Luontoaiheet korostuvat Katajanokalle tulevan puisen toimitilan kilpailuehdotuksissa – arkkitehtuurikilpailun työt on nyt julkistettu

Varman Katajanokalle suunnitteilla oleva toimitila innosti arkkitehtejä etsimään rakennukselle muotoa ja ilmettä luontoaiheista kuten metsästä ja merestä. Keväällä käydyn arkkitehtuurikilpailun kilpailutyöt on nyt julkistettu. Puusta tehtävään rakennukseen sijoitetaan Stora Enson pääkonttori ja hotelli.

Kansainvälisenä kutsukilpailuna järjestettyyn arkkitehtuurikilpailuun osallistui kuusi arkkitehtitoimistoa Suomesta, Pohjoismaista ja Japanista. Metsä, meri tai luonto ovat läsnä useissa kilpailutöissä. Julkisivultaan kilpailutöissä on hyödynnetty paitsi uusklassista linjakkuutta, myös aaltoilevia muotoja sekä valolla ja merimaisemalla leikitteleviä puusäleikköjä.

– Tavoitteemme on rakennuttaa Katajanokalle kaupunkikuvallisesti ja maisemallisesti korkeatasoinen toimitila paikkaan, jonka voidaan sanoa olevan Helsingin paraatipaikalla. Tämä onkin huomioitu kilpailutöissä hyvin, ja saimme erittäin korkeatasoisia ehdotuksia, toteaa hankkeessa rakennuttajana ja kiinteistön omistajana toimivan Varman kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi.

– Monissa töissä toteutui myös arkkitehtuurikilpailussa asetettu tavoite tilojen elinkaariajattelusta. Ne oli suunniteltu muuntojoustaviksi siten, että rakennuksen käyttötarkoitusta voi muokata tarpeen mukaan. Mukautettavilla tilaratkaisuilla mahdollistetaan rakennuksen toiminnallisuus ja pitkäikäisyys, Tomperi sanoo.

Rakennuksesta on tavoitteena tehdä hiilineutraali

Katajanokan Laituriksi nimetystä rakennuksesta on tarkoitus tehdä hiilineutraali, eli silloin sen hiilijalanjälki olisi koko elinkaaren ajalta nolla. Rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä muita toimitiloja. Rakennusmateriaalina käytetään Stora Enson massiivipuuelementtejä, jotka itsessään auttavat vähentämään ilmaston lämpenemistä ja uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä.

– Stora Enso on toimittanut puuelementtejä yli 15 000 puurakentamisen kohteeseen ympäri maailmaa viime vuosien aikana. Tämä kohde on meille hyvin erityinen ja tärkeä, sillä uusiutuvien tuotteiden yhtiönä Stora Enso haluaa luonnollisesti pääkonttorinsa olevan puusta tehty. On hienoa olla luomassa ensiluokkaisia työtiloja henkilöstöllemme, sanoo Stora Enson Wood Products -divisioonan liiketoiminnan kehityspäällikkö Antto Kauhanen.

Helsingin kaupungin tavoitteena Katajanokan rannan elävöittäminen

Helsingin kaupunki on sitoutunut kehittämään Helsinkiä muun muassa siten, että keskustan alue säilyy elävänä. Rannan ja rakennuksen väliin on tarkoitus avata kävely-yhteys, jolloin katutason toimijat voisivat hyödyntää merellisiä ulkotiloja esimerkiksi avaamalla niille terasseja.

- Helsingin kaupungin näkökulmasta Katajanokan alueen kehittämisen tavoitteena on luoda aktiivista kaupunkitilaa, rakentaa uutta rantajulkisivua ja mahdollistaa rannan nykyistä monipuolisempi käyttö. Tulevaisuuden tiiviisti rakennettuun Helsinkiin tulee jäädä asukkaille avointa kaupunkitilaa, millä on suuri painoarvo myös tässä hankkeessa, kertoo kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Voittajatyö valitaan kesäkuussa

Helsingin kaupunki valmistelee Katajanokan asemakaavan muutosta, joka on edellytys rakentamisen käynnistämiselle. Asemakaavan luonnosvaiheen aineisto on parhaillaan yleisön arvioitavana. Kilpailutöiden julkistus on ajoitettu samaan hetkeen kaavan valmisteluvaiheen kanssa, jotta töistä voidaan käydä avoin julkinen keskustelu.

Arkkitehtuurikilpailu on järjestetty Suomen Arkkitehtiliiton SAFA:n sääntöjen mukaisesti ja palkintolautalunta valitsee voittajan kesäkuussa. Tuomaristossa on Varman, Stora Enson ja Helsingin kaupungin edustajia sekä Suomen arkkitehtiliitto SAFAn edustaja. Kilpailutöitä arvioidessaan tuomaristo ei tiedä, mikä työ on minkäkin arkkitehtitoimiston toteuttama.

Kilpailutöiden kuvat löytyvät Varman aineistopankista. Tutustu myös töitä esitteleviin videoihin sekä töiden tekstikuvauksiin.

Hanketta voit seurata myös verkossa osoitteessa www.katajanokanlaituri.fi.

Toimitilan on tarkoitus valmistua 2023.

Lisätietoja:
Ilkka Tomperi, sijoitusjohtaja, kiinteistösijoitukset, Varma, p. 050 379 1903
Marjut Tervola, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 045 673 0120
Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Stora Enso, puh. 040 832 7458
Marjaana Yläjääski, johtava arkkitehti, Helsingin kaupunki, puh. (09) 310 37045

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2020 lopussa 46,3 miljardia euroa.