Luvassa kaikkien aikojen Kesärauha: monipuolinen kattaus ruokaa, taidetta sekä designia

Kolmatta kertaa järjestettävä Kesärauha on tehnyt jo tämän hetken ennakkomyynnillä yleisöennätyksen. Lipunmyynti on käynyt vilkkaana ja osa lipputyypeistä on loppuunmyyty. Kolmen päivän aikana vehreässä Linnanpuistossa nähdään kymmenkunta kovatasoista ulkomaista artistia sekä yli 60 kotimaista esiintyjää. Tänä kesänä laaja festivaalialue monipuolistuu tarjonnaltaan entisestään ja tulee tarjoamaan elämyksellisiä taidekokemuksia, tarkkaan valikoituja ravintola- ja ruokatoteutuksia sekä kokonaan uuden Design Street -konseptin.

Kesärauha järjestetään 10.-12.6. Turun Linnanpuistossa.

Kesärauha järjestetään 10.-12. kesäkuuta vehreässä ja historiallisessa Turun Linnanpuistossa. Tänä vuonna festivaalialue laajenee entisestään, sillä Turun linnan muurien sisäpuoli avautuu ensimmäistä kertaa festivaalikansalle Päälinnan sisäpihalla sijaitsevan Elektrolinnan myötä. Toisena uudistuksena Kesärauhassa nähdään alueelle tuleva Design Street, joka kokoaa yhteen joukon paikallista ja laadukasta kotimaista muotoilua, ajankohtaisimpia katumuotitrendejä sekä second hand-tuotteita. Design Streetin toimijat ovat: Cuitu, Kui Design, Hetkinen, Päivitetyt, Pimppapaja ja Hel Goods, josta löytyy myös Kesärauhan uudet merchandise-tuotteet.

Kesärauhan taideohjelma toteutuu tänä vuonna ympäri Linnanpuistoa ja taideohjelma pohtii sekä ottaa kantaa ympäristökysymyksiin. Lukuisten paikallisten taiteilijoiden taidonnäytteissä on hyödynnetty teeman mukaisesti raaka-aineina kierrätysmateriaaleja. Graffiteja, valo- ja videoteoksia sekä ajatuksia herättäviä tilataideteoksia joihin voi itse päästä osaksi. Yllätyksellisen taideohjelman lisäksi poikkeuksellisen upean festivaaliviikonlopusta tekevät myös monipuolinen ruoka- ja juomatarjonta.

Tarkkaan valitusta ja kuratoidusta ravintolatarjonnasta löytyy muun muassa Turun ylpeys:  kasvisravintola Kuori, jonka fine dining vaihtuu festariviikonlopuksi rehtiin junk food -menoon. Paluun Linnanpuistoon tänä vuonna tekevät kaksi Kesärauha-suosikkia: thaimaalaisia makuelämyksiä tarjoileva Thai Papaya ja rentoa aasialaista katuruokaa tekevä Yum Bao. Korkealaatuista ruokatarjontaa täydentävät myös hehkutettu Seksico Tacos, KBC Taproomin kämmenkokoiset pizzat, välimerellisiä makuja ammentava Lillys´s Pita, kotimaisiin raaka-aineisiin keskittyvä Food Trucking Company sekä Linnankadulta löytyvä gluteeniton ravintola Nick´s Food Design. Valikoimasta löytyvät myös sydämiä sulattava Gaggui Kaffela, Nordic Gelato Factoryn vegaaniset premium gelatot ja pohjoismaiden suurimpiin kuuluvan kahvipaahtimo-Löfbergsin tuotteet.

Tänä vuonna Kesärauhassa nautitaan laajemmasta juomavalikoimasta kuin koskaan aikaisemmin, kun Kesärauhan pääyhteistyökumppanina toimii Sinebrychoff, joka tuo festivaalille Brooklynin oluet sekä Batteryn labyrinttibaarin. Kakola Brewing Company tuo Linnanpuistoon laajan kattauksen pienpanimo-oluita soureista ipoihin. Juomapuolelta löytyy myös Zensan vegaanisia luomuviinejä, Viinilinnan Wine & Cocktail-baarit, Gin-Spritz-baari joista vastaa yhteistyökumppanimme Hartwall. Juomavalikoimaa täydentää myös kotimainen Kåska, joka tarjoilee matala-alkoholisia ja alkoholittomia drinkkejä. Yhteistyössä Kåskan kanssa Kesärauha tukee tänä vuonna Turku Priden toimintaa.

