Maailman ensimmäinen gin-pohjainen kauralikööri Suomesta

Arctic Blue Ginin valmistaja Arctic Blue Beverages tuo markkinoille maailman ensimmäisen gin-pohjaisen kauraliköörin. Vegaanisen Arctic Blue Oatin kaura on gluteenitonta suomalaista luomukauraa.

Palkitun Arctic Blue Ginin takana oleva Arctic Blue Beverages Oy tuo markkinoille maailman ensimmäisen gin-pohjaisen kauraliköörin. Maitoa korvaavien kauratuotteiden markkina kasvaa erittäin nopeasti Euroopassa ja Yhdysvalloissa, jossa kasvu on ollut kolminumeroista jo kahtena vuonna peräkkäin. Sen arvioidaan nousevan suurimmaksi kasvipohjaiseksi raaka-aineeksi tuoteryhmässään – ohi mantelin – ylittäen miljardin euron myynnin seuraavan viiden vuoden aikana.

Kaura korvaa maidon
Perinteisten kermapohjaisten liköörien maailmanmarkkinat ovat vuositasolla noin 18 miljoonaa pulloa eli 1,5 miljardia euroa, Drinks Retail News raportoi. Toisin kuin lähes kaikki muut kermaliköörit, Arctic Blue Oat on vegaanituote. ”Kauraa on tähän mennessä hyödynnetty lähinnä maitoa korvaavissa meijerituotteissa. Olemme todenneet, että se sopii erinomaisesti myös alkoholituotteen pohjaksi”, Arctic Blue Beveragesin toimitusjohtaja Valtteri Eroma kertoo. Yhtiön kauratuoteosaaminen vankalla pohjalla. Yhtiön hallituksessa istuu kaurapohjaisista tuotteistaan tunnetun, myöhemmin Fazerille myydyn Kaslinkin entinen toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen. ”Suomessa Artic Blue Oat on saatavilla ennen kesää, muualla maailmassa vaiheittain tämän vuoden aikana”, Eroma kertoo.

Suomalaista luomukauraa
Lanseerattavan juoman kaurapohjan valmistuksessa on huomioitu toisen pääainesosan, Ilomantsissa valmistettavan artesaaniginin makumaailma. Tavanomaisista vähittäiskaupoista löytyvistä kaurajuomista poiketen Arctic Blue Beveragesin kaurapohja on valmistettu vain vedestä ja kaurasta, ilman lisäaineita. Juoman kaura on gluteenitonta suomalaista luomukauraa.

Globaalisti maitoa korvaavat tuotteiden markkinat ovat kaksinkertaistuneet viimeisen viiden vuoden aikana noin kymmenestä miljardista eurosta kahteenkymmeneen miljardiin euroon. Kauran tärkeimmät edut ovat maitotuotteita pienempi ympäristön kuormitus, terveysvaikutukset ja parempi maku.

Jan Erola
Viestintä ja PR
jan.erola@arcticbluebeverages.com

Tuomas Kukkonen
Hallituksen jäsen
tuomas.kukkonen@arcticbluebeverages.com

Arctic Blue Beveragesin tunnetuimmat tuotteet ovat sen kansainvälisesti palkitut Arctic Blue Gin ja Arctic Blue Gin Navy Strength. Näiden lisäksi konsernin juomavalikoimassa ovat sen tytäryhtiön Valamo Beverages Oy:n edustamat Valamon Luostarin tisleet ja viinit. Alkuvuodesta 2021 Arctic Blue Beverages Oy on ilmoittanut tuovansa markinoille oman tonic-veden sekä aloittaneensa tuoteyhteistyön Kouvolan Lakritsi Oy:n kanssa.