Maahanmuuttovirasto kehittää palvelupisteissä asiointia - tavoitteena tuhansia lisäaikoja palvelupisteisiin
Maahanmuuttoviraston palvelupisteiden ajanvaraus on ruuhkautunut. Keskimääräinen odotusaika palvelupisteeseen on tällä hetkellä kolme kuukautta. Kesälle on kuitenkin luvassa lisää aikoja. Lyhyen aikavälin tavoite on, että kesän lopussa asiakas saa varattua ajan kuukauden sisällä. Lisäksi tavoite on varmistaa, että vuoronumerolla voi asioida kiireellisissä asioissa sujuvasti samana päivänä.
- Tavoitteemme on, että asiakaspalvelu on kaikissa kanavissa sujuvaa ja laadukasta, vaikka hakemusmäärä kasvaisi entisestään, kertoo asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius.
Oleskelulupaa, EU-rekisteröintiä ja kansalaisuutta hakiessa asiakkaan täytyy tunnistautua, eli todistaa henkilöllisyytensä. Ensimmäistä oleskelulupaa haetaan yleensä ulkomailta käsin, mutta Suomessa esimerkiksi jatkolupaa tai kansalaisuutta hakevat asiakkaat tunnistautuvat Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä. Palvelupisteissä palvellaan noin 8 000 asiakasta kuukaudessa.
Tuhansia lisäaikoja avautumassa, ajanvarausjärjestelmä uudistuu
Maahanmuuttovirasto on tehnyt myös nopeita, akuuttia jonotilannetta helpottavia muutoksia. Helsingin palvelupiste Malmilla palveli asiakkaita viitenä lauantaina huhti-toukokuussa. Ylimääräiset aukiolot toivat noin 500 lisäaikaa ajanvarauspalveluun.
Helsinkiin on rekrytoitu aiempaa enemmän kesätyöntekijöitä. Kun he aloittavat työnsä, virasto voi avata 2 900 lisäaikaa Malmille. Ajanvarausaikoja on nyt saatavilla jopa kuuden kuukauden päähän asiakkaille, joiden asia ei ole kiireinen. Palvelupisteet kokeilevat myös ajanvarausaikojen lyhentämistä valituissa lupatyypeissä.
- Neuvonnan kehittäminen on tärkeä osa uudistusta. Parannamme sitä esimerkiksi migri.fi:ssä ja paikan päällä palvelupisteissä. Rekrytoimme parhaillaan Malmille palveluneuvojia, jotka auttavat asiakkaita tarpeen mukaan, kertoo Mallenius.
Jatkolupaa hakeva asiakas voi mahdollisesti välttää palvelupisteessä käynnin kokonaan, jos hän tekee hakemuksen verkkopalvelu Enter Finlandissa ja tunnistautuu vahvasti, eli kirjautuu palveluun esimerkiksi suomalaisilla pankkitunnuksilla. Tavoite on tuplata käynnin välttävien määrä, joka on tällä hetkellä noin 4 000 asiakasta vuodessa.
- Pidemmällä tähtäimellä kehitämme työn tekemisen tapoja koko Maahanmuuttovirastossa. Kokeilemme seuraavaksi lyhyempiä asiointiaikoja valituille lupatyypeille ja pyrimme vähentämään fyysisen asioinnin tarvetta. Työpöydällä on yli sata kehitysideaa, joten uskon, että ajanvarauksen tilanne helpottaa pian, kertoo Mallenius.
Miksi palvelupisteet ovat ruuhkautuneet?
Palvelupisteiden henkilöstömäärä on vaihdellut viime vuosina. Vuonna 2020 henkilöstöä oli viidennes vähemmän kuin vuonna 2019, vaikka jätettyjen hakemusten ja palvelupisteissä tehtyjen päätösten määrä on pysynyt ennallaan. Korona on tuonut hakemusten vastaanottoon haasteita ja vaikuttanut erityisesti vuoronumeropalveluun, koska palvelupisteen tiloissa on voinut asioida kerralla vain rajattu määrä asiakkaita.
Tällä hetkellä ajan saa varattua yleensä noin kolmen kuukauden päähän. Brexit-hakijoille aikoja on saatavilla aiemmin. Virasto avaa kesän aikana lisää aikoja kaikille asiakkaille.
Fakta: Ensimmäistä oleskelulupaa haetaan yleensä ulkomailta
- Ensimmäistä oleskelulupaa haetaan yleensä ulkomailta ennen Suomeen muuttoa. Silloin hakemukseen jättöön vaadittava tunnistautuminen, eli asiakkaan henkilöllisyyden varmistaminen, tapahtuu Suomen edustustossa.
- Suomen edustustojen toiminnasta vastaa ulkoministeriö.
- Maahanmuuttoviraston palvelupisteissä voi hakea oleskelulupaa tai sen jatkoa, EU-rekisteröintiä, oleskelukorttia, kansalaisuutta, muukalaispassia ja pakolaisen matkustusasiakirjaa.
- Suuri osa palvelupisteen asiakkaista asuu jo Suomessa.
- Turvapaikkahakemusta ei voi jättää Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä. Se tehdään poliisille tai rajaviranomaisille. Palvelupisteissä ei myöskään järjestetä turvapaikkapuhutteluja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi, puh. 0295 433 444
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto
Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi
Maahanmuuttovirasto on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa päätöksenteko-organisaatio ja ylläpitää vastaanottojärjestelmää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maahanmuuttovirasto
Finnish Immigration Service’s report on operations for 2023 has been published27.3.2024 11:07:49 EET | Press release
The operating environment of the Finnish Immigration Service saw many changes in 2023. The economic downturn contributed to the reduced volumes of work-related immigration in the latter half of 2023, whereas the number of international students continued its marked increase.
Migrationsverkets verksamhetsberättelse för år 2023 har publicerats27.3.2024 11:06:15 EET | Tiedote
År 2023 skedde det många förändringar i Migrationsverkets verksamhetsmiljö. Den ekonomiska recessionen hade en minskande inverkan på arbetsrelaterad invandring under det andra halvåret, medan antalet internationella studerande fortsatte att öka kraftigt.
Maahanmuuttoviraston vuoden 2023 toimintakertomus on julkaistu27.3.2024 11:04:29 EET | Tiedote
Vuoden 2023 aikana Maahanmuuttoviraston toimintaympäristössä tapahtui monia muutoksia. Talouden taantuma vaikutti työperäisen maahanmuuton supistumiseen vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla, kun taas kansainvälisten opiskelijoiden määrä jatkoi voimakasta kasvua.
Tendering process for reception centres completed25.3.2024 13:54:05 EET | Press release
The Finnish Immigration Service requested tenders for new reception centres in February 2024. The service providers to whom the contracts will be awarded have now been selected. The purpose of the tendering process was not to increase the number of reception centres but to conclude the competitive tendering for reception centre capacity which was initiated in 2022.
Konkurrensutsättningen av förläggningar har slutförts25.3.2024 13:49:49 EET | Tiedote
I februari 2024 inledde Migrationsverket ett anbudsförfarande för att få anbud på nya förläggningar. Syftet med anbudsförfarandet var inte att öka antalet förläggningar utan att slutföra den konkurrensutsättning av förläggningskapacitet som påbörjades år 2022.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme