Maailman ensimmäinen pakojätehuone avautuu Helsingissä

Pääkaupunkilaiset pääsevät testaamaan kierrätystaitojaan 4.–5.5. Amos Rexin aukiolla tiettävästi maailman ensimmäisessä pakojätehuoneessa. Helsingin seudun ympäristöpalvelujen ideoimaan pakojätehuoneeseen arvotaan valtaosa paikoista sosiaalisen median kautta.

HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

Amos Rexin aukiolla avattavassa Wastescape-pakojätehuoneessa lajittelutaidot ovat avain menestykseen. Pakojätehuoneessa kamppaillaan neljän hengen ryhmissä ja pelissä pääsee etenemään lajittelemalla eri jätelajit oikein.

- Halusimme luoda uuden jännittävän tavan tutustua kierrätykseen. HSY:n tavoitteena on kierrättää 60 prosenttia pääkaupunkiseudulla kotien jätteistä vuoteen 2025 mennessä, joten asukkaiden motivoimiseen tarvitaan muitakin kuin perinteisiä keinoja, HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen toteaa ja jatkaa:

- Pelissä on hyödynnetty klassisia pakohuone-elementtejä, jonka tehtävät haastavat kisaajia lajitteluaiheisissa pulmissa. Jos lajitteluohjeisiin on tutustunut jo ennalta esimerkiksi kiitoskunlajittelet.fi-sivustolta, niin siitä saa nopeusetua. Pelissä voi menestyä kuitenkin ilman aiempaa kierrätyskokemustakin.

HSY:n pakojätehuone on rakennettu konttiin ympäristöä kunnioittaen: 90 prosenttia huoneen elementeistä on tehty kierrätysmateriaaleista.

