Luonnonkosmetiikka-alan kasvu kiihtyy

Pro luonnonkosmetiikka ry:n tekemän jäsenkyselyn mukaan luonnonkosmetiikan myynti kasvoi yhdistyksen jäsenyrityksissä vuonna 2018 22% ja oli 18,6 miljoonaa euroa. Yritykset uskovat kasvun jatkuvan vahvana myös tänä vuonna.

Pro luonnonkosmetiikka ry:n jäsenkyselyyn vastasi 20 luonnonkosmetiikkaa valmistavaa tai maahantuovaa yritystä. Kyselyyn vastanneista yrityksistä kolmasosalla luonnonkosmetiikan myynti oli kasvanut yli 50% vuoden aikana, kaiken kaikkiaan myynti kasvoi 75% yrityksistä. Ilmoitettu myynti on maahantuojien ja valmistajien liikevaihtoa, eikä vertailukelpoinen kuluttajahinnoissa esitettyihin kosmetiikan myynteihin.

Keväällä 2018 toteutetussa jäsenkyselyssä luonnonkosmetiikan myynti oli vuonna 2017 kasvanut yhdistyksen jäsenillä 13%, joten kasvu on kiihtynyt merkittävästi vuoden aikana.

-Luonnonkosmetiikan kuluttajakysyntä on nyt vahvaa, sitä tukee osaltaan yleinen LOHAS-trendi (lifestyle of health and sustainability), mutta myös lisääntynyt keskustelu ympäristöongelmista ja yhteiskunnan kemikalisoitumisesta, analysoi tuloksia Pro luonnonkosmetiikka ry:n vara-puheenjohtaja Soile Riemunen-Etelävuori.

Luonnonkosmetiikan tulevaisuuden näkymät valoisat

Tulevaisuuden näkymät olivat kyselyn mukaan kauttaaltaan positiivisia, 90% vastanneista yrityksistä piti varmana tai todennäköisenä luonnonkosmetiikkaan liittyvän liiketoiminnan laajentuvan tulevaisuudessa. Kansainväliset markkinat kiinnostavat 85% kyselyyn vastanneista yrityksistä ja vuodelle 2019 yritykset tavoittelevat keskimäärin 20% kasvua luonnonkosmetiikan myynnissä.

-Huomion arvoista on, että vuosi sitten toteutetussa jäsenkyselyssä vastaajat tavoittelivat keskimäärin 22% kasvua luonnonkosmetiikan myyntiin vuodelle 2018 ja se toteutui täsmällisesti, toteaa Riemunen-Etelävuori.

Nyt ilmoitetut myynnit perustuvat kyselyyn vastanneiden yritysten luonnonkosmetiikkasarjojen myyntiin, yrityksillä voi olla myös muuta liikevaihtoa. Mukana oli 54 luonnonkosmetiikkasarjaa, kaikki kansainvälisen sertifikaatin saaneita tuotemerkkejä tai suomalaisia luonnonkosmetiikkamerkkejä, joiden valmistusaineluettelon on tarkastanut ja hyväksynyt riippumaton asiantuntija.

Luonnonkosmetiikan valmistuksessa suositaan luonnonmukaisia raaka-aineita, joiden alkuperä on pystyttävä jäljittämään. Kasviperäisissä raaka-aineissa suositaan sertifioitua luomulaatua ja uhanalaisia kasveja ei käytetä. Aidossa luonnonkosmetiikassa ei ole synteettisiä hajusteita tai väriaineita. Kiellettyjä raaka-aineita ovat myös mm. silikonit, parabeenit sekä mineraaliöljyt. Luonnonkosmetiikassa eläinkokeet ovat kategorisesti kiellettyjä.

Kyselyyn vastasi 20 Pro luonnonkosmetiikka ry:n jäsenyritystä: 4Dream Ky, Adesso Nutraceuticals Oy, Anumati Naturals Oy, CHOICE Finland Oy, Dell'Eco, Dermoshop Oy, Frantsilan luomuyrttitila, Gardalife Oy, Itu Biodyn Oy, Kauneudella Tmi, Midsona Finland Oy, Miraz Trading Oy, Naviter Oy, Nordic Health Systems, Oy Transmeri Ab, Primavera Finland Oy, Suomen Luonnonkosmetiikan Tukku Oy, Waku OY, Vihreä Kosmetiikka Finland Oy ja Yliopiston Apteekki

Pro luonnonkosmetiikka ry:n tilaamaan kyselyn toteutti Sales Questor Oy ja sen tavoitteena oli selvittää yhdistyksen jäsenyritysten luonnonkosmetiikkaan liittyvä liikevaihto ja sen kehitys, sekä jäsenien tulevaisuuden näkemyksiä luonnonkosmetiikan suhteen.

Tutustu kasvualaan viikonlopun messuilla

Tulevana viikonloppuna Pro luonnonkosmetiikka ry järjestää suositun luonnonkosmetiikkaan keskittyneen Luonnonkaunis-messutapahtuman Helsingissä. Messuilla on tarjolla monipuolisesti aitoa luonnonkosmetiikkaa ja kestävää kauneudenhoitoa sekä alan asiantuntijoiden mielenkiintoisia puheenvuoroja. Näytteilleasettajina toimivat yhdistyksen jäsenet.

Luonnonkaunis-messut 22.-23.3.2019 Suvilahden Kattilahallissa osoitteessa Sörnäisten rantatie 22, Helsinki. Pääsymaksu 5€ /pvä. Messut ovat avoinna pe klo 13:00-19:00 ja la klo 10:00-17:00

Tutustu paremmin: http://www.luonnonkosmetiikka.fi/tapahtumat/luonnonkaunis-messut/

Lisätiedot:

Pro luonnonkosmetiikka ry:n varapuheenjohtaja
Soile Riemunen-Etelävuori soile@naviter.fi
p. 0451747774

Pro luonnonkosmetiikka ry

Pro luonnonkosmetiikka ry on vuonna 2006 perustettu yhdistys, jonka tehtävänä on edistää luonnonkosmetiikan tunnettuutta kuluttajien ja kauneudenhoitoalan ammattilaisten keskuudessa. Yhdistyksen jäsenet ovat luonnonkosmetiikan valmistajia ja maahantuojia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi