Finanssiala ry

LVM ehdottaa poikkeuksellista hintasääntelyä ensitunnistamiselle

Jaa
Hallitus esittää enimmäishintaa sähköisten ensitunnistamistietojen välittämiselle. Enimmäishinta asetetaan viiden vuoden määräajaksi. ”Ehdotettu hintasääntely on erittäin poikkeuksellista. Tämän tapainen hintasääntely on aiemmin aina kohdistunut luonnolliseen monopoliasemaan esimerkiksi sähkö-kaasu- tai rataverkon käytöstä perittäviin maksuihin”, toteaa asiantuntija Peter Jansson FA:sta. Hinnoittelu astuisi voimaan syksyllä.

Hallitus pyrkii esityksellään edistämään sähköisen tunnistamisen markkinoiden kehittymistä ja keskenään kilpailevia vahvoja sähköisiä tunnistuspalveluita. Uutta ja tehokkaampaa ensitunnistamisen markkinaa ei voi Finanssiala ry:n (FA) mukaan kuitenkaan syntyä kansallisella hintasääntelyllä. Sääntelylle ei löydy kunnon perusteluja eikä aitoa tarvetta.

Markkinoilla on jo monta vuotta ollut kolme vahvaa keskenään kilpailevaa sähköistä tunnistusvälinettä: verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne sekä kansalaisvarmenne (HST-kortti). Uusia ensitunnistuksen toteuttajia ei ole näköpiirissä.

Jotta vahva sähköinen tunnistusväline voidaan myöntää sähköisesti asiakasta tapaamatta, on asiakkaalla jo oltava vahva sähköinen tunniste, jota myönnettäessä asiakas on tunnistettu fyysisesti. Tulevaisuudessa myös pelkkä sähköinen ensitunnistaminen voi olla mahdollista, mutta se ei ole Janssonin mukaan vielä sääntelyn näkökulmasta nykypäivää.

Kustannukset kaatuvat tunnistamisen tekeville toimijoille

Fyysiseen ensitunnistamiseen liittyvät kustannukset jäävät ensitunnistamisen toteuttaville toimijoille. Suomessa kustannukset jäävät lähinnä pankkien kannettaviksi, koska muut toimijat eivät aio toimia aktiivisesti ensitunnistajan roolissa laajasta asiointipisteverkostostaan huolimatta. Hyödyt siirretään niille toimijoille, jotka pystyvät hyödyntämään jo tehtyä fyysistä ensitunnistusta sähköisesti.

Fyysinen ensitunnistaminen on kallista. Poliisi hinnoittelee palvelun 47 euron arvoiseksi. Ehdotettu viidestä eurosta vuosittain laskeva enimmäishinta ei ole lähelläkään tätä poliisin omakustannusperusteista hintatasoa.

Käytännössä Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) ehdottamalla hintasääntelyllä lukitaan vahvan ensitunnistamisen markkina viideksi vuodeksi. Minkälainen uusi toimija haluaisi ensitunnistajan roolissa tulla Suomen kokoisille markkinoille ehdotetulla ensitunnistamisen ketjutuksen enimmäishinnalla?

”Vahvan tunnistamisen palveluihin kohdistuvalla hintasääntelyllä ei luoda houkuttelevia ja kilpailtuja markkinoita. Lainsäädännön tarkoituksena ei voi myöskään olla viime kädessä yksittäisten toimijoiden tukeminen ja puuttuminen mahdollisuuteen sopia hinnoista yritysten välillä”, Peter Jansson toteaa.

