Luovaa työkalujen käyttöä - Fiskarsiin syntyi upea veistos pystyyn jätetystä puunrungosta Boschin hiomakoneilla

Fiskarsissa asuva taiteilija Adam Detre on luonut katkaistusta puunrungosta näyttävän taideteoksen kaikkien idyllisessä ruukkimiljöössä vierailevien iloksi. Detre on käyttänyt Boschin työstökoneita teoksen tekemisessä omintakeisella tavalla.

Fiskarsin kylässä, kosken suvannon rannalla sijaitsevan katkaistun jalavan nelimetrinen runko on saanut uuden elämän lontoolaislähtöisen kuvanveistäjän Adam Detren käsissä. Detre inspiroitui mahdollisuudesta antaa puuvainaalle uusi elämä.

”Kun istuskelin syksyllä tässä veden äärellä terassilla ja näin tuon katkaistun puun, minulla välähti saman tien, että haluaisin jotenkin vangita viereisen veden elävyyden siihen”, Detre taustoittaa.

”Halusin luoda illuusion siitä, että vesi ikään kuin laskeutuisi ylhäältä taivaalta vaeltamaan spiraalimaisesti puun runkoa pitkin, ja alaspäin mennessä sen väreily ja liplatus rauhoittuu.”

Ideasta syntyi upea Water #3. Puunrunkoon on kaiverrettu virtaavan veden liikettä ja kimmeltelyä jäljitteleviä kuvioita, jotka ovat dramaattisimmillaan puun yläosassa. Kenties sattumanvaraiselta vaikuttavan kuvioinnin takana on selkeä logiikka: Spiraali etenee 50 asteen kulmassa ja kaiverrusten intensiteetti kevenee ylhäältä alaspäin laskeutuessa.

Lapsuudesta tuttuja työkaluja

Kun Detre lähti miettimään yhteistyökumppania projektiinsa, oli selvää, että hän ottaa ensimmäiseksi Boschiin yhteyttä. Detrellä on Boschin koneisiin lapsuudesta asti jatkunut tunneside.

”Boschin vihreä kuviosaha on ensimmäinen työkalu, jonka muistan. Isäni käytti aina Boschin työkaluja ja arvosti niiden laatua”, Detre muistelee.

Hän oli yhteydessä Boschiin loppusyksystä 2020 ja yhteistyö lähti heti jouhevasti käyntiin. Detre sai käyttöönsä akkukäyttöisen 18 V suorahiomakoneen ja kulmahiomakoneen sekä työmaavalaisimen ja laserin.

Luovaa työstökoneiden käyttöä

Detre on käyttänyt työstökoneita tavanomaisesta poikkeavilla tavoilla. Yleensä hiomakoneilla ei kaiverreta puuta matalilla kierroksilla, vaan työstetään metallia korkeilla kierrosnopeuksilla. Suoralla hiomakoneella tyypillisimmin viimeistellään metallityöstöä, Detre puolestaan on käyttänyt sitä teoksensa yksityiskohtien muokkaukseen.

”Puu on anteeksiantamaton materiaali, jonka kanssa täytyy olla hyvin tarkka: sen minkä olet kaivertanut pois, sitä et saa enää takaisin”, Detre korostaa.

”Parhaimmillaan työskentelin 8–10 tuntia päivässä, jotta opin tietämään miten hiomakoneet käyttäytyvät eri kierrosnopeuksilla ja eri karheuksilla ja jotta sain varmuutta tekemiseeni. Laserilla varmistin, että työ etenee oikeassa kulmassa”, Detre muistelee.

Boschin työkalujen johdottomuus on ollut Detrelle tärkeä ominaisuus.

”Kun teosta työstää tikkailta käsin monen metrin korkeudessa, on mukavaa ja turvallista ettei tarvitse huolehtia sähköjohdoista. Muutenkin johdottomuuden ansiosta työkalusta tulee aidosti kuin oman käden jatke”, hän pohtii.

Detre on ollut äärimmäisen tyytyväinen myös akkujen kestävyyteen.

”Kun aloitin työstämään teosta helmikuussa 2021, pakkasta oli parhaimmillaan 25 astetta. Työkalut ovat olleet todella luotettavia. Niistä ei akku loppunut kertaakaan, miehestä kylläkin”, Detre nauraa.

Water #3 löytyy Fiskarsin joen itäpuolelta Cafe Bar Pesulan ja ravintola Kuparipajan välistä.