Maahanmuuttovirasto

Maahanmuuttovirasto kehittää palvelupisteissä asiointia - tavoitteena tuhansia lisäaikoja palvelupisteisiin

Jaa

Maahanmuuttovirasto parantaa asiakaspalveluaan. Kesän aikana Maahanmuuttovirasto avaa palvelupisteisiin tuhansia uusia varattavia aikoja, ja lisää asiakkaiden neuvontaa. Virasto selvittää palvelupisteiden ajanvarausjärjestelmän uudistamista.

Maahanmuuttoviraston palvelupisteiden ajanvaraus on ruuhkautunut. Keskimääräinen odotusaika palvelupisteeseen on tällä hetkellä kolme kuukautta. Kesälle on kuitenkin luvassa lisää aikoja. Lyhyen aikavälin tavoite on, että kesän lopussa asiakas saa varattua ajan kuukauden sisällä. Lisäksi tavoite on varmistaa, että vuoronumerolla voi asioida kiireellisissä asioissa sujuvasti samana päivänä.

- Tavoitteemme on, että asiakaspalvelu on kaikissa kanavissa sujuvaa ja laadukasta, vaikka hakemusmäärä kasvaisi entisestään, kertoo asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius.

Oleskelulupaa, EU-rekisteröintiä ja kansalaisuutta hakiessa asiakkaan täytyy tunnistautua, eli todistaa henkilöllisyytensä. Ensimmäistä oleskelulupaa haetaan yleensä ulkomailta käsin, mutta Suomessa esimerkiksi jatkolupaa tai kansalaisuutta hakevat asiakkaat tunnistautuvat Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä. Palvelupisteissä palvellaan noin 8 000 asiakasta kuukaudessa.

Tuhansia lisäaikoja avautumassa, ajanvarausjärjestelmä uudistuu

Maahanmuuttovirasto on tehnyt myös nopeita, akuuttia jonotilannetta helpottavia muutoksia. Helsingin palvelupiste Malmilla palveli asiakkaita viitenä lauantaina huhti-toukokuussa. Ylimääräiset aukiolot toivat noin 500 lisäaikaa ajanvarauspalveluun.

Helsinkiin on rekrytoitu aiempaa enemmän kesätyöntekijöitä. Kun he aloittavat työnsä, virasto voi avata 2 900 lisäaikaa Malmille. Ajanvarausaikoja on nyt saatavilla jopa kuuden kuukauden päähän asiakkaille, joiden asia ei ole kiireinen. Palvelupisteet kokeilevat myös ajanvarausaikojen lyhentämistä valituissa lupatyypeissä.

- Neuvonnan kehittäminen on tärkeä osa uudistusta. Parannamme sitä esimerkiksi migri.fi:ssä ja paikan päällä palvelupisteissä. Rekrytoimme parhaillaan Malmille palveluneuvojia, jotka auttavat asiakkaita tarpeen mukaan, kertoo Mallenius.

Jatkolupaa hakeva asiakas voi mahdollisesti välttää palvelupisteessä käynnin kokonaan, jos hän tekee hakemuksen verkkopalvelu Enter Finlandissa ja tunnistautuu vahvasti, eli kirjautuu palveluun esimerkiksi suomalaisilla pankkitunnuksilla. Tavoite on tuplata käynnin välttävien määrä, joka on tällä hetkellä noin 4 000 asiakasta vuodessa.

- Pidemmällä tähtäimellä kehitämme työn tekemisen tapoja koko Maahanmuuttovirastossa. Kokeilemme seuraavaksi lyhyempiä asiointiaikoja valituille lupatyypeille ja pyrimme vähentämään fyysisen asioinnin tarvetta. Työpöydällä on yli sata kehitysideaa, joten uskon, että ajanvarauksen tilanne helpottaa pian, kertoo Mallenius.

Miksi palvelupisteet ovat ruuhkautuneet?

Palvelupisteiden henkilöstömäärä on vaihdellut viime vuosina. Vuonna 2020 henkilöstöä oli viidennes vähemmän kuin vuonna 2019, vaikka jätettyjen hakemusten ja palvelupisteissä tehtyjen päätösten määrä on pysynyt ennallaan. Korona on tuonut hakemusten vastaanottoon haasteita ja vaikuttanut erityisesti vuoronumeropalveluun, koska palvelupisteen tiloissa on voinut asioida kerralla vain rajattu määrä asiakkaita.

Tällä hetkellä ajan saa varattua yleensä noin kolmen kuukauden päähän. Brexit-hakijoille aikoja on saatavilla aiemmin. Virasto avaa kesän aikana lisää aikoja kaikille asiakkaille.

Fakta: Ensimmäistä oleskelulupaa haetaan yleensä ulkomailta

  • Ensimmäistä oleskelulupaa haetaan yleensä ulkomailta ennen Suomeen muuttoa. Silloin hakemukseen jättöön vaadittava tunnistautuminen, eli asiakkaan henkilöllisyyden varmistaminen, tapahtuu Suomen edustustossa.
  • Suomen edustustojen toiminnasta vastaa ulkoministeriö.
  • Maahanmuuttoviraston palvelupisteissä voi hakea oleskelulupaa tai sen jatkoa, EU-rekisteröintiä, oleskelukorttia, kansalaisuutta, muukalaispassia ja pakolaisen matkustusasiakirjaa.
  • Suuri osa palvelupisteen asiakkaista asuu jo Suomessa.
  • Turvapaikkahakemusta ei voi jättää Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä. Se tehdään poliisille tai rajaviranomaisille. Palvelupisteissä ei myöskään järjestetä turvapaikkapuhutteluja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi, puh. 0295 433 444

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Maahanmuuttovirasto
Maahanmuuttovirasto
PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto

Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi

Maahanmuuttovirasto on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa päätöksenteko-organisaatio ja ylläpitää vastaanottojärjestelmää.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maahanmuuttovirasto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme