M-Files ylitti 100 miljoonan euron rajan jatkuvassa vuosilaskutuksessa

Harvinainen 100 miljoonan haamuraja rikki
M-Filesin perustaja ja toimitusjohtaja Antti Nivala

M-Files, yksi tiedonhallinnan maailmanlaajuisista johtajista, on saavuttanut 100 miljoonan euron jatkuvan vuosilaskutuksen (ARR) rajapyykin. Amerikkalainen pääomasijoitusyhtiö Bessemer Ventures arvioi, että viime vuonna yli 100 miljoonan vuosilaskutuksen rajan ylitti vain 50 uutta SaaS-yritystä maailmassa. Suomalaisen M-Filesin kasvua ajaa markkinoiden kysyntä järjestelmistä, tietovarastoista ja sovelluksista riippumattomaan tiedon hallintaan.

Globaaliksi toimijaksi kasvanut M-Files auttaa metatietopohjaisen dokumenttienhallinta-alustansa avulla tietotyöntekijöitä löytämään välittömästi oikean tiedon missä tahansa asiayhteydessä, automatisoimaan liiketoimintaprosesseja ja hallitsemaan tietoja tehokkaasti. Yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja on M-Files-dokumenttienhallintatyökalun kehittänyt Antti Nivala.

M-Files kuuluu nyt niin kutsuttujen kentauri-yritysten joukkoon. Bessemer Venturesin lanseeraama kentauri-nimitys viittaa yksityisesti omistettuihin SaaS-yrityksiin, jotka ovat saavuttaneet 100 miljoonan dollarin jatkuvan vuosilaskutuksen. Kentauri-statuksen katsotaan yleisesti olevan SaaS-yrityksille hyvä menestyksen mittari. Bessemerin vuoden 2023 State of the Cloud -raportin mukaan se kertoo vahvasta product-market fitistä eli siitä, kuinka hyvin tuote kohtaa markkinan tarpeen, skaalautuvasta go-to-market-strategiasta sekä kasvavasta asiakaskunnasta.

“M-Files on erityislaatuinen yritys. Eikä ainoastaan siksi, että ylitimme 100 miljoonan euron ARR:n rajan, mikä on harvinaisempaa kuin yksisarvisstatus”, Antti Nivala toteaa. “Yrityksemme on kassavirtapositiivinen, keskitymme kasvamaan kannattavasti, eikä meidän ole ollut tarve fuusioitua. Suomalaiset juuremme ja kulttuurimme tukevat valitsemaamme kestävän kasvun strategiaa. Olen ylpeä tästä saavutuksesta ja odotan innolla tulevaisuuden menestystä ja kasvuamme."

Matka 100 miljoonan jatkuvaan vuosilaskutukseen

Toisin kuin useimmat SaaS-yritykset, jotka hankkivat ja kuluttavat pääomaa nopeasti, M-Files on kasvattanut toimintaansa tasaisesti, jopa varovaisesti. Historiansa aikana M-Files on kerännyt pääomasijoituksia hieman yli 100 miljoonaa euroa. Yrityksen kiihdyttäessä maailmanlaajuista kasvuaan Antti Nivala muutti Suomesta Yhdysvaltoihin johtamaan M-Filesin Pohjois-Amerikan pääkonttoria Austinista, Texasista.

Vuonna 2021 M-Files osti Hubsharen, ja vuoden 2022 loppuun mennessä yhtiö oli hankkinut 100 uutta M-Files Hubshare -asiakasta ja raportoi 33 % vuosittaista kasvua tilausmyynnissä sekä 40 % kasvua uusasiakasmyynnissä. Helmikuussa 2023 M-Files osti dokumenttien automatisointiin erikoistuneen suomalaisen Mentin mahdollistaen asiakkailleen entistä tehokkaamman sopimusten ja muiden liiketoiminnalle tärkeiden dokumenttien automatisoinnin.

M-Files työskentelee myös tiiviisti sovelluskehittäjien, operaattoreiden ja jälleenmyyjien kanssa. Vuonna 2022 M-Files tiivisti yhteistyötään Microsoftin kanssa ja kertoi uusista tilausvaihtoehdoista Microsoft Azure Marketplace -markkinapaikalla. Tämän vuoden toukokuussa M-Files ilmoitti parannetuista integraatioista Microsoft Teamsin ja Microsoft Outlookin kanssa, jotka mahdollistavat saumattoman yhteistyön yritysten dokumenttien kanssa työskentelyyn niiden sijaintipaikasta riippumatta.

M-Files tuo asiakkailleen kilpailuetua varmistamalla, että tieto yrityksessä kulkee oikeaan paikkaan nopeasti, vaivattomasti ja turvallisesti:

"M-Filesilla on ollut olennainen rooli digitaalisen matkamme nopeuttamisessa. Heidän avullaan olemme siirtyneet hitaista, vaivalloisista ja paperikeskeisistä prosesseista metatietoon perustuvaan dokumenttienhallintaan. Näin olemme pystyneet parantamaan liiketoimintaamme ja asiakaspalveluamme, varmistamaan asiakasasiakirjojen tietoturvallisen käsittelyn ja hallitsemaan päivittäisiä prosessejamme", täyden palvelun immateriaalioikeusalan lakiasiaintoimisto Berggrenin digitalisaatiopäällikkö Mikko Pippuri sanoo. “Haluamme onnitella M-Filesia hienosta virstanpylväästä. M-Files on meille tärkeä kumppani ja tuki matkalla kohti digitaalista muutosta ja liiketoiminnan kasvua”.

"Kun perustin M-Filesin, visiomme oli luoda täysin uusi ja ainutlaatuinen lähestymistapa tiedonhallintaan", Nivala kertoo. "Nyt tämä visio on toteutunut. Saavutettu virstanpylväs kuvastaa työntekijöidemme ja kumppaniemme monien vuosien kovaa työtä ja omistautumista."

M-Filesin perustaja ja toimitusjohtaja Antti Nivala

M-Files on yksi tiedonhallinnan maailmanlaajuisista johtajista. M-Filesin metatietopohjainen dokumenttienhallinta-alusta auttaa tietotyöntekijöitä löytämään välittömästi oikean tiedon missä tahansa asiayhteydessä, automatisoimaan liiketoimintaprosesseja ja hallitsemaan tietoja tehokkaasti. Tämä antaa yrityksille kilpailuetua ja merkittävän tuoton investoinnille, kun ne voivat tarjota paremman asiakaskokemuksen ja laadukkaampaa työtä pienemmällä riskillä. Lisätietoja: www.m-files.fi.

Tietotyön automaation markkinajohtaja M-Files ennakoi katsauksessaan tietotyön tulevan vuoden kehitystä ja tekoälyn työhön tuomia murroksia. Yhtiö perustaja ja toimitusjohtaja Antti Nivala näkee tekoälyn nousevan yritysten arjessa ensi vuonna entistä keskeisempään rooliin, mutta kohtaavan myös haasteita. Vuoden keskeisin kysymys tulee olemaan siinä, miten yritykset pystyvät kuratoimaan tekoälylle ohjattua tietoa.