Maailman ensimmäinen pakojätehuone avautuu Helsingissä

Pääkaupunkilaiset pääsevät testaamaan kierrätystaitojaan 4.–5.5. Amos Rexin aukiolla tiettävästi maailman ensimmäisessä pakojätehuoneessa. Helsingin seudun ympäristöpalvelujen ideoimaan pakojätehuoneeseen arvotaan valtaosa paikoista sosiaalisen median kautta.

HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

Amos Rexin aukiolla avattavassa Wastescape-pakojätehuoneessa lajittelutaidot ovat avain menestykseen. Pakojätehuoneessa kamppaillaan neljän hengen ryhmissä ja pelissä pääsee etenemään lajittelemalla eri jätelajit oikein.

- Halusimme luoda uuden jännittävän tavan tutustua kierrätykseen. HSY:n tavoitteena on kierrättää 60 prosenttia pääkaupunkiseudulla kotien jätteistä vuoteen 2025 mennessä, joten asukkaiden motivoimiseen tarvitaan muitakin kuin perinteisiä keinoja, HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen toteaa ja jatkaa:

- Pelissä on hyödynnetty klassisia pakohuone-elementtejä, jonka tehtävät haastavat kisaajia lajitteluaiheisissa pulmissa. Jos lajitteluohjeisiin on tutustunut jo ennalta esimerkiksi kiitoskunlajittelet.fi-sivustolta, niin siitä saa nopeusetua. Pelissä voi menestyä kuitenkin ilman aiempaa kierrätyskokemustakin.

HSY:n pakojätehuone on rakennettu konttiin ympäristöä kunnioittaen: 90 prosenttia huoneen elementeistä on tehty kierrätysmateriaaleista.

- Pakojätehuone on aika ainutlaatuinen kokemus. Valtaosa paikoista arvotaan HSY:n Facebook-sivujen ja yhteistyössä tubettaja Ville Kankareen kanssa, Tukiainen sanoo.

Kilpailu pakojätehuonepaikoista on jo auki ja kisaan voi osallistua HSY:n Facebook-sivujen kautta tai Instagramin Kiitos kun lajittelet -haasteessa. Some-kilpailuissa jaetaan paikkoja lauantaille ja sunnuntaille 4.–5.5. yhteensä 20 ryhmälle. Lisäksi 5.5. pakojätehuoneeseen voi päästä kisaamaan tulemalla paikanpäälle.

Vinkkejä somekisan tehtäviin saa osoitteessa hsy.fi/jateopas

Kaikkien pakojätehuoneessa vierailleiden kesken arvotaan yksi 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti. Lisäksi kaikkien some-kisaan osallistuneiden kesken jaossa on vielä toinen 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti.

Pakojätehuoneen suunnittelussa on käytetty pakohuoneisiin erikoistunutta yritystä Running Rabbitia.

HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen@hsy.fi, puh 045 139 4035

HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus8.8.2019 09:47:47 EESTTiedote

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.