Luomuviljelyalan kasvusta Suomessa tulee päättää kuluttajan, ei EU-byrokraatin

EU-komission eilen julkaisemat Pellolta pöytään -strategia ja biodiversiteettistrategia kiinnittävät huomiota ja luovat odotuksia luonnonmukaiseen maataloustuotantoon ja sen tulevaisuuteen. Strategioiden lähtökohtana on EU:n ruokaketjun kestävyyden parantaminen. Luomuviljelijöitä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitossa edustava MTK Luomu näkee ruokaketjun kestävyyden tarkastelun ja parantamisen hyvin tärkeänä asiana, mutta peräänkuuluttaa, että luomualan kasvattamisen tulisi tapahtua markkinalähtöisesti. Tuotannon pinta-alan kasvattaminen poliittisin päätöksin ei takaa luomutuotteiden kysynnän kasvua kuluttajien keskuudessa eikä tuotannon kannattavuutta viljelijöille. Tärkeää olisikin keskustella luomun kokonaisarvon kasvattamisesta.

Luonnonmukainen ruuantuotanto on sertifioitua ja suomalainen luomutuotanto on hyväksytty, luotettava ja vastuullinen tuotantotapa. Luomusektori on myös merkittävä osa suomalaista maa- ja elintarviketaloutta. Tutkimusten mukaan aktiiviset luomun kuluttajat aikovat myös tulevaisuudessa ostaa luomutuotteita sekä lisätä niiden käyttöä. MTK Luomu pitää erittäin tärkeänä, että kotimaisella tuotannolla pystytään vastaamaan erilaisten kuluttajien toiveisiin ja tarpeisiin.

MTK Luomu näkee luomutuotannon kasvun positiivisena asiana.  Komissio esittää Pellolta pöytään- ja biodiversiteettistrategiassaan luonnonmukaisen tuotannon pinta-alan kasvattamista koko EU:n tasolla 25 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tällä hetkellä luomuviljelyksessä on EU:ssa 7,7 % ja Suomessa on 13,5 % koko peltoalasta.

- Luomutuotannon kasvattamiseksi tarvitaan koko ruokaketjun yhteisiä toimia pellolta pöytään ajattelutavan mukaisesti. Yksinomaan poliittisilla toimenpiteillä ja EU-tukipolitiikan keinoin tämä ei onnistu. Pahimmillaan niillä voidaan jopa pilata luomun lisäarvoa markkinoilla. Tämän vuoksi olisi ensiarvoisen tärkeä saada vauhtia kansallisen luomustrategian päivittämiseen, sanoo MTK:n johtokunnan 3. puheenjohtaja Markus Eerola.

MTK Luomu vaatii komissiota määrittelemään tarpeelliset työkalut luomutuotteiden kysynnän ja markkinoiden kasvattamiseen tasapainoisesti ja hallitusti, jotta vältytään mahdollisilta markkinahäiriöiltä.

- Maatalouden on oltava kannattavaa elinkeinon harjoittamista ja liiketoimintaa. Poliittiset päätökset eivät saa johtaa tilanteeseen, jossa luonnonmukaisen tuotannon lisäarvo tuottajan näkökulmasta menetetään, sanoo MTK Luomun puheenjohtaja Jaana Elo.

MTK Luomu korostaa, että luonnonmukaisessa tuotannossa arvonlisä pitää pystyä kotouttamaan myös alkutuotantoon, jossa tuotteen varsinainen lisäarvo tuotetaan.

Lisätietoja
Markus Eerola, MTK:n johtokunnan 3.puheenjohtaja, 0400 489 350, markus.eerola@mtk.fiJaana Elo, MTK Luomun puheenjohtaja, 044 222 0879, elojaana67@gmail.comHanna Leiponen-Syyrakki, MTK:n Brysselin toimiston johtaja, +32 (0) 47 650 2704, hanna.leiponen-syyrakki@mtk.fi

Töitä Suomesta Oy laajenee kaikkiin maakuntiin18.1.2021 07:51:00 EETTiedote

Viime keväällä kausityövoimakriisiä ratkomaan perustettu Töitä Suomesta Oy laajentaa 18.1. toimintansa koko Suomeen. Samalla yhtiö lanseeraa palveluvalikoiman, jolla voidaan auttaa maaseudun työnantajia ja työntekijöitä. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät tekivät rohkean päätöksen viime vuonna perustaessaan yhteisen yhtiön. Nyt on aika ottaa yhtiön seuraava askel, kertoo Töitä Suomesta Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.

Kohti kiihkeää kuntavaalikevättä – MT:n ja MTK:n paneeli aloittaa kevään poliittisen keskustelun kuntavaalien lähestyessä maanantaina 11.1 klo 105.1.2021 13:39:26 EETKutsu

Tervetuloa seuraamaan neljän puolueen puheenjohtajan kuntavaalipaneelin videolähetystä maanantaina 11.1.2021 kello 10-11. Maaseudun Tulevaisuuden sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton järjestämään paneeliin osallistuvat perussuomalaisten Jussi Halla-Aho, vihreiden Maria Ohisalo, kokoomuksen Petteri Orpo ja keskustan Annika Saarikko. Esillä ovat ajankohtaisimmat politiikan käänteet sekä kuntavaalien kiintoisimmat aiheet rahan riittävyydestä, monipaikkaisesta elämästä ja pakkolunastuksista aina susiin asti.