Varsinais-Suomen ELY-keskus

Lunta luvassa - miten teitä hoidetaan talvisin?

Jaa

Tien merkitys, liikennemäärä ja -koostumus määrittelevät teiden hoidon palvelutason. Koska kaikkia teitä ei voida hoitaa kohtuullisin kustannuksin välittömästi, tiet on luokiteltu eri hoitoluokkiin. Olemme koonneet verkkoon tietoa, miten teitä hoidetaan eri hoitoluokkien mukaan. Urakoitsijoilla on käytössä kattavat sääennustuspalvelut, joiden avulla talvihoidon toimenpiteitä pyritään ajoittamaan oikein. Talvisin kelit voivat muuttua nopeastikin ja sade- ja lumikuurot voivat olla hyvin paikallisia. Täysin tasalaatuisia ajo-olosuhteita ei voida taata. Tienkäyttäjän kannattaa ennakoida kelejä ja sopeuttaa omat aikataulunsa kelien mukaan. Talvikeleillä kannattaa varata suosiolla aina reilummin aikaa matkantekoon. Liikennetilannepalvelusta voi seurata kartalta mm. ajokeliä eri puolilla Suomea, tehtyjä talvikunnossapitotoimenpiteitä sekä liikenteen häiriöitä.

Teiden auraus perustuu lumen paksuuteen. Kun lunta on satanut tietty määrä, aura-auto lähtee reitilleen huolimatta siitä, onko ruuhka-aika vai ei. Autoilijoilta edellytetään erityistä varovaisuutta aura-auton havaittuaan. Erityisesti pitkään jatkuneen runsaan lumisateen aikana on tilanteita, jolloin aura-auton reittien loppupuolella olevien teiden auraus saattaa viivästyä.

Lumen syvyydelle on asetettu laatuvaatimukset tien hoitoluokan mukaan. Nämä toimenpideajat vaihtelevat päätieverkon kahdesta tunnista vähäliikenteisen tieverkon kahdeksaan tuntiin. Eli mitä korkeampi tien hoitoluokka on, sitä nopeammin se aurataan. Vaikeimmissa olosuhteissa tieverkko hoidetaan kuntoon tärkeysjärjestyksessä ja ennalta laaditun suunnitelman mukaan.

Palauteväylään on koottu talvihoitoluokkien kuvaukset. Artikkelissa on kerrottu, millä periaatteilla talvihoidon toimenpiteitä toteutetaan eri hoitoluokan teillä.

Talvihoitoluokkien kuvaukset Palauteväylässä 

Talven sääolosuhteet ovat vaihtelevia ja tienkäyttäjän on tärkeää osata varautua muuttuviin keliolosuhteisiin. Liikennetilannepalvelusta voi seurata kartalta mm. ajokeliä eri puolilla Suomea, tehtyjä talvikunnossapitotoimenpiteitä sekä liikenteen häiriöitä.

Liikennetilannepalvelu 

Lisäksi teiden hoidon urakoitsijoilla on käytössä myös omia sosiaalisen median viestintäkanavia, joiden avulla voi seurata, mitä ajankohtaista yksittäisellä urakka-alueella tapahtuu. Urakoitsijoiden somekanavat on koottu yhteen koko maan osalta Väyläviraston verkkosivuille. 

Hoitourakoitsijoiden somekanavat kootusti

Talvisin kelit voivat muuttua nopeastikin, jolloin hoitourakoitsijan on mahdoton vastata laatuvaatimusten mukaisesta teiden hoidosta. Koko käytettävissä oleva kalusto on kuitenkin suorittamassa hoitotoimenpiteitä ja tiet hoidetaan niin nopeasti kuin mahdollista. Teiden talvihoitotoimenpiteiden ajoitusta ei voi valita ennakkoon ja kunnossapitotoimet vaativat aina oman aikansa.

Talvihoidolla ei pyritä saamaan aikaa kesäkelejä

Talvihoidolla turvataan teiden liikennöinti kaikilla teillä ja pääteillä pyritään ennakoitavaan ja häiriöttömään liikenteeseen.  Sen sijaan vähäliikenteisemmillä teillä on talvihoitolinjausten mukaista, että ajonopeutta hiljennetään keliolosuhteiden mukaan. Tienkäyttäjillä on aina oma vastuu sopeuttaa ajonopeus vallitsevien kelien mukaan. On normaalia, että liukkautta saattaa esiintyä ajoittain ja ajoaika voi pidentyä. Tie voi olla liukas, vaikka se on suolattu. Sen voi aiheuttaa useampikin tekijä, mm. liian pieni liikennemäärä, kova pakkanen, alijäähtynyt tai runsas vesisade. Tilanteissa, joissa pakkaskelillä sataa alijäähtynyttä vettä, ei tienhoidon valikoimasta löydy hyviä keinoja liukkauden estämiseen. 

