Maahan pudonneet lehdet kompostiin, biojäteastiaan tai Sortti-asemille

Syksyn lehdet voi laittaa omaan kompostiin tai pienet määrät taloyhtiön biojäteastiaan. Suuremmat määrät haravointi- ja muuta puutarhajätettä voi tuoda HSY:n Sortti-asemille viiden euron kuormahintaan. Biojätteen kierrätyksellä on monia hyötyjä ilmaston ja kiertotalouden näkökulmasta.

Pienet määrät haravointijätettä kompostiin, peräkärrykuormalliset HSY:n Sortti-asemalle.

Syksy on alkanut, ja pihat ja kadut peittyvät puista tippuneiden lehtien alle. Pienet määrät lehtiä ja muuta haravointijätettä voi laittaa kiinteistön omaan kompostiin tai biojäteastiaan. Suuremmat määrät kuten peräkärrykuormalliset voi viedä jollekin Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viidestä Sortti-asemasta.

- Sortti-asemilla ei vielä näy suuria määriä haravointijätettä, mutta yleensä niiden tuojien määrä lisääntyy syksyn myötä ja taloyhtiöiden järjestäessä talkoita. Yksi kuorma haravointijätettä maksaa viisi euroa, kertoo HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen.

Biojätteen HSY hyödyntää Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa Espoossa. Biojätteen kierrätyksellä on monia hyötyjä ilmaston ja kiertotalouden näkökulmasta. Erilliskerätystä biojätteestä saadun mullan mukana arvokkaat ravinteet, kuten typpi ja fosfori, palautuvat kiertoon.

- Biojätteestä tuotamme myös sähköä eli uusiutuvaa energiaa, joten biojätteen kierrätys edistää ilmastotavoitteita. Nelihenkisen perheen vuoden biojätemäärästä saadaan tuotettua sähköä sähköauton 400 kilometrin ajomatkalle, kunhan biojäte ensin muistetaan lajitella kotona biojäteastiaan, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen.

eSortti.fi-palvelu nopeuttaa asiointia Sortti-asemilla

HSY:n Sortti-asemat palvelevat asiakkaita normaalisti arkisin kello 7–21. Sortti-asemat sijaitsevat Helsingissä Konalassa ja Kivikossa, Vantaalla Ruskeasannassa, Espoossa Ämmässuolla ja Kirkkonummella Jorvaksessa. Konalan Sortti-asema on auki myös viikonloppuisin kello 10–17.

Sortti-asemien asiakkaille on käytössä uusi digitaalinen eSortti.fi-palvelu. Siellä asiakas voi itse kirjata ja maksaa tuotavat materiaalit etukäteen, vaikka jo kotona, ja nopeuttaa näin käyntiään asemalla. Myös asemilla olevien itsepalvelulaitteiden käyttö nopeuttaa asiointia.

Ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen@hsy.fi, puh 045 139 4035

Sortti-asemista: Eetu Keinänen, eetu.keinanen@hsy.fi, puh. 050 383 2646

HSY:n hallituksen päätökset 15.10.202115.10.2021 10:54:16 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle hyväksyttäviksi: - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - Kruunusillat-hankkeen toteutusvaiheen vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelma. Hallitus päätti hyväksyä HSY:n vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan 1.1.2022 alkaen. Hallitus päätti hyväksyä myös seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Finavian vedenjakelun varmuus ja Aviapoliksen kehittyminen -hankesuunnitelma - Kivikon vaarallisen jätteen varaston saneerauksen ja laajennuksen rakennustöiden urakoitsijaksi valittiin Rakennusliike V. Mättölä Oy - jätevesilietteen kuljetus jaksolla 2022 - 2023 tilataan Rauno Tarkkonen Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2021

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.10.202112.10.2021 16:06:22 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.10.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - Kruunusillat-hankkeen toteutusvaiheen vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelma. Hallitus päättää HSY:n vesihuollon maksujen ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan hyväksymisestä 1.1.2022 alkaen ja seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Finavian vedenjakelun varmuus ja Aviapoliksen kehittyminen -hankesuunnitelma - Kivikon vaarallisen jätteen varaston saneerauksen ja laajennuksen rakennustöiden urakoitsija - jätevesilietteen kuljetus ajanjaksolle 2022 - 2023. Lisäksi hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja tal

Tuulettuva jäteastia tyhjennetään vain tilauksesta – HSY etsii keinoja pidentää biojäteastian tyhjennysväliä11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut kokeilee uudenlaista tuulettuvaa biojäteastiaa 150 pientalolla. Kokeilussa selvitetään, voisiko uuden astian avulla pidentää biojäteastian tyhjennysväliä nykyisestä kahdesta viikosta. Lähes viisinkertainen määrä asukkaita haki mukaan vuoden kestävään maksuttomaan kokeiluun. Uudet jäteastiat saapuivat kokeilijoiden pihoille syyskuun lopussa.