Jo tässä kohta selvillä oleva uusi kävijäennätys tuntuu äärettömän palkitsevalta - Kesärauha kasvaa ja kehittyy orgaanisesti samassa suhteessa festivaalialueen ja sen palveluiden monipuolistumisen kanssa.  Kävijäpalaute on ollut avainasemassa festivaalin kehittämisessä, sillä haluamme luoda Kesärauhasta mahdollisimman toimivan, monipuolisen ja hyvin kävijöiden odotuksia vastaavan tapahtuman. Esimerkiksi viime vuosina kasvanut matala-alkoholipitoisten juomien trendi on otettu tänä vuonna entistä paremmin huomioon Kesärauhan juomatarjonnassa. Odotamme malttamattomina Elektrolinnan reivejä, ajatuksia herättävän taideohjelman esittelemistä sekä uuden paikallisen ja kotimaisen muodin ympärille rakentuneen Design Street -konseptin tuloa osaksi Kesärauhaa” taustoittaa Kesärauhan taiteellinen johtaja Pietu Sepponen.

MEDIA-AKKREDITOINTI

Kesärauhan media-akkreditointi on tarkoitettu festivaalilla työskenteleville median edustajille. Akkreditointi on vielä auki ja mukaan voit hakea täältä: https://gest.fi/customers/afdjci/4076

Tasa-arvon edistäminen ja kaikenlaisen syrjinnän vastustaminen ovat keskeisiä arvoja Kesärauhan järjestämisessä ja siksi tänä vuonna Kesärauhan akkreditointimaksujen tuotot lahjoitetaan lyhentämättöminä Turku Pride Ry:lle. Turku Pride on ihmisoikeustapahtuma, joka edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta Varsinais-Suomessa ja sen toiminta kulminoituu joka kesä järjestettävään Turku Pride -tapahtumaan.

LIPUT

1pv 100 € / 2pv 125 €/ 3pv 145 €

Kesärauhan yksi arvoista on Itämeren suojelu ja siksi festivaali tekee yhteistyötä Pidä Saaristo Siistinä ry:n kanssa. Festivaalilippuun on mahdollista lisätä 5 euron arvoinen Rantarauha tai 15 euron arvoinen Saaristorauha, jotka kumpikin tilitetään täysimääräisesti Pidä Saaristo Siistinä ry:n Itämeren suojelutyöhön.

Kesärauhan lippuja on jäljellä enää rajoitettu määrä ja liput ovat myynnissä osoitteessa: Lippu.fi/kesarauha

LISÄTIEDOT

Pietu Sepponen
Taiteellinen johtaja
pietu.sepponen@sunborn.com

Cecilia Jokela
Tiedottaja
cecilia@kesarauha.fi

www.twitter.com/kesarauha

Kesärauha järjestetään 10.-12.6. Turun Linnanpuistossa.
(c) Jussi Virkkumaa / Kesärauha 2021
(c) Jussi Virkkumaa / Kesärauha 2021

Yleisöennätyksen tehneen Kesärauhan yleisö rakastui Elektrolinnaan12.6.2022 23:55:29 EEST | Tiedote

Kesärauhan yleisön selkeäksi suosikiksi nousi Elektrolinna, joka mahdollisti ainutlaatuisen musiikkielämyksen Turun linnan muurien sisäpuolella. Lukuisat artistit tanssittivat yleisöä kolmena päivänä alkuillasta alkaen ja suurimmat jonot nähtiinkin Elektrolinnan ovella. Uusi viides esiintymislava toi erilaisen kokemuksen, joka hurmasi yleisön erityisesti yön pimeinä tunteina. Elektrolinnan lisäksi valotaidetta nähtiin alueella Linnanpuistossa, jossa erityisesti Åbo Litin rakentamia Kesärauha-valokirjaimia ikuistettiin yleisön valokuviin. Kesärauhan ikimuistoisimpia hetkiä tänä vuonna olivat perjantain Peace Stagen päättäneen Junglen tanssittavat soulin ja funkin soundit, First Aid Kitin aurinkoiseen lauantai-iltaan täydellisesti solahtaneet folk-sävyt sekä sunnuntai-iltapäivän tunnelmallisen keikan tarjonnut José Gonzalez. Nousevat kotimaiset artistit Pehmoaino, Arppa ja Malla keräsivät jokainen suuren yleisömäärän YleX Stagelle. Hurmoksellisia rock-keikkoja Linna Stagella tarjosivat H

KNOTFESTIN TAPAHTUMA-ALUE ON NYT JULKISTETTU23.5.2022 10:00:17 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa Suomeen saapuva festivaalikiertue toteutuu Turun Artukaisten kentällä 12.-13.8.2022 Slipknotin luoman Knotfest-festivaalin tapahtuma-alueeksi on varmistunut Turussa sijaitseva Artukaisten kenttä, joka sijaitsee Gatorade Centerin ja Turun Messu- ja kongressikeskuksen välittömässä läheisyydessä. Ensimmäistä kertaa festivaalikäytössä oleva alue tarjoaa täydellisesti tapahtumalle soveltuvan ympäristön, joka mahdollistaa jopa 30 000 hengen yleisökapasiteetin. Noin 5km etäisyys Turun ydinkeskustasta, rautatieasemalta ja satamasta mahdollistaa hyvät liikenneyhteydet tapahtuma-alueelle jalan, pyörällä sekä muilla kevyen liikenteen vaihtoehdoilla. Turun seudun joukkoliikenteen Fölin busseilla pääsee sujuvasti tapahtuma-alueen läheisyyteen. Knotfestiä varten lisätään runsaasti bussivuoroja sekä panostetaan laajasti tapahtumaopastamiseen sekä esteettömyyteen. Omalla autolla liikkuvia palvelee tapahtuma-alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee ennakkoon myytävä parkkialue. ”A

KESÄRAUHAAN UUSI ELEKTRONISEN MUSIIKIN LAVA27.4.2022 11:59:18 EEST | Tiedote

Turun linnan muurien sisäpuoli avautuu festivaaliyleisölle, sillä Kesärauhaan tulee uusi, ainutlaatuinen elektronisen musiikin lava: Elektrolinna, jossa keskiaikainen linna ja moderni konemusiikki kohtaavat upeana kokonaisuutena. Kesärauhan lähes 60 artistin ohjelma paisuu entisestään uusien julkistusten myötä. Päälinnan sisäpihalla sijaitsevalle Elektrolinnan lavalla nähdään viikonlopun aikana peräti 16 elektronisen musiikin esiintyjää ja DJ:tä. Perjantaina Elektrolinnassa nähdään heti alkuun joukko suomalaisen elektronisen musiikin kärkinimiä, kun lavalle nousevat DJ-legenda Jori Hulkkonen, ennakkoluulottomasti musiikkityylejä yhdistelevä Katerina ja ympäri Eurooppaa kiertänyt Detalji. Päivän lavaohjelmistoa vahvistavat tummasävytteistä, progressiivista housea soittava nghtrdio-duo sekä disco- ja dance-biittien lofi-taituri Ty Roxy. Perjantaina lavalla nähdään myös suomalaisen klubimusiikkiskenen ydinvaikuttajat Rony Rex & Orion, jotka tanssittavat yleisöä yhteisellä backtoback-setil

Elektronisen musiikin pioneeri DJ Shadow ja norjalainen punkrock-yhtye Honningbarna sekä joukko uusia artisteja viimeistelevät Kesärauhan ohjelmiston17.3.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Turun Linnanpuistossa koettavan kolmannen Kesärauha-festivaalin lavaohjelma on valmis kahdeksan uuden artistikiinnityksen myötä. Päätöspäivää saapuu tähdittämään elektronisen musiikin pitkän linjan vaikuttaja DJ Shadow. Kesärauhan perjantaita puolestaan säväyttää energinen livebändi Honningbarna. Uusina kotimaisina kiinnityksinä julkaistiin Jesse Markin, Antti Autio, Pintandwefall, Teini-Pää, pehmoaino ja Ege Zulu.