Näissä tilanteissa liikenteessä edellytetään erityistä tarkkaavaisuutta, eikä ole mahdollista edetä normaaleilla nopeuksilla. Matkoihin onkin syytä varata normaalia enemmän aikaa, sekä säilyttää tavallista pidemmät turvavälit muihin tienkäyttäjiin. Viime kädessä tienkäyttäjällä on aina vastuu sopeuttaa oma liikennekäyttäytyminen ja ajonopeus vallitsevien olosuhteiden mukaan. Talvikeleillä kannattaa varata suosiolla aina reilummin aikaa matkantekoon.

Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, aluevastaavat, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Mer än dubbelt så många nya lediga jobb i december jämfört med året innan25.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Vid Egentliga Finlands arbets och näringsbyrå fanns i slutet av december 22 400 arbetslösa arbetssökande. I december brukar antalet arbetslösa vanligen öka rejält jämfört med november och denna gång ökade det med 2 000 personer. Jämfört med året innan har antalet arbetslösa minskat med 8 400 personer (27 %), dvs. snabbare än i hela landet generellt (23 %). I Egentliga Finland minskade antalet permitterade med 6 600 (74 %) personer jämfört med året innan. I slutet av december var andelen arbetslösa arbetssökande av arbetskraften i Egentliga Finland 9,8 %, vilket är 3,7 procenten heter mindre än året innan. Därmed var andelen arbetslösa av arbetskraften mindre än i hela landet (10,5 %). I december var antalet arbetslösa betydligt mindre än året innan i alla ekonomiska regioner i Egentliga Finland. Jämfört med året innan fanns den största skillnaden i Saloregionen (29 %) och den minsta skillnaden i Nystadsregionen (23 %). Den högsta arbetslöshetsgraden fanns i Åbo ekonomiska region (10,3

Uusia työpaikkoja auki joulukuussa yli tuplaten viime vuoteen verrattuna25.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli joulukuun lopussa 22 400 työtöntä työnhakijaa. Joulukuun aikana työttömien määrä nousee yleensä reippaasti marraskuuhun verrattuna ja tällä kertaa määrä nousi 2 000 hengellä. Vuotta aiemmasta työttömien määrä on vähentynyt 8 400 henkilöllä (27 %) eli vauhdikkaammin kuin koko maassa yleisesti (23%). Varsinais-Suomessa lomautettujen määrä aleni 6 600 (74%) henkilöllä verrattuna vuodentakaiseen. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli joulukuun lopussa Varsinais-Suomessa 9,8 % eli 3,7 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Näin työttömien osuus työvoimasta oli pienempi kuin koko maassa (10,5 %). Joulukuussa työttömiä oli rajusti vähemmän kuin vuotta aiemmin kaikissa Varsinais-Suomen seutukunnissa. Suurin ero vuotta aiempaan oli Salon seutukunnassa (29%) ja pienin Vakka-Suomessa (23%). Työttömyysaste oli korkein Turun seudulla (10,3 %) sekä Turun kaupungissa (13,2 %). Pienin työttömyysaste oli Turunmaan saaristossa (6,9 %)

Utkasten till vägplanen för Kustö bro presenteras virtuellt för allmänheten på Teams 20.1.202217.1.2022 13:56:14 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland och S:t Karins stad utarbetar en vägplan för förnyandet av Kustö bro på Skärgårdsvägen (landsväg 180) i Kustö sund. Utarbetandet av vägplanen inleddes i slutet av 2021 och utkasten till vägplanen presenteras vid ett virtuellt publikevenemang på Teams torsdag 20.1.2022 kl. 18.00–19.30. Man kan bekanta sig med planutkasten på förhand i kartresponssystemet.

Kuusistonsalmen sillan tiesuunnitelmaluonnoksia esitellään yleisölle virtuaalisesti Teamsilla 20.1.202217.1.2022 13:55:25 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Kaarinan kaupunki laativat tiesuunnitelmaa Saaristotiellä (mt 180) Kuusistosalmessa sijaitsevan Kuusistonsillan uusimiseksi. Tiesuunnitelman laatiminen on käynnistetty loppuvuodesta 2021 ja tiesuunnitelmaluonnoksia esitellään virtuaalisessa yleisötilaisuudessa Teamsilla torstaina 20.1.2022 klo 18.00–19.30. Suunnitelmaluonnoksiin pääsee tutustumaan ennakkoon karttapalautejärjestelmässä.

Elbussar till regionlinjen Pargas-Åbo17.1.2022 13:40:00 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har konkurrensutsatt busstrafiken på linjerna Pargas–Åbo 801–802 och Houtskär–Korpo–Nagu–Pargas-Åbo 901–904. Linjerna 801–802 mellan Pargas och Åbo kommer att få elbussar före utgången av 2023. Det är fråga om NTM-centralernas första regionala upphandling av kollektivtrafik där man förutsatt eldrivna fordon. Med hjälp av elfordonen strävar man efter att minska trafikutsläppen. I och med konkurrensutsättningen kommer bussarna också att få informationsskärmar och det blir möjligt att köpa en enkelbiljett med bankkort. Den nya avtalsperioden enligt anbudsförfarandet inleds den 1.6.2022.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme