Maailman ensimmäinen pakojätehuone avautuu Helsingissä

Pääkaupunkilaiset pääsevät testaamaan kierrätystaitojaan 4.–5.5. Amos Rexin aukiolla tiettävästi maailman ensimmäisessä pakojätehuoneessa. Helsingin seudun ympäristöpalvelujen ideoimaan pakojätehuoneeseen arvotaan valtaosa paikoista sosiaalisen median kautta.
HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

Amos Rexin aukiolla avattavassa Wastescape-pakojätehuoneessa lajittelutaidot ovat avain menestykseen. Pakojätehuoneessa kamppaillaan neljän hengen ryhmissä ja pelissä pääsee etenemään lajittelemalla eri jätelajit oikein.

- Halusimme luoda uuden jännittävän tavan tutustua kierrätykseen. HSY:n tavoitteena on kierrättää 60 prosenttia pääkaupunkiseudulla kotien jätteistä vuoteen 2025 mennessä, joten asukkaiden motivoimiseen tarvitaan muitakin kuin perinteisiä keinoja, HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen toteaa ja jatkaa:

- Pelissä on hyödynnetty klassisia pakohuone-elementtejä, jonka tehtävät haastavat kisaajia lajitteluaiheisissa pulmissa. Jos lajitteluohjeisiin on tutustunut jo ennalta esimerkiksi kiitoskunlajittelet.fi-sivustolta, niin siitä saa nopeusetua. Pelissä voi menestyä kuitenkin ilman aiempaa kierrätyskokemustakin.

HSY:n pakojätehuone on rakennettu konttiin ympäristöä kunnioittaen: 90 prosenttia huoneen elementeistä on tehty kierrätysmateriaaleista.

- Pakojätehuone on aika ainutlaatuinen kokemus. Valtaosa paikoista arvotaan HSY:n Facebook-sivujen ja yhteistyössä tubettaja Ville Kankareen kanssa, Tukiainen sanoo.

Kilpailu pakojätehuonepaikoista on jo auki ja kisaan voi osallistua HSY:n Facebook-sivujen kautta tai Instagramin Kiitos kun lajittelet -haasteessa. Some-kilpailuissa jaetaan paikkoja lauantaille ja sunnuntaille 4.–5.5. yhteensä 20 ryhmälle. Lisäksi 5.5. pakojätehuoneeseen voi päästä kisaamaan tulemalla paikanpäälle.

Vinkkejä somekisan tehtäviin saa osoitteessa hsy.fi/jateopas

Kaikkien pakojätehuoneessa vierailleiden kesken arvotaan yksi 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti. Lisäksi kaikkien some-kisaan osallistuneiden kesken jaossa on vielä toinen 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti.

Pakojätehuoneen suunnittelussa on käytetty pakohuoneisiin erikoistunutta yritystä Running Rabbitia.

HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen@hsy.fi, puh 045 139 4035

HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

HSY:n hallituksen päätökset 22.3.202422.3.2024 10:51:35 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vuoden 2023 tilinpäätöksen ja lähettää sen edelleen yhtymäkokouksen käsittelyyn. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Miilukorpi II vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Muuran vesihuollon hankesuunnitelma - Kartongin keräys- ja kuljetustyöhön Espooseen, Kauniaisiin ja Kirkkonummelle valittiin urakoitsijaksi yhdelle osa-alueelle Remeo Oy, yhdelle osa-alueelle STP Group Oy ja kahdelle osa-alueelle Verdis Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n kasvihuonekaasupäästöt ja energiankulutuksen vuonna 2023. Hallitus päätti jättää pöydälle asian 6, HSY:n osallistuminen Vantaan ratikan alliansseihin. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Tiedotamme kokouksen jälkeen erillisellä tiedotteella HSY:n kasvihuonekaasupäästöistä ja energiankulutuksesta vuonna 2023. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http