Kopiosto

Luovalle alalle 57 miljoonaa euroa tekijänoikeuskorvauksia Kopiostolta

Kopiosto tilitti vuonna 2021 esittäville taiteilijoille, tekijöille ja kustantajille tekijänoikeuskorvauksia 57,1 miljoonaa euroa.

“Koronapandemialla ei ollut vaikutuksia keräämiimme korvauksiin. Lujasti töitä tehden pystyimme pitämään luovalle alalle maksettavat korvaukset normaalilla tasolla”, kertoo Kopioston toimitusjohtaja Valtteri Niiranen.

Kopiosto maksoi tekijänoikeuskorvauksia oikeudenomistajille sekä henkilökohtaisesti että heitä edustavien järjestöjen kautta. Av-teosten oikeudenomistajille tilitettiin yhteensä 32,0 M€ ja julkaisujen tekijöille ja kustantajille 20,4 M€. Lainauskorvausta kuvantekijöille tilitettiin 2,1 M€.

Korvaukset on kerätty oppilaitoksille, julkishallinnolle ja yrityksille myydyistä julkaisujen ja teosten kopiointi- ja käyttöluvista. Lisäksi Kopiosto jakaa valtion budjetista maksettavista määrärahoista yksityisen kopioinnin hyvitystä audiovisuaalisten teosten tekijöille sekä lainauskorvausta kuvantekijöille.

Kopioston osana toimiva Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK jakoi vuonna 2021 kotimaiselle av-kulttuurille ja luoville aloille 2,6 M€. AVEKin varat ovat pääasiassa peräisin yksityisen kopioinnin hyvityksestä. AVEK myöntää myös luovan alan tukia opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämistä DigiDemo- ja CreaDemo-määrärahoista sekä Mediarata-erityismäärärahasta.

Audiovisuaalisten teosten oikeudenomistajille 32 miljoonaa euroa

Kopiosto tilitti vuonna 2021 televisio- ja radio-ohjelmien oikeudenomistajille 32,0 miljoonaa euroa. Korvauksia sai noin 10 000 teosten tekijää ja esittäjää.

Av-tekijöille tilitettiin henkilökohtaisina korvauksina tv-ohjelmien verkkotallennuspalveluista 4,6 M€, opetustallennuksesta ja Yle Areenan kotimaisten tv-ohjelmien opetuskäytöstä 3,3 M€, yksityisen kopioinnin hyvityksestä 3,0 M€ sekä muusta tv- ja radioteosten käytöstä 0,5 M€.

Korvauksia verkkotallennuspalveluista tilitettiin Kopioston jäsen- ja sisarjärjestöille 0,3 M€. Jäsenjärjestöt jakavat korvaukset edelleen hyödyttämään alansa tekijöitä. Koulutusrahasto KOURAlle siirrettiin 0,9 M€ jaettavaksi av-tekijöille apurahoina ja palkintoina.

Kopiosto siirsi verkkotallennuspalveluista kertyneitä korvauksia Teostolle ja Gramexille 3,0 M€ musiikin oikeudenomistajille tilitettäväksi. APFI:lle siirrettiin tuottajien osuus, 8,2 M€.

Ulkomaisten tv-kanavien edelleen lähettämisestä tilitettiin ulkomaisille lähettäjäyhtiöille, tuottajille ja tekijöille korvauksia yhteensä 2,4 M€.

Lisäksi Kopiosto tilitti ensimmäistä kertaa verkkotallennuskorvauksia ulkomaisten av-teosten tekijöille ja esittäjille. Vuosina 2015–2019 esitetyistä ohjelmista tilitettiin 5,7 M€. Kotimaisten tekijöiden ja esittäjien, etupäässä kääntäjien, osuus tästä summasta oli 0,7 M€.

Julkaisujen tekijöille ja kustantajille 20 miljoonaa euroa

Kirjojen, lehtien ja nuottien kopioinnista ja käytöstä Kopiosto tilitti vuonna 2021 tekijöille ja kustantajille 20,4 miljoonaa euroa.

Kopioston kotimaisille jäsenjärjestöille tilitettiin 18,6 M€. Korvauksia sai 26 kulttuurin ja viestinnän eri alojen järjestöä. Tekijöitä edustavat järjestöt jakavat pääosan korvauksistaan apurahoina. Kustantajajärjestöt maksavat valtaosan korvauksistaan suorina tilityksinä kustantajille. Koronapandemian aikana järjestöt ovat tukeneet rajoitusten runtelemia luovia aloja apurahoin ja avustuksin ennätysmäärin.

Kopioston jäsenjärjestöt rahoittavat niille tilitetyillä kopiointikorvauksilla myös useita kulttuuri- ja viestintäalan palkintoja. Näitä ovat muun muassa kirjallisuuden Finlandia-palkinnot, Vuoden Kuvittaja-, Vuoden tiedekirja-, Warelius-, J. A. Hollon sekä Tietokirjailijapalkinnot.

Ulkomaisen aineiston kopioinnista kerättyjä korvauksia Kopiosto tilitti 1,8 M€ ulkomaisille sisarjärjestöilleen.

Kuvantekijöille lainauskorvausta 2 miljoonaa euroa

Kopiosto tilitti vuonna 2021 lainauskorvausta kuvantekijöille 2,1 miljoonaa euroa. Kopiosto vastaa kirjastolainaamisesta maksettavasta lainauskorvauksesta kuvataiteellisten teosten ja valokuvateosten tekijöiden osalta.

Kopiosto
Hietaniemenkatu 2

09 431 521https://www.kopiosto.fi

Me Kopiostossa mahdollistamme tekijänoikeuden suojaamien julkaisujen ja audiovisuaalisten teosten vaivattoman ja vastuullisen käytön. Samalla varmistamme, että luovan alan ammattilaiset saavat heille kuuluvat korvaukset teostensa käytöstä. Olemme Suomen luovaa alaa kattavimmin edustava tekijänoikeusjärjestö.
www.kopiosto.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi