotitalouksiin. Ennustenäkymä auttaa lisäksi hahmottamaan tulevienkin sähkölaskujen suuruutta.

”Laajennettu kulutusnäkymä auttaa tunnistamaan kodin sähkösyöpöt”, Martikainen tiivistää.

”Raporttien ansiosta käyttäjät näkevät myös, mikä vaikutus heidän teoillaan on sähkönkulutukseen”, Hidefjäll täydentää. ”Tiedämme, että kulutusnäkymä voi auttaa asiakasta pienentämään sähkönkulutustaan keskimäärin 5–7 prosenttia. Joillakin kulutuksen lasku voi olla vielä suurempaa.”

Käyttäjä täyttää OmaLumme-palvelussa kotiprofiiliin tiedot esimerkiksi kodin koosta, lämmitysmuodosta sekä käytössä olevista keskeisistä sähkölaitteista. Näiden pohjalta Eliqin ratkaisu Energy Insights API voi erotella kulutuksen eri kategorioihin, joita ovat esimerkiksi lämmitys, käyttöveden lämmitys, viihde-elektroniikka ja valaistus. Lähitulevaisuudessa kategorioihin lisätään myös sähkösauna.

Kulutusdatan jaottelu eri kategorioihin perustuu tekoälyyn. Koneoppimisen ja tilastollisten mallien avulla Eliq yhdistää energiankulutuksen, säätiedot ja käyttäjien tarjoaman data ainutlaatuisella tavalla. Se on Eliqin mukaan paras tapa arvioida energiankulutusta kategorioittain käyttämättä erillisiä seurantalaitteita.

Eliq ja Lumme Energia osallistavat asiakkaita
ja panostavat helppokäyttöisyyteen

Eliqillä on pitkä kokemus kuluttajien mobiilisovellusten kehittämisestä ja ratkaisuista, joilla kuluttaja voi ymmärtää sekä nykyistä että tulevaa energiankäyttöään syvällisemmin.

Lumme Energian kulutusnäkymää kehittämässä oli paitsi sovelluskehittäjiä ja data-analyytikkoja, myös käyttöliittymäsuunnittelijoita. Näin varmistettiin, että kulutusnäkymä on helppo oppia ja luonteva käyttää. Lisäksi ratkaisu räätälöitiin sopimaan yhteen Lumme Energian brändin kanssa.

”Teimme tiivistä yhteistyötä Lumme Energian tiimin kanssa varmistaaksemme, että datamallimme sovitetaan suomalaisille markkinoille. Ruotsalaiset kodit ovat melko samanlaisia kuin suomalaisetkin, mutta esimerkiksi sauna meidän piti lisätä erikseen Lumme Energian ratkaisuun”, Wictor Hidefjäll kertoo.

Asiakkaita on laajennetun kulutusnäkymän kanssa osallistettu paljon. Ensimmäistä pilottiversiota oli testaamassa 7 500 asiakasta. Jatkossakin Lumme Energia kerää asiakkailta kokemuksia palvelun käytöstä.

Näin asiakkaat ovat kommentoineet älykästä kulutusnäkymää

”Hienoa, että meille kuluttajille on nyt saatavana raporttitietoa omasta sähkönkäytöstä. Tämä auttaa omissa sähkötalkoissa. Itselle oli yllätys, että lämpö ja veden lämmitys muodostavat lähes 50 prosenttia kulutuksesta, vaikka meillä on maalämpö.”

”Tämän takia kiinnitän huomiota ja seuraan sähkön kulutusta tarkemmin.”

”Ensivaikutelmani on, että on erityisen hyödyllistä tietää, miten kulutus jakautuu eri käyttökohteiden kesken.”

”Kiva katsoa, miten kulutus jakaantuu ja verrata muiden vastaavaan talouteen.”

Eliq: Wictor Hidefjäll, wictor@eliq.io