Lumoava Arboretum Frick avautuu jälleen 15.5.2022

Vuosi sitten yleisölle avattu yksityinen metsä- ja maisemapuutarha Kangasalla kutsuu jälleen nauttimaan kauneudesta ja luonnon monimuotoisuudesta. Suuressa 3,2 hehtaarin arboretumissa on yhteensä 14 lajistoltaan erilaista puistikkoa, joissa kasvaa satoja kukkivia puita ja pensaita sekä harvinaisia kasveja kaikilta eri mantereilta. Kesällä 2022 Arboretum Frick on avoinna 15.5–14.8.2022 torstaisin ja sunnuntaisin klo 12–16, sekä ryhmille sopimuksen mukaan.

Arboretum Frick. Kuva: Tiia Ennala /  Visit Kangasala
Arboretum Frick. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala

Harrastajapuutarhuri Erkki Frick ryhtyi 80-luvulla rakentamaan puutarhaa vaimonsa Leila Frickin kanssa kotitontilleen Kangasalan Liuksialaan. Yli 30-vuotisen pitkäjänteisen työn tuloksena syntyi metsä- ja maisemapuisto, joka avattiin ensimmäistä kertaa yleisölle kesäkaudeksi 2021.

Puita ja pensaita alueella kasvaa lähes 500 lajia tai lajiketta. Alkukesän vetonaulana ovat upeasti metsäpuutarhassa kukkivat yli 800 alppiruusu- ja atsaleapensasta, joiden jälkeen kesä–heinäkuussa väriloistoa luovat pionit ja ruusut. Harvinaisimpia lajeja ovat erilaiset hevoskastanjat, trumpettipuu, Kiinan saarni, Turkin tammi, valeakaasia ja neidonhiuspuu. Tänä kesänä Arboretum Frickiin pääsee jälleen tutustumaan toukokuusta elokuuhun.

– Tänä vuonna puutarhassa avataan kokonaan uusi alue uusine istutuksineen. Yöpakkasten mentyä sinne istutetaan uusia harvinaisia puulajeja, kertoo Erkki Frick.

– Alppiruusuista ensimmäisenä kukkii Dahurian alppiruusu nyt äitienpäivänä aikaan. Myös magnolioiden nuput ovat juuri puhkeamassa. Atsaleoista toukokuussa kukkivat kevätatsalea ja kuningasatsalea, hän jatkaa.

Erkki Frick on halunnut luoda arboretumiinsa tunnelmaa kasvien lisäksi erilaisilla tiloilla, muureilla, ovilla ja patsailla. Polkujen varrelle on tuotu penkkejä levähtämistä varten.

– Uudistuksia on myös kahvilan toiminnassa. Ensi kesänä Kahvila Ruusupuun tarjoiluista voi nauttia myös sisätiloissa, hän kertoo.

Vaikutteita puutarhoista ympäri maailman

Erkki Frick on etsinyt inspiraatiota arboretuminsa rakentamiseen puutarhoista ympäri maailman. Arboretum Frickissä vierailevat voikin nähdä vaikutteita muun muassa Irlannin arboretumeista, Pariisin kaupunkipuutarhoista ja Claude Monet’n Givernystä sekä Ruotsin Sofieron puutarhasta.

Kiinalaisissa puutarhoissa vierailtuaan Erkki Frick ihastui tunnelmaa luovaan musiikkiin, joka yhdessä puutarhataiteen kanssa muodostaa kokonaiselämyksen kaikille aisteille. Musiikkia kuullaan myös Arboretum Frickissä, jonka metsäpuutarhassa soivat säveltäjä Heikki Mäenpään säveltämä ja tuottama puutarhasta inspiroitunut musiikkiteos.

Alueella on laadukas ja kattava polkuverkosto, joka soveltuu hyvin liikuntarajoitteisille ja pyörätuolilla liikkuville.

Pihakahvila Ruusupuu palvelee kävijöitä puiston aukioloaikoina ja tarjolla on vaihtuva valikoima suolaisia ja makeita herkkuja sekä virvokkeita.

Arboretumiin on mahdollista varata opastettu kierros ryhmälle. Kierros kestää yhden tunnin ja hinta on 100 € / kierros sekä sisäänpääsymaksut.

Lue lisää Arboretum Frickistä verkkosivuilta arboretumfrick.fi tai Facebookista @arboretumfrick.

Kuvaaja mainittava, nimi tiedostossa.

Erkki Frick
erkki.frick@sci.fi

Arboretum Frick
Kotihaantie 20, 38200 Kangasala

Liput

Aikuiset 5 €, lapset (6–16-v.) 3 €, alle 6-v. 0 €
Koko kesän kausilippu (sis. kaksi henkilöä / vierailu) 30 €
Opastettu kierros 100 €, varaukset: erkki.frick@sci.fi

Arboretum Frick. Kuva: Tiia Ennala /  Visit Kangasala
Arboretum Frick. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala

Hevosvoimien vuosi kutsuu Kangasalle kurvaillen ja laukaten13.4.2022 18:49:35 EEST | Tiedote

Kangasalla vietetään vuonna 2022 hevosvoimien teemavuotta. Valokeilaan nousevat kaksi paikkakunnan vetovoimatekijää – vanhat autot ja hevoset – jotka näkyvät muun muassa kesän tapahtumissa. Kurvaa Kangasalle -viikko Mobiliassa ja Vehoniemen automuseolla avaa ajoneuvoharrastajien kesän 6.–11.6.2022. Ensimmäistä kertaa järjestettävä Laukkaa Kangasalle -viikko täyttää kaupungin kavioiden kopseella ja hevosten ystävillä 18.–24.7.2022.

Kamarimusiikin nuoria huippuja Kangasala Classicissa14.2.2022 12:16:03 EET | Tiedote

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty kamarimusiikkifestivaali Kangasala Classic saa jatkoa. Viikkoa ennen juhannusta 16.-19.6.2022 järjestettävä Kangasala Classic tuo jälleen Kangasalle konsertoimaan joukon klassisen musiikin huippuammattilaisia. Konsertteja järjestetään Kangasala-talossa, Kirkkoharjun näkötornilla sekä Kangasalan, Sahalahden ja Kuhmalahden kirkoissa. Festivaaliohjelmaan kuuluu myös Pikku Kakkosestakin tutun Pikku Papun Orkesterin lastenkonsertti. Festivaalin järjestää Kangasalan Musiikinystävät ry.

Kangasalan joulu on täynnä valoa ja tapahtumia 26.11.2021–6.1.202223.11.2021 11:04:49 EET | Tiedote

Keskustan kausivalot ja valometsä, Valotorin joulukalenteri, kirkon valoinstallaatio sekä lukuisten yritysten ja yhteisöjen jouluikkunagalleria tuovat iloa pimeään aikaan Kangasalla pe 26.11. alkaen. Joulun ajan ohjelmasta löytyy tapahtumia kaikenikäisille kuten myyjäisiä ja markkinoita, joulumusiikkia, kulttuuria ja lasten tapahtumia, tonttupolku ja jouluaskartelua. Koko kauden ohjelma on nyt koottu yhteen paikkaan Visit Kangasalan sivuille.