Lydia Davis, Julia Phillips, Jonathan Franzen – Parasta amerikkalaista nykykirjallisuutta

Siltalan syksy tarjoaa huippukattauksen amerikkalaista nykykirjallisuutta. Moninkertaisesti palkitun Lydia Davisin omalaatuisia novelleja, nuorempaa kirjoittajapolvea edustavan Julia Phillipsin ylistetyn esikoisromaanin sekä bestsellerkirjailija Jonathan Franzenin odotetun romaanin.

Lydia Davisin (s. 1947) novellikokoelma Kafka valmistaa päivällistä sisältää kattavan kokoelman tämän erittäin palkitun kirjailijan, esseistin ja kääntäjän ennen suomentamattomia novelleja.

Omalaatuisissa novelleissa kaikkein tavallisimmasta tulee eriskummallista. Lukija kuljetetaan mustan huumorin saattelemana yllättäviä ja paikoin surrealistisiakin polkuja pitkin kohti ihmisyyden naurettavimpia ja kummallisimpia ilmentymiä.

Novellit on Davisin tuotannosta valikoinut ja suomentanut Aki Salmela. Siltala on kustantanut kirjan yhdessä Kari Hotakaisen Sanavalinta Oy:n kanssa.

Julia Phillipsin (s. 1989) esikoisromaani Katoava maa on vangitseva romaani maailman laidalta. Sen tapahtumapaikka on koillis-Siperiassa, niemimaa Tyynessä valtameressä.

Eräänä elokuisena iltapäivänä erään kaupungin rannalta siepataan kaksi pientä tyttöä, sisarukset. Kuukaudet kuluvat, mutta poliisitutkinta ei etene. Kaupungin asukkaat jatkavat elämäänsä, mutta sisarusten kohtalo jää häilymään varjona yhteisön ylle.

Tulivuorten ympäröimä syrjäinen niemimaa ihmisineen on Venäjää jollaisesta emme ole tottuneet lukemaan.

Romaani oli vuoden 2019 National Book Award -finalisti, ja New York Times valitsi teoksen sen vuoden kymmenen parhaan kirjan listalleen.

Suomennos on Hilkka Pekkasen.

Jonathan Franzenin (s.1959) uusi romaani Crossroads ilmestyy maailmanlaajuisesti – myös Suomessa – 4. lokakuuta Raimo Salmisen suomentamana.

Graafikko Ilkka Kärkkäinen