ELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskukset

Maa- ja metsätalouden vesienhallinnan kehittämiseen myönnettiin lähes 3 miljoonaa euroa

Maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön ensimmäisen yhteisrahoitteisen hankehaun myötä käynnistyy 19 hanketta, joissa etsitään ratkaisuja peltojen ja talousmetsien kestävään vesitalouteen, vesiensuojelun edistämiseen, muuttuviin vesioloihin sopeutumiseen sekä maanomistajien yhteistyöhön valuma-alueella.

Kohrinnotkon kosteikko Alavudella.

Avustetuilta hankkeilta edellytettiin useiden hakuteemojen toteuttamista, uusien kumppanuuksien luomista sekä tuloksilta uutuusarvoa tai laajempaa hyödynnettävyyttä. Avustushakuun saapui kaikkiaan 42 hakemusta yhdentoista maakunnan alueelta. Avustusta myönnettiin kaikkiaan 19 hankkeelle noin 2,9 miljoonaa euroa. Hankkeiden yhteenlasketut kokonaiskustannukset ovat yli 4,2 miljoonaa euroa. Hankkeita toteuttavat yhdistykset, kunnat, korkeakoulut, tutkimuslaitokset sekä yritykset.

Käynnistyvissä hankkeissa laaditaan valuma-aluetason vesienhallintasuunnitelmia, aktivoidaan ja neuvotaan maanomistajia sekä suunnitellaan ja toteutetaan vesienhallinnan esimerkkikohteita. Lisäksi etsitään hyvä käytäntöjä maanomistajien yhteisten vesitalousratkaisujen toteuttamiseksi ja niiden hyväksyttävyyden varmistamiseksi. Hankkeet myös tuottavat uutta tietoa vesiensuojelurakenteiden toimivuudesta, mitoituksesta ja käytöstä. Useissa hankkeissa aloite toimintaan on lähtöisin maanomistajilta ja esimerkiksi ojitusyhteisö ja asiantuntijaorganisaatiot tai kunnat toteuttavat aktiivisesti hanketta yhdessä.

"Hankkeilla on monia hyötyjä. Ne edistävät vesiensuojelua, parantavat maan kasvukuntoa ja lisäävät luonnon monimuotoisuutta. Hankkeet kehittävät uusia vesiensuojelumenetelmiä, kuten veden virtausta pidättäviä ja kuormitusta vähentäviä kaksitasouomia", erityisasiantuntija Johanna Helkimo ympäristöministeriöstä toteaa.

"Peltojen vesitaloudesta huolehtiminen ja turvemaiden kestävä käyttö ovat hallitusohjelmassakin tunnistettuja haasteita. Maa- ja metsätalouden kestävässä vesienhallinnassa valuma-alueen maanomistajien välinen yhteistyö ovat avainasemassa. Hankkeet tuottavat tältä osin myös tärkeää tietoa ohjauskeinojen kehittämiseen jatkossa", kertoo vesitalousasiantuntija Olle Häggblom maa- ja metsätalousministeriöstä.

Avustusta saaneiden hankkeiden mittakaava vaihtelee paikallisesta valtakunnalliseen. Osa hankkeista käynnistelee toimintaa uudella alueella, toiset ovat jatkumoa pidempiaikaiselle yhteistyölle. Hankkeita kannustetaan verkostoitumiseen, tietojen ja kokemusten vaihtoon ja yhteistyöhön esimerkiksi viestinnässä. Hankkeille tullaan järjestämään useampia törmäytystilaisuuksia niiden keston aikana.

"Hankkeiden teemat kiinnostavat yli maakuntarajojen. On tärkeä pohtia, miten hankkeiden tuloksia voidaan hyödyntää ja soveltaa hankealuetta laajemmin ja miten ne jäävät elämään hankkeiden päätyttyä", korostaa vesistöyksikön päällikkö Tero Väisänen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Maa- ja metsätalouden vesienhallinnan edistämisen hankeavustuksia hallinnoi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Hankehaku jatkuu syksyllä 2021 osana ympäristöministeriön vesiensuojelun tehostamisohjelmaa. Uuden hakukierroksen painopistealueista tullaan tiedottamaan kesän ja syksyn aikana.

Johtava vesitalousasiantuntija Anne-Mari Rytkönen,Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, p. 0295 038 083, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Johtava vesitalousasiantuntija Eeva Nuotio, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, p.0295 028 025, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Vesitalousasiantuntija Olle Häggblom, maa- ja metsätalousministeriö, p. 0295 162 073, etunimi.sukunimi@mmm.fi

Erityisasiantuntija Johanna Helkimo, ympäristöministeriö, p. 0295 250 092, etunimi.sukunimi@ym.fi

Kohrinnotkon kosteikko Alavudella.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Entrepreneurs’ distress evident in massive increase in need for financial advice7.6.2021 08:19:58 EEST | Press release

The Yrittäjän talousapu counselling service for entrepreneurs provides assistance for business-owners experiencing financial and payment difficulties. The national Talousapu helpline will be augmented with an online service and regional services. Entrepreneurs’ distress has been evident in the telephone service, which has experienced a 350 per cent increase in demand due to the Covid-19 pandemic and the resulting restrictions. The objective is for entrepreneurs to recognise their financial difficulties in time and to have the courage to ask for help.

Företagarnas kris avspeglas i rekordstor efterfrågan på ekonomisk rådgivning7.6.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Företagarens ekonomihjälp erbjuder rådgivning vid ekonomiska problem och betalningssvårigheter. Ekonomihjälpens nationella telefontjänst kompletteras nu med en webbtjänst och regionala tjänster. Företagarnas ekonomiska kris till följd av coronapandemin och restriktionerna märktes tydligt under fjolåret och efterfrågan på telefontjänsten ökade med 350 procent. Målet är att företagare ska reagera på ekonomiska problem i tid och våga be om hjälp.