Maahan heitetty roska voi päätyä kalan kitaan

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tuo elokuussa pääkaupunkiseudun katukuvaan värikkäitä kaivonkansitarroja, jotka muistuttavat roskaantumisen haitoista. Suuri osa vesistöjen ja rantojen roskista on joko ihmisten suoraan sinne heittämiä tai huleveden eli sade- ja sulamisveden mukana kulkeutuneita.

Kalatarra muistuttaa, että kadun hulevesikaivo ei ole roskis. (kuva: HSY)

Mahanpuruja muovista -kampanjassa hulevesikaivojen ritiläkansien ympärille kiinnitetään tarra, jossa on kala kita ammollaan. Kalatarra kiinnittää huomion siihen, että maahan tai suoraan katukaivoon heitetty roska voi päätyä sellaisenaan lähivesistöön ja kalan mahaan. Hulevettä ei puhdisteta, vaan se kulkeutuu roskineen lähivesistöön kuten esimerkiksi puroon ja sittemmin mereen. Siksi on tärkeää, että roskat huolehditaan roskiksiin eikä niitä heitetä maahan.

Muovi on luonnossa ongelmallinen, koska se ei maadu tai häviä. Se voi pilkkoutua pieneksi mikromuoviksi, joka on vesistössä haitallista vesieliöille. Esimerkiksi tupakantumppi, joka on maailman yleisin roska, on muovia. Maahan tai hulevesikaivoon heitetty tupakantumppi ei siis häviä mihinkään, vaan roskaa myös vesistöjä ja aiheuttaa pitkään harmia vesieliöille. Suomessa kaupunkien rannoilla lähes 70 prosenttia roskista on tupakantumppeja.

- Mahanpuruja muovista -kampanjalla haluamme kiinnittää huomiota siihen, että roskat eivät häviä luonnossa tai kaupungissakaan itsestään. Kadulla oleva hulevesikaivo ei ole roskis. Monelle tulee yllätyksenä se, että hulevesi johdetaan hulevesiviemärijärjestelmässä vesistöihin sellaisenaan. Helppo tapa suojella lähivesistöjään on huolehtia roskat roskiin, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Marika Visakova.

Kalatarroja on nähtävissä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Helsingissä bongauksia voi tehdä Pasilassa Triplan edustalla, Arabianrannassa liikuntapuiston ja peruskoulun lähellä sekä keskustassa Ateneumin ja Töölönlahden välillä. Espoossa tarroja tuodaan Otaniemeen, Tapiolaan, Leppävaaraan, Matinkylään ja Espoon keskukseen. Vantaalla kampanja näkyy Korsossa, Rekolassa ja Koivukylässä sekä Kauniaisissa keskustassa Tunnelitiellä ja Thurmaninaukiolla.

Kampanja-aika on 16.-29.8.2021. Sen keskelle osuu Itämeripäivä, jota vietetään torstaina 26.8.2021. Päivän tavoitteena on innostaa ihmisiä nauttimaan Itämerestä sekä tekemään konkreettisia tekoja sen hyväksi. Yksi konkreettinen teko voi olla kerätä roskia rannoilta ja muualta ympäristöstä. HSY on Itämeripäivän kumppani, ja teemapäivän on käynnistänyt John Nurmisen Säätiö.

ympäristöasiantuntija Marika Visakova, marika.visakova@hsy.fi, puh. 050 308 6014

Kalatarra muistuttaa, että kadun hulevesikaivo ei ole roskis. (kuva: HSY)
Mahanpuruja muovista -kampanjan taustalla on Pidä Saaristo Siistinä ry. Pääkaupunkiseudulla toteutuksesta vastaa HSY yhteistyössä Itämerihaasteen sekä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kanssa. (kuva: HSY)

HSY:n hallitus on valittu14.9.2021 12:48:47 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous päätti 14.9.2021 kokouksessaan asettaa hallituksen ja tarkastuslautakunnan nelivuotiskaudeksi 2021 - 2025. Toimielinten kokoonpano määräytyy HSY:n perussopimuksen mukaisesti jäsenkuntien asukaslukujen ja kunnallisvaalien tuloksen perusteella. Kokoonpanossa on otettu huomioon myös sukupuolten välinen tasa-arvo. Hallitus vastaa kuntalain mukaisesti HSY:n hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä yhtymäkokouksen päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Hallitus valvoo HSY:n etua, edustaa kuntayhtymää ja käyttää sen puhevaltaa. Se myös edustaa HSY:tä työnantajana ja vastaa henkilöstöpolitiikasta. Lisäksi hallitus vastaa HSY-konsernin omistajaohjauksesta. Hallitus koostuu 14 varsinaisesta jäsenestä, joista jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Jäsenistä seitsemän on Helsingistä, kolme Espoosta, kolme Vantaalta ja yksi Kauniaisista. Hallituksen puheenjohtajaksi helsinkiläinen Mia Nygård-Peltola (Kok.)

HSY:n uusi toimitusjohtaja on tekniikan lisensiaatti Tommi Fred27.8.2021 16:50:14 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus valitsi kokouksessaan 27.8. tekniikan lisensiaatti Tommi Fredin, 52 vuotta, HSY:n toimitusjohtajaksi. Fred toimii HSY:n vesihuollon toimialan toimialajohtajana. Hän on työskennellyt HSY:ssä sen perustamisesta v. 2010 lähtien, ensin osastonjohtajana ja vuodesta 2017 lähtien toimialajohtajana. Tätä ennen hän työskenteli Helsingin Vedessä. - Toimitusjohtajan tehtävää haki kovatasoinen joukko, joilta löytyi monipuolista osaamista ja kokemusta johtajan tehtävistä, kertoo HSY:n hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård-Peltola. HSY on samoin kuin useat muutkin kuntaorganisaatiot mielenkiintoisten haasteiden edessä muun muassa ympäristö- ja talouskysymysten osalta. Haimme vahvan kokemuksen lisäksi innostavaa johtamisen ammattilaista ja Tommi Fredillä on tästä vahvat näytöt, Nygård-Peltola jatkaa. HSY:n toimitusjohtajan virkaan haki 36 henkilöä. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja

HSY:n hallituksen päätökset 27.8.202127.8.2021 16:49:59 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti valita toimitusjohtajan virkaan tekniikan lisensiaatti Tommi Fredin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - HSY:n tarvitseman jätepitoisen maan seulonnan ja kuonan seostuksen, jätteen käsittelyn ja aluehuollon sekä polttoon kelpaamattoman jätteen käsittely Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueella tilataan Bimu Oy:ltä - sekajätteen keräys- ja kuljetus takakuormaustyönä Pohjois-Helsinkiin tilataan neljälle urakka-alueelle Auriga Oy:ltä ja kahdelle urakka-alueelle Urbaser Oy:ltä - kartongin keräys ja kuljetus takakuormaustyönä Helsingin kantakaupunkiin tilataan kahdelle urakka-alueelle Rabindo Oy:ltä ja yhdelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - Sortti-asemien siirtolavakuljetuspalvelut tilataan Ruskeasantaan Helsingin KTK:lta ja Kivikkoon, Konalaan, Jorvakseen sekä Ämmässuolle Espoon KTK:lta - turpeen hankinta keskeytetään. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta ja jätehu