Lux Helsinki kaikkien aikojen yleisöennätykseen – festivaalilla arviolta yli 600 000 vierasta

Pitkät pyhät ja avausviikonlopun aurinkoinen sää siivittivät valotaidefestivaali Lux Helsingin kävijäennätykseensä. Viiden päivän aikana tapahtumassa arvioidaan vierailleen yli 600 000 kävijää.
Ivo Schoofs: Large Fire Tornado. Kuva: Superreel

“Tapahtuman suosio ylitti kaikki odotukset, ja yleisöä riitti ensimmäisinä päivinä ruuhkiksi asti. Ensi vuonna iso kävijämäärä otetaan paremmin huomioon tapahtuman suunnittelussa. Ajatella, että tämä on aikoinaan lähtenyt liikkeelle yhdestä ainoasta teoksesta!”, tapahtuman vastaava tuottaja Susa Nokelainen kommentoi.

Hän iloitsee siitä, että valotaide liikuttaa ihmisiä ihan kirjaimellisestikin.

“Lux Helsingin yleisö käveli reitillä viiden päivän aikana yhteensä 1,5 miljoonaa kilometriä. Se on 37 kertaa maapallon ympäri!”

Festivaali aiempaa kansainvälisempi ja laajempi

Lux Helsingissä on vuosittain teoksia suomalaisilta ja kansainvälisiltä huipuilta. Tänä vuonna taiteilijoita oli yhteensä kahdeksasta eri maasta: Turkista, Ruotsista, Suomesta, Tanskasta, Liettuasta, Hollannista, Tsekistä ja Itävallasta.

Myös festivaalin työryhmä oli ensimmäistä kertaa kansainvälinen, kun Reflektor Copenhagenista vuosina 2016–2017 vastannut Christina Dvinge ja tsekkiläisen Signal-festivaalin kuraattori ja festivaalijohtaja Martin Pošta liittyivät vastaavan kuraattorin Ilkka Paloniemen tiimiin.

“Kansainvälisyys on kasvavalle festivaalille yhä tärkeämpi asia. Dialogi valofestivaalien ja valotaiteen ammattilaisten kesken rikastuttaa ja tuo laajempaa näkemystä koko valotaiteen kentästä. Voimme oppia paljon toinen toisiltamme. Nyt Lux Helsingissä oli vieraita kymmeneltä eurooppalaiselta valofestivaalilta”, Nokelainen kommentoi.

Toista kertaa Lux Helsingissä nähdyt satelliitit täydensivät festivaalin tarjontaa ja laajensivat sitä niin maantieteellisesti kuin ajallisestikin. Satelliittiteoksia nähtiin Itäkeskuksen kulttuurikeskus Stoassa, Korkeasaaressa, keskustan Torikortteleissa ja Marski by Scandicissa, Hakaniemen virastotaloilla ja Espoon Hanasaaressa.

“Lux Helsingissä on paljon muitakin tasoja kuin spektaakkelimainen reitti. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että yleisö otti tänä vuonna satelliitit omakseen”, Paloniemi kommentoi.

Joulupäivänä käynnistynyt Lux Korkeasaari -satelliittikokonaisuus houkutteli paikalle noin 25 000 kävijää, joiden ansiosta kerättiin noin 15 000 euroa lumileopardien suojelemiseen. Lux Hanaholmen -satelliittikokonaisuus ilahduttaa valotaiteen ystäviä vielä 29.2. asti.

Lux Helsinki lukuina:

1,5 miljoonaa käveltyä kilometriä reitillä
24 teosta
1 000 valonlähdettä
60 kaiutinta
9 videotykkiä
50 t betonia
50 hengen työryhmä
36 tuuletinta
132 purkkia spraymaalia
3 trampoliinin runkoa (FYR)
200 myrskylyhtyä (FYR)
60 km punaista narua (The Bridge)
2 000 l kinkun paistorasvasta tehtyä kotimaista biodieseliä
1 000 myytyä vohvelia
8 500 Instagram-kuvaa Lux Helsinki 2020 -festivaalista #luxhelsinki-tunnisteella

Kumppanit: City, Johan & Nyström, Local Crew, Marski by Scandic, Kaslink Aito

Lux Helsinkiä järjestää Helsingin tapahtumasäätiö ja tapahtuman tuotannosta vastaa Susa Nokelainen. Tapahtuman taiteellisesta ja teknisestä suunnittelusta, tuotannosta ja toteutuksesta vastaa Sun Effects, ja kuraattorina toimii Ilkka Paloniemi yhdessä Christina Dvingen (DK) ja Martin Poštan (CZ) kanssa.

Ivo Schoofs: Large Fire Tornado. Kuva: Superreel
3dsense: The Colour Out of Space. Kuva: Petri Anttila