Vuonna 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan 88 % kuluttajista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä pankkien tarjoamiin tunnistusvälineisiin. Pankit ovat siis ainakin kuluttajien näkökulmasta tuottaneet hyvää sähköistä tunnistamisen palvelua.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Peter Jansson, asiantuntija, 020 793 4298, peter.jansson@finanssiala.fi
Kristiina Siikala, viestintäpäällikkö, 020 793 4273, kristiina.siikala@finanssiala.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Kriisit eivät horjuttaneet pankkisektoria vuonna 2023, vakuutusyhtiöillä hyvä vuosi – tutustu pankki- ja vakuutussektorien vuosikatsauksiin22.4.2024 11:42:24 EEST | Tiedote

Finanssiala ry on julkaissut katsaukset sekä pankkien että vakuutusyhtiöiden vuoteen 2023. Kummallakin sektorilla oli hyvä vuosi: tuotot, tulokset ja vakavaraisuudet pysyivät hyvällä tasolla. Vakuutusyhtiöiden tuloksia paransivat erityisesti osakkeiden ja joukkovelkakirjojen hyvät tuotot. Pankkien häiriönsietokykyä paransivat kertyneet voittovarat, ylimääräiset pääomapuskurit sekä hyvä likviditeettiasema.

Luottolaitosten sääntely kaipaa ajantasaistamista – lisävelvoitteille ja kansalliselle lisäsääntelylle ei ole tarvetta18.4.2024 10:35:20 EEST | Tiedote

Peruspankkipalveluihin liittyvää sääntelyä ei ole tarpeen lisätä, toteaa Finanssiala ry lausunnossaan. Lausunto liittyy valtiovarainministeriön peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevaan arvomuistioon. FA huomauttaa, että arvomuistion kattama selvitys ei ole mukana hallitusohjelmassa ja sen sisältö on osin ristiriidassa kansallisen lisäsääntelyn välttämistä koskevan hallitusohjelman tavoitteen kanssa. Ehdotetut palveluaikavelvoitteet olisivat poikkeuksellisia suomalaisessa sääntelyssä, ja pankkipalveluiden saavutettavuuden kriittisyyttä on muistiossa yliarvioitu.

Hallitus löi viimeisen naulan vapaaehtoisen eläkesäästämisen arkkuun – miksi Suomi kulkee eurooppalaiseen vastavirtaan, Petteri Orpo ja Riikka Purra?17.4.2024 15:07:17 EEST | Tiedote

Hallitus esitti kehysriihessään vapaaehtoisen eläkesäästämisen verokannusteen poistamista vuoden 2027 alusta alkaen. EU:ssa puolestaan suuntaus on aivan päinvastainen ja vapaaehtoinen eläkesäästäminen nähdään tärkeänä osana EU:n pääomamarkkinaunionin tulevaisuutta, joka on esillä EU:n huippukokouksessa 17.-18.4.2024. Puoli miljoonaa tavallista suomalaista ovat edelleen säästäneet vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Pitkäjänteiseen, erityisesti tiettyyn ikään sidottuun eläkesäästämiseen on vaikea sitoutua ilman kannusteita, jotka hallitus nyt esittää poistettavaksi.

Poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden kansallisesta rekisteristä hyötyisivät niin asiakkaat kuin finanssialakin17.4.2024 10:40:11 EEST | Tiedote

Rahanpesulaki luokittelee merkittävissä julkisissa tehtävissä toimivat henkilöt ja heidän lähipiirinsä poliittisesti vaikutusvaltaisiksi eli ns. PEP-henkilöiksi (Politically Exposed Persons), joiden taustoja ja asiointia tulee selvittää ja seurata erityisen huolellisesti. Ilmoitusvelvollisten tarve ajantasaisille PEP-tiedoille on lisääntynyt compliance-velvoitteiden sekä kansallisen ja kansainvälisen toiminta- ja turvallisuusympäristön kiristymisen myötä. Nykyisellään PEP-tietoja hankitaan ja ylläpidetään erilaisista lähteistä, mikä heikentää tietojen luotettavuutta ja ylläpitoa. PEP-tietojen kokoaminen keskitettyyn rekisteriin parantaisi tietojen kattavuutta, oikeellisuutta, ajantasaisuutta ja myös henkilötietojen suojaa. Valtiovarainministeriö on laatinut arvomuistion keskitetyn kansallisen PEP-rekisterin perustamisesta. Finanssiala ry tukee ehdotusta voimakkaasti. Tanskassa rekisteri on ollut käytössä jo vuosia ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye