Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Luontoarvot.fi -palvelussa sinäkin voit osallistua luonnon monimuotoisuuden edistämiseen

MTK on avannut kaikille mahdollisuuden osallistua luontoarvojen säilyttämiseen ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseen. Juuri avatussa Luontoarvot.fi -palvelussa luontoarvojen ostajat ja myyjät kohtaavat. Palvelua esitellään Farmari-näyttelyssä Mikkelissä Metsänomistajat -osastolla M140.

Luontoarvot.fi -palvelussa metsänomistajat voivat tarjota metsissään olevia monimuotoisuuskohteita ostettavaksi, vuokrattavaksi tai muuten käytettäväksi. Kohteet voivat vaihdella yksittäisistä säästöpuista pysyviin suojelualueisiin tai riistatiheiköistä soiden ennallistamiseen.

Vastaavasti luontoarvoista kiinnostuneet henkilöt, yritykset ja muut toimijat voivat julkaista hankintailmoituksia tai ostotarjouksia haluamistaan luontokohteista, rakennepiirteistä tai vaikkapa ennallistamistoimista.

Palvelussa on käyttäjien vapaasti valittavissa, millaisia luontoarvoja tuodaan ostettavaksi, myytäväksi tai vuokrattavaksi. Luontoarvoja ei ole vielä tässä vaiheessa tuotteistettu tai standardoitu. Arvottaminen ja hinnoittelu tapahtuu ostajan ja myyjän välillä. Luontoarvokohteita voivat olla esimerkiksi Metso -elinympäristöt tai niitä muistuttavat kohteet, joihin ei kuitenkaan ole saatavilla julkista rahoitusta.

”Metsänomistajat ovat kiinnostuneita vapaaehtoisuuteen perustuvasta monimuotoisuustyöstä”, muistuttaa MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola. MTK:n tavoitteena on, että luontoarvomarkkinat tuovat myös taloudellista hyötyä metsänomistajille.

Monimuotoisuuden edistämisen keinoja pohditaan tällä hetkellä laajasti. Vapaaehtoisuuteen ja markkinoihin perustuvia malleja ei kuitenkaan ole ollut tarjolla. ”Luontoarvot.fi -palvelu on tärkeä avaus uudenlaisten markkinoiden syntymiselle”, Mäki-Hakola toteaa.

Luontoarvot.fi -palvelua on viimeistelty kevään ja alkukesän aikana. ”Palvelu on alkuvaiheessa ilmoitustaulu -tyyppinen järjestelmä, jonka avulla luontoarvoja myyvät metsänomistajat ja ostajat voivat kohdata”, kertoo kenttäpäällikkö Seppo Niskanen. Alkuvaiheessa luontoarvokauppa tehdään palvelun ulkopuolella, mutta tulevaisuudessa palveluun on tarkoitus lisätä toiminnallisuuksia mm. sopimusten solmimiseen liittyen. ”Palvelua kehitetään käyttäjiltä saadun palautteen ja ideoiden perusteella”, Niskanen jatkaa.

Luontoarvot.fi palvelusta toivotaan eri toimijoiden yhteistä hanketta. MTK kutsuu metsänomistajat ja muut toimijat rohkeasti mukaan palvelun kehittämistyöhön. ”Palvelussa voidaan edistää yksityisten luonnonsuojelualueiden perustamista tai vaikkapa luontoon perustuvien palveluiden kehittymistä”, Mäki-Hakola sanoo. Myös luonnontuote- ja luomukeruukauppa voi hyötyä palvelusta.

Luontoarvot.fi tuo MTK:n tavoitteen mukaisesti markkinarahoitusta monimuotoisuuden turvaamiseen, tarjoaa metsänomistajille vaihtoehtoisia tulolähteitä metsistään ja toimii rohkaisuna kaikille tekoihin luonnon monimuotoisuuden hyväksi.

Palvelun teknisestä toteutuksesta vastaa CoReorient Oy.

www.luontoarvot.fi

metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola puh. 040 502 6810
kenttäpäällikkö Seppo Niskanen puh. 050 5730 860

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.

MTK:n liittojen puheenjohtajat: Suomella edellytykset lisätä tuntuvasti ruuantuotantoa – nyt suunta on väärä29.7.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset viljelijät pystyvät turvaamaan maamme ruokaturvan, lisäämään tuotantoa ja menestymään erikoistumalla myös vientimarkkinoilla, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus, toteavat MTK:n tuottajaliittojen puheenjohtajat. He peräävät vastuuta markkinoilta, joiden toimimattomuus ajaa nyt kotimaista tuotantoa alas maailman ruokakriisin kynnyksellä. ”Suunta on väärä”, puheenjohtajat painottavat kannanotossaan.

EU parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnalta vain vähän keinoja uusiutuvien edistämiseksi14.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta hyväksyi 13.7.2022 näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin päivityksestä. Valiokunta nosti komission esityksen uusiutuvan energian osuutta 40 prosentista vähintään 45 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Noston tavoitteena on kiihdyttää EU:n siirtymää kohti uusiutuvan energian laajempaa hyödyntämistä ja parantaa EU:n energiaomavaraisuutta Venäjän hyökkäyssodan takia.