ELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskukset

Maa- ja metsätalouden vesienhallinnan kehittämiseen myönnettiin lähes 3 miljoonaa euroa

Maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön ensimmäisen yhteisrahoitteisen hankehaun myötä käynnistyy 19 hanketta, joissa etsitään ratkaisuja peltojen ja talousmetsien kestävään vesitalouteen, vesiensuojelun edistämiseen, muuttuviin vesioloihin sopeutumiseen sekä maanomistajien yhteistyöhön valuma-alueella.

Kohrinnotkon kosteikko Alavudella.

Avustetuilta hankkeilta edellytettiin useiden hakuteemojen toteuttamista, uusien kumppanuuksien luomista sekä tuloksilta uutuusarvoa tai laajempaa hyödynnettävyyttä. Avustushakuun saapui kaikkiaan 42 hakemusta yhdentoista maakunnan alueelta. Avustusta myönnettiin kaikkiaan 19 hankkeelle noin 2,9 miljoonaa euroa. Hankkeiden yhteenlasketut kokonaiskustannukset ovat yli 4,2 miljoonaa euroa. Hankkeita toteuttavat yhdistykset, kunnat, korkeakoulut, tutkimuslaitokset sekä yritykset.

Käynnistyvissä hankkeissa laaditaan valuma-aluetason vesienhallintasuunnitelmia, aktivoidaan ja neuvotaan maanomistajia sekä suunnitellaan ja toteutetaan vesienhallinnan esimerkkikohteita. Lisäksi etsitään hyvä käytäntöjä maanomistajien yhteisten vesitalousratkaisujen toteuttamiseksi ja niiden hyväksyttävyyden varmistamiseksi. Hankkeet myös tuottavat uutta tietoa vesiensuojelurakenteiden toimivuudesta, mitoituksesta ja käytöstä. Useissa hankkeissa aloite toimintaan on lähtöisin maanomistajilta ja esimerkiksi ojitusyhteisö ja asiantuntijaorganisaatiot tai kunnat toteuttavat aktiivisesti hanketta yhdessä.

"Hankkeilla on monia hyötyjä. Ne edistävät vesiensuojelua, parantavat maan kasvukuntoa ja lisäävät luonnon monimuotoisuutta. Hankkeet kehittävät uusia vesiensuojelumenetelmiä, kuten veden virtausta pidättäviä ja kuormitusta vähentäviä kaksitasouomia", erityisasiantuntija Johanna Helkimo ympäristöministeriöstä toteaa.

"Peltojen vesitaloudesta huolehtiminen ja turvemaiden kestävä käyttö ovat hallitusohjelmassakin tunnistettuja haasteita. Maa- ja metsätalouden kestävässä vesienhallinnassa valuma-alueen maanomistajien välinen yhteistyö ovat avainasemassa. Hankkeet tuottavat tältä osin myös tärkeää tietoa ohjauskeinojen kehittämiseen jatkossa", kertoo vesitalousasiantuntija Olle Häggblom maa- ja metsätalousministeriöstä.

Avustusta saaneiden hankkeiden mittakaava vaihtelee paikallisesta valtakunnalliseen. Osa hankkeista käynnistelee toimintaa uudella alueella, toiset ovat jatkumoa pidempiaikaiselle yhteistyölle. Hankkeita kannustetaan verkostoitumiseen, tietojen ja kokemusten vaihtoon ja yhteistyöhön esimerkiksi viestinnässä. Hankkeille tullaan järjestämään useampia törmäytystilaisuuksia niiden keston aikana.

"Hankkeiden teemat kiinnostavat yli maakuntarajojen. On tärkeä pohtia, miten hankkeiden tuloksia voidaan hyödyntää ja soveltaa hankealuetta laajemmin ja miten ne jäävät elämään hankkeiden päätyttyä", korostaa vesistöyksikön päällikkö Tero Väisänen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Maa- ja metsätalouden vesienhallinnan edistämisen hankeavustuksia hallinnoi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Hankehaku jatkuu syksyllä 2021 osana ympäristöministeriön vesiensuojelun tehostamisohjelmaa. Uuden hakukierroksen painopistealueista tullaan tiedottamaan kesän ja syksyn aikana.

Johtava vesitalousasiantuntija Anne-Mari Rytkönen,Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, p. 0295 038 083, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Johtava vesitalousasiantuntija Eeva Nuotio, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, p.0295 028 025, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Vesitalousasiantuntija Olle Häggblom, maa- ja metsätalousministeriö, p. 0295 162 073, etunimi.sukunimi@mmm.fi

Erityisasiantuntija Johanna Helkimo, ympäristöministeriö, p. 0295 250 092, etunimi.sukunimi@ym.fi

Kohrinnotkon kosteikko Alavudella.

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.

Vattentjänststrategi för Östra och Södra Finland – lyckad förändring genom samarbete och prognosticering (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

I arbetet på en strategi för vattentjänsterna i södra och östra Finland har det blivit dags att utvärdera det som varit och kasta en blick på det som kommer. Strategin är nu klar, efter många turer. Vi har skapat en gemensam vision och gjort strategiska val samt identifierat åtgärder för vidareutvecklingen av vattentjänsterna i östra och södra Finland. Eftersom världen omkring oss är stadd i ständig förändring kan vi inte definitivt spika vår strategi. Därför vill vi redan i detta skede granska våra val och vårt arbete. Vad har vi lyckats med? Var behöver insatserna ökas? Vad behövs för att strategin ska förverkligas? Vilka metoder för framtidsarbete behöver vi för att lyckas? Svar på dessa frågor hoppas vi få under framtidsdagen 16.12 som hålls på distans och där vi välkomnar aktörer från intressentgrupper i alla de medverkande landskapen.