Fingo ry – Suomalaiset kehitysjärjestötFingo ry – Suomalaiset kehitysjärjestöt

Maailma kylässä -festivaali veti sateesta huolimatta 45 000 kävijää

Maailma kylässä -festivaali juhli 20. tapahtumavuottaan 25.–26.5. Rautatientorilla ja Kaisaniemen puistossa Helsingissä. Festivaalin pääteema ilmastonmuutos näkyi vahvasti kymmenissä yhteiskunnallisissa keskusteluissa ja itse tapahtuman puitteissa.

Kuvaaja Tanja Ryhänen, esiintymässä Amparanoia

Savanni-lavalla kuultiin festivaalin alkajaisiksi Maailma kylässä 20 vuotta -juhlakonsertti, jossa Paleface & Matre (USA), Tuure Kilpeläinen, Anne-Mari Kähärä, Seksikäs-Suklaa, VG+, Yeaboyah sekä sekakuoro Koiton Laulu nousivat afrobeatia, jazzia ja funkia sekoittavan Helsinki-Cotonou Ensemblen solisteiksi Savanni-lavalla.

Lauantaina käytiin viimeiset eurovaalitentit. Tapahtuman järjestäjän Fingon eurovaalipaneelissa pohdittiin Euroopan kehityksen suuntaa ja arvioitiin ehdokkaiden ilmastolupauksia. Ehdokkaat nostivat kehitysyhteistyön kärkeen ilmaston, tyttöjen ja naisten aseman ja kestävän kehityksen, ja korostivat, että kehitysyhteistyön tavoite tulee olla köyhyyden vähentäminen siellä, missä hätä on suurin.

Lisäksi keskusteltiin muun muassa nuorten ilmastotoimista, pienten kansalaisjärjestöjen mahdollisuuksista vaikuttaa ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä median ilmastovastuusta.

Festivaalilla nähtiin maailmanensi-illassa ohjaaja ja aktivisti Iara Leen dokumentti Wantoks: Dance of Resilience in Melanesia. Dokumentti kuvaa Tyynen valtameren saarivaltioiden taistelua olemassaolonsa ja perinteidensä puolesta.

Sunnuntaina esiintyi kantaa-ottava turkkilainen Gaye Su Akyol sekä Timo Lassy ja Ricky-Tick Big Band Brass. Asiaohjelmissa keskusteltiin ruokaturvasta, pohdittiin saako enää lentää, etsittiin elämäntapakymppiä ja kysyttiin kuka maksaa ilmastonmuutokseen sopeutumisen.

Rankkasade lakkasi juuri kun festivaalin päätähti, funkia ja tummaa soulia perinteiseen brasilialaiseen popmusiikkiin sekoittava ja vahvassa kansainvälisessä nosteessa oleva Liniker e os Caramelows, alkoi soittaa. Yhtyeen solisti Liniker Barros on ensimmäisiä avoimesti transsukupuolisia laulajia kotimaassaan ja palkittu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen eteen tekemästään tasa-arvotyöstä YK:n tunnustuksella.

Tapahtumassa oli yhteensä yli sata ohjelmanumeroa sekä taideprojekteja, kuten valokuvanäyttelyitä, kierrätysmateriaaleista tehty oleskelutila The Living Man sekä liike-energialla toimiva pomppuautorata Mahdollisuuksien tori -teltassa. Omaa työtään esitteli kaikkiaan noin 400 kansalaisjärjestöä, viranomaista ja muuta näytteilleasettajaa. Lisäksi lähes 60 katukeittiötä tarjosi makuja yli 30 eri maasta.

Ensi vuoden festivaalin teema on tulevaisuus. Tapahtuman tunnelmia voi seurata Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä #maailmakylässä.

Taija Lähdetie
viestintä- ja varainhankintapäällikkö, Maailma kylässä -festivaali