Lux Helsinki ulottuu satelliittiteosten myötä Hanasaaresta Itäkeskukseen

Valofestivaali Lux Helsinki on maantieteellisesti suurempi kuin koskaan. Satelliittiteosten myötä tarjonta on aiempaa kattavampi ja monipuolisempi.
Kuva: Jussi Hellsten

Lux Helsingin reitti kulkee 4.–8.1.2020 Senaatintorilta Tokoinrantaan. Yhdeksän teoksen lisäksi valotaidefestivaalia täydentää kuusi reitin ulkopuolella olevaa satelliittiteosta tai -teoskokonaisuutta. Satelliittien myötä Lux Helsinki laajenee entisestään ja ulottuu ensimmäistä kertaa Itä-Helsinkiin.

“Satelliittiteokset monipuolistavat ja laajentavat valotaidefestivaalin tarjontaa tuomalla teoksia erilaisiin ympäristöihin, kuten luonnon ja eläinten keskelle Korkeasaareen ja veden äärelle Kauppatorille. Satelliittiteosten myötä on mahdollista esitellä myös pienimuotoisempia ja herkempiä teoksia, jotka toimivat parhaiten sisätiloissa”, valotaidefestivaalin kuraattori Ilkka Paloniemi kommentoi.

“Satelliittiteokset vahvistavat Luxin strategista tavoitetta olla Suomen merkittävin talven taidetapahtuma”, hän sanoo.

Eläinten oikeuksia, muovipusseista tehty lasimaalaus ja virtauksia tutkiva videoteos

Lux Hanaholmenin valotaidekokonaisuus tuo nähtäville muun muassa itämaista eksotiikkaa, kunnianosoituksen majakanvalolle sekä Emma Rönnholmin muovipusseista tehdyn kollaasin Serve Somebody, joka muistuttaa keskiaikaisia lasimaalauksia. Kolmen taiteilijan teokset ovat nähtävillä 4.1.–29.2. Hanasaaren ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen sisä- ja ulkotiloissa.

Lux Torikorttelit tuo valotaidetta Torikortteleiden sisäpihalle, kaupungintalolle ja Kauppatorille. Kokonaisuudessa nähdään muun muassa animaatio laivan sortumisesta, reliefin päälle tehty videomäppäys, värejä ja geometriaa tarkasteleva valotaideteos sekä turkkilaisen valotaideryhmän Nohlabin virtaamista tutkiva videoteos Streamline. Lux Torikortteleissa on mukana myös Helsingin taidemuseo HAM ja Helsinki Biennaali.

Lux Korkeasaari -satelliittiteoskokonaisuus tarjoilee esimakua festivaalitunnelmasta kolmen taiteilijan voimin jo 25.12. alkaen. Juhlavalaistuksen saavan Korkeasaaren teoskokonaisuudessa esitellään muun muassa värikäs vastaisku vihapuheelle, puun rungolla liikkuvia mielikuvituksellisia karttoja ja Mikko Kunnarin videoteos Humanimal, joka ottaa kantaa eläinten oikeuksiin sekä hälventää ihmisen ja eläimen välistä rajapintaa. Lux Korkeasaareen pääsee normaalin pääsymaksun hinnalla, ja jokaisesta tapahtumaan ostetusta pääsylipusta lahjoitetaan euro lumileopardien suojeluun.

Satelliittiteosten myötä Lux Helsinki levittäytyy ensimmäistä kertaa myös Itä-Helsinkiin kulttuurikeskus Stoaan, jossa on nähtävillä kolmen taiteilijan teokset. Lux Stoa -teoskokonaisuudessa nähdään muun muassa 3D-laavaprojektori, lasipallo, joka tutkii materiaalinsa avulla herkkyyttä ja potentiaalia nykymaailmassamme sekä Teemu Määttäsen ja Ilkka Niemeläisen visuaalinen musiikkiteos ORNAMENTS Part 6, jossa kuka tahansa voi tuottaa musikaalista ja visuaalista materiaalia ilman aiempaa soittokokemusta.

Mannerheimintiellä sijaitsevan Marski by Scandicin edustalla voi ihailla jo kolmatta kertaa toteutuvan Ultraviolet Galleryn ultraviolettivalossa hehkuvaa taidetta 27.12.–8.1. Satelliittiteos Lyyra puolestaan tuo Siltasaarenkadun päätä vartioivien, pian purettavien Hakaniemen virastotalojen ympärille valoliaanien parven.

Lue lisää satelliittiteoksista täältä.

Valofestivaalin aikana runsaasti ohjelmaa

Lux Helsinki tuo valotaiteen ohella kaupunkiin paljon valoaiheista ohjelmaa. Avajaisklubi yhdistää valotaidetta ja live-musiikkia festivaalin avauspäivänä 4.1. Lux Aamu ilahduttaa taas työmatkailijoita ja muita aamuvirkkuja neljällä teoksella viimeisenä festivaalipäivänä 8.1. Lux Helsinki Eatissa on mukana yli kaksikymmentä ravintolaa, jotka tarjoilevat festivaalia varten suunniteltuja annoksia ja menuja.

Tutustu koko ohjelmakokonaisuuteen on Lux Helsingin verkkosivuilla.

Lux Helsinki 4.–8.1.2020 kello 17–22.
Lux Helsinki avajaisklubi: Bring Your Own Beamer (BYOB), Quadrivium, Cleaning Women la 4.1. kello 18–00 Valkoisessa salissa.
Lux Aamu (teokset 1, 4, 7 ja 9) ke 8.1. kello 7–9.

Kumppanit: City, Johan & Nyström, Local Crew, Marski by Scandic, Kaslink Aito

Lux Helsinki 4.–8.1.2020 klo 17–22. Lux Helsinkiä järjestää Helsingin tapahtumasäätiö ja tapahtuman tuotannosta vastaa Susa Nokelainen. Reitin ja teosten suunnittelusta ja tuotannosta vastaa Sun Effects Oy ja kuraattorina toimii Ilkka Paloniemi yhdessä Christina Dvingen (DK) ja Martin Poštan (CZ) kanssa.

Kuva: Jussi Hellsten