Luonnon monimuotoisuus ja energiamurros KIP Ympäristöpäivän pääteemoina

KIP Ympäristöpäivä järjestettiin perjantaina 10. kesäkuuta nyt jo 18. kertaa. KIP:n alueen toimijoiden ja sidosryhmien keskuudessa paikkansa vakiinnuttanut KIP Ympäristöpäivä kokosi Kokkolan kaupungintalolle satapäisen osallistujajoukon kuulemaan Kokkolan suurteollisuusalueen ajankohtaisista ympäristö- ja energia-asioista.

KIP Ympäristöpäivän teemat keskittyivät tänä vuonna luonnon monimuotoisuuteen sekä energiamurrokseen. Teemat linkittyvät KIP Ympäristö- ja energiatyöryhmän tämän vuoden päähankkeisiin.

Luonnon monimuotoisuuden eli biodiversiteetin edistäminen ja luontokadon pysäyttäminen koskettavat vahvasti myös suurteollisuutta. KIP Ympäristöpäivässä kuultiin, miten KIP-alueen toimijat ovat yhteistyössä lähteneet edistämään biodiversiteetin hallinnan kehittämistä suurteollisuusalueella. KIP-alueen toimijoille järjestettiin kevään aikana koulutusta sekä työpaja biodiversiteettiin ja sen hallintamahdollisuuksiin liittyen. Biodiversiteettihankkeen lopputuloksia ja jatkotoimenpidesuosituksia esitteli KIP Ympäristöpäivässä seniori konsultti Minna Laitinen Afry Management Consulting Oy:stä, joka toimi asiantuntijana KIP Ympäristö- ja energiatyöryhmän hankkeessa.

- Meillä on ollut ilo toteuttaa KIP-alueen toimijoiden biodiversiteetin hallinnan kehittämisprojektia, yhteistyössä KIP Ympäristö- ja energiatyöryhmän kanssa. Alueella toimii yrityksiä, joissa biodiversiteettityötä on tehty jo vuosia ja sen kautta on saavutettu myös merkittäviä tuloksia. Vastuullisesta toiminnasta ja sitä kautta myös biodiversiteetin huomioimisesta halutaan kuitenkin tehdä ihan kaikkien toimijoiden arkipäivää ja sen lisäksi myös yksi KIP-alueen merkittävistä vetovoimatekijöistä, kertoo Minna Laitinen.

Alueen toimijoiden yhteistoimintaan liittyy Laitisen mukaan paljon potentiaalia. KIP-alueen tehokas kiertotalous, energiankäytön yhteisratkaisut, yhteinen infrastruktuuri ja maankäyttö, mittaamiseen liittyvä kehitys- ja seurantatyö, yhteiset biodiversiteettihankkeet ja biodiversiteettitiekartan laatiminen sekä alueen vastuullisuusbrändin rakentaminen ovat esimerkkejä synergiaetua tuovista mahdollisuuksista.

Ympäristöpäällikkö Jarmo Sillanpää kertoi biodiversiteetin huomioisesta yritystasolla Boliden Kokkola Oy:n toiminnassa ja johtava ympäristötarkastaja, vs. kaupunkilupapäällikkö Juhani Hannila Kokkolassa kaupungin luonnon monimuotoisuuden edistämiseen liittyvistä hankkeista. Biodiversiteettisession päätti projektipäällikkö Timo Hongellin esitys Kokkolan yliopistokeskuksella käynnissä olevasta YMPYRÄ-hankkeesta, jossa luodaan Keski-Pohjanmaalle ympäristövaikutusten älykkään arvioinnin osaamiskeskittymää. Hanke edistää osaltaan biodiversiteetin hallintaa alueella.

Seminaarin toisessa sessiossa keskityttiin energiamurrokseen. Vanhempi asiantuntija Seppo Ollila esitteli SSAB Europe Oy:n hanketta fossiilivapaasta teräksentuotannosta. Muutos mullistaa teräksenvalmistuksen ja mahdollistaa osaltaan kansainvälisten ja kansallisten ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Paikallisia KIP-toimijoiden kuulumisia osallistujille toivat energiamurroksen keskellä Mikko Rintamäki Kokkolan Energialta, Miika Uusitalo Yara Suomelta sekä Matti Malkamäki Hycamite TCD Technologiesilta.

