Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi hakea avustusta

Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi hakea lokakuun puolivälistä alkaen valtakunnallista avustusta Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY-keskus). Avustuksilla halutaan vauhdittaa sellaisten paikallisten kokeilujen ja alueellisten yhteistyöhankkeiden käynnistymistä, jotka tukevat peltojen ja metsien kestävää vesitaloutta, edistävät vesienhallintaa valuma-aluetasolla sekä vähentävät kuormitusta vesistöön.

Tyrnävänjokeen laskevalla Leppiojalla toteutettiin tulvatasanteellinen peruskuivatushanke vuonna 2012. Kuva: Henri Vaarala

Valtakunnallista avustusta voi hakea 15.1030.11.2020 välisenä aikana, ja avustus on käytettävissä vuosina 2021-2022. Vuonna 2020 rahoitusta on tarjolla noin kolme miljoonaa euroa. Lopullinen summa tarkentuu syksyn kuluessa.

Syksyn 2020 hakuun toivotaan erityisesti hankkeita, joilla

• edistetään luonnonmukaisen vesienhallinnan sekä vedenpidätys- ja kierrätysratkaisujen käyttöönottoa,
  • kehitetään suometsien ja turvepeltojen ympäristö- ja ilmastokestäviä vesienhallinnan ratkaisuja
    tai joilla
  • luodaan toimintamalleja maa- ja metsätaloustoimijoiden väliselle yhteistyölle valuma-alueen vesienhallinnan suunnittelussa.

Valuma-alueella tarkoitetaan aluetta, jolta pinta- ja pohjavedet laskevat maanpinnan muotojen ohjaamana tiettyyn uoman kohtaan, järveen tai mereen. Kestävää vesienhallintaa voidaan edistää tarkastelemalla tuotantoalueiden vesitaloutta, veden viivyttämistä ja kierrättämistä valuma-alueen mittakaavassa. Luonnonmukaisilla vesirakentamismenetelmillä voidaan taas saavuttaa monia hyötyjä uomien vedenjohtokyvyn parantamisen ohella.

Monitavoitteiset yhteistyöhankkeet etusijalla

Kestävällä vesienhallinnalla voidaan parantaa sekä maan kasvukuntoa ja maa- ja metsätalouden tuotantoedellytyksiä että Itämeren ja muiden vesien tilaa. Kestävä vesienhallinta edistää myös luonnon monimuotoisuutta ja tukee maa- ja metsätalouden ja muun maankäytön ilmastokestävyyttä. Avustukset liittyvät näin hallitusohjelman toimenpanoon sekä ilmasto- että vesiensuojelutavoitteiden kannalta.

Avustuksia myönnettäessä etusijalla ovat hankkeet, joilla edistetään useita vesienhallinnan avustushaun painopisteitä. Eduksi katsotaan myös kumppanuudet eri toimijoiden kesken sekä hankkeessa kehitettävien ratkaisujen uutuusarvo ja monistettavuus. Avustusta voivat hakea esimerkiksi yhdistykset, järjestöt, yhteisöt, tutkimuslaitokset, kunnat sekä yritykset.

Harkinnanvaraisten valtionavustusten osuus hankkeen kokonaiskustannuksista on keskimäärin 50 prosenttia. Yleishyödyllisissä, innovatiivisissa hankkeissa avustuksen osuus voi olla korkeintaan 80 prosenttia. Tuen myöntäminen perustuu harkintaan avustettavan hankkeen vaikuttavuudesta ja kustannustehokkuudesta.

ELY-keskusten erikoistumistehtävä tiivistää asiantuntijaverkostoja ja tiedonvaihtoa

Etelä-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset hoitavat valtakunnallista maa- ja metsätalouden vesienhallinnan erikoistumistehtävää. Tehtävän tavoitteena on koordinoida vesienhallintaan liittyvää yhteistyötä ja tiedonvaihtoa ELY-keskusten, tutkimuslaitosten ja sidosryhmien välillä, edistää maa- ja metsätaloussektorien yhteistyötä valuma-aluekohtaisesti sekä tukea vesienhallinnan hankkeita.

Pohjois-Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukset ja maa- ja metsätalousministeriö järjestävät tiistaina 20.10.2020 klo 10.00–11.30 infotilaisuuden vesienhallinnan avustushausta.

Linkit:

Johtava vesitalousasiantuntija Anne-Mari Rytkönen,Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus,
p. 0295 038 083, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Johtava vesitalousasiantuntija Eeva Nuotio, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, p.0295 028 025, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Vesitalousasiantuntija Olle Häggblom, maa- ja metsätalousministeriö, p. 0295 162 073, etunimi.sukunimi@mmm.fi

Erityisasiantuntija Johanna Helkimo, ympäristöministeriö, p. 0295 250 092, etunimi.sukunimi@ym.fi

Avustushaulla halutaan vauhdittaa valuma-aluekohtaista suunnittelua ja toteutusta maa- ja metsätalouden vesienhallinnassa. Kuva: Salaojayhdistys ry.

Underhållet av de riksomfattande vattenståndsstationerna och vattenföringsmätningarna har konkurrensutsatts för åren 2021–202323.10.2020 11:19:07 EESTTiedote

Produktionen av riksomfattande hydrologiska data har centraliserats till NTM-centralen i Södra Österbotten, som har konkurrensutsatt underhållet av de riksomfattande vattenståndsstationerna och vattenföringsmätningarna på de tre upphandlingsområdena i Finland. Upphandlingen gäller underhållet av vattenståndsstationer vid totalt 319 stationer och vattenföringsmätningar på 177 stationer. Underhållsbesöken vid vattenståndsstationerna omfattar en kontrollmätning av vattenståndet, underhålls- och reparationsarbeten samt en årlig konditionsgranskning och kontrollavvägningar.

Valtakunnallisten vedenkorkeusasemien ylläpito ja virtaamamittaukset kilpailutettu vuosille 2021–202323.10.2020 11:19:06 EESTTiedote

Valtakunnallinen hydrologisen tiedon tuottaminen on keskitetty Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukseen, joka on kilpailuttanut vedenkorkeusasemien ylläpidon ja virtaamamittaukset kolmella hankinta-alueella Suomessa. Hankinta koskee vedenkorkeusasemien ylläpitoa yhteensä 319 vedenkorkeusasemalla ja virtaamamittauksia 177 virtaama-asemalla. Vedenkorkeusasemien ylläpitokäynnit sisältävät vedenkorkeuden tarkistusmittauksen, ylläpito- ja huoltotöitä sekä vuosittaisen kuntotarkastuksen ja tarkistusvaaitukset.

Metsäteollisuuden muuttuva oikeudellinen toimintaympäristö vaatii syvällistä tietoa sen vesistö- ja ilmastovaikutuksista sekä huolellista hankesuunnittelua22.10.2020 11:36:37 EESTTiedote

Ilmastoasiat ja ilmastonmuutoksen torjunta ovat vahvoja painopisteitä uuden komission vihreän kehityksen ohjelmassa. Myös uuteen kansalliseen ilmastolakiin ollaan sisällyttämässä hiilineutraalius- ja edelleen hiilinegatiivisuustavoite. Fossiilisista polttoaineista luopuminen on tässä avainasemassa ja kiertotalouden ratkaisut tulisi ottaa täysimääräisinä käyttöön myös metsäteollisuudessa. Kemiallisen metsäteollisuuden toimintaympäristö kuitenkin muuttuu koko ajan, mikä lisää tiedontarvetta erilaisista tuotantoratkaisuista ja päästötasoista niin toiminnanharjoittajan, luvittajan kuin valvojan näkökulmasta.

Talvirajoituksiin siirtyminen voi alkaa kuluvalla viikolla Itä-Suomen teillä (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)21.10.2020 11:46:16 EESTTiedote

Talven ja pimeyden tulon myötä nopeusrajoituksia alennetaan liikkujien turvallisuuden vuoksi. Rajoituksien vaihto on ajoitettu tapahtuvaksi koko maassa lauantaihin 31.10.2020 mennessä. Pääosin vaihto tapahtuu keskiviikkona 28.10. Alemmat nopeusrajoitukset voidaan ottaa käyttöön paikallisten olosuhteiden edellyttäessä jo 22.10. lähtien. Muuttuneet rajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on vaihdettu.