KIP Ympäristöpäivän päätteeksi jaettiin historian kolmas KIP-ympäristöpalkinto. Palkinnon sai Villa Elban luontokoulu, joka on jo 30 vuoden ajan edistänyt kestävän kehityksen kasvatusta niin Kokkolan ja Pohjanmaan alueella, mutta myös laajemmin koko Suomessa ja kansainvälisesti. Palkinnon myötä KIP Ympäristö- ja energiatyöryhmä haluaa antaa tunnustusta luontokoulun monipuoliselle työlle.

KIP Ympäristöpäivä järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa Kokkolan kaupungintalolla. Osallistujista pääosa työskentelee KIP:n alueella, mutta mukana päivässä oli myös sidosryhmien edustajia: ympäristöviranomaisia, koulutus- ja kehitysorganisaatioiden edustajia sekä alan konsultteja.

KIP Ympäristöpäivän järjestää Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistyksen KIP Ympäristö- ja energiatyöryhmä.

KIP Ympäristöpalkinto 2022 luovutettiin Villa
Elban luontokoululle, joka juhlii 30-vuotisjuhlavuottaan.
Kuvassa keskellä luontokoulun Heli
KIP Ympäristöpalkinto 2022 luovutettiin Villa Elban luontokoululle, joka juhlii 30-vuotisjuhlavuottaan. Kuvassa keskellä luontokoulun Heli Lehto, Markku Hukari ja Marko Pohjoismäki, sekä palkinnon jakaneet KIP Ympäristö- ja energiatyöryhmän edustajat Taija Lahtinen (vasemmalla) ja Juhani Hannila (oikealla) sekä KIP ry:n toiminnanjohtaja Johanna Hylkilä.

KIP:N ALUEEN YMPÄRISTÖASIOIDEN AJANKOHTAISSEMINAARI - KEHITTYVÄ & KASVAVA KIP9.6.2023 17:29:10 EEST | Tiedote

Perjantaina 9.6.2023 järjestettiin Villa Elbassa perinteinen KIP Ympäristöpäivä, nyt jo 19. ker-taa. KIP Ympäristöpäivä on Kokkola Industrial Park -suurteollisuusalueen ympäristöasioiden ajankohtaisseminaari. Päivä kokoaa yhteen KIP:n alueen toimijoita kuin myös ympäristövi-ranomaisia ja muita sidosryhmiä. Vuosittaisen seminaarin järjestää Kokkolan Suurteolli-suusalueyhdistyksen KIP Ympäristötyöryhmä.

KIP:N ALUEEN YMPÄRISTÖASIOIDEN AJANKOHTAISSEMINAARI: KIP YMPÄRISTÖPÄIVÄ19.5.2022 14:37:16 EEST | Tiedote

KIP Ympäristöpäivä on perinteinen, nyt jo 18. kertaa järjestettävä, KIP:n alueen ympäristöasioiden ajankohtaisseminaari. KIP Ympäristöpäivän anti on hyvin monipuolinen. Seminaarissa käsitellään tänä vuonna luonnonmonimuotoisuutta sekä energiamurrosta ja sen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Päivä kokoaa yhteen KIP:n alueen toimijoita kuin myös ympäristöviranomaisia ja muita sidosryhmiä.

Hiilineutraalin kiertotalousajattelun ja -osaamisen konkreettista lisäämistä: KIP:n uusi kiertotalousaika – Sanoista tekoihin! -kiertotalouskoulutuksen pilotointi alkaa13.1.2022 13:41:09 EET | Tiedote

Kokkola Industrial Park (KIP) on toiminut jo vuosikymmeniä teollisen kiertotalouden edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä Suomessa, sekä Euroopassa. Kiertotaloudella on KIP:n alueella aito taloudellinen merkitys yritysten talouteen ja toimintaan. Alueen kiertotalouden ja teollisen synergian kehittymispotentiaali on edelleen merkittävä, mutta kehittyminen edellyttää kokonaisvaltaisemman ja konkreettisemman hiilineutraalin kiertotalousajattelun ja -osaamisen lisäämistä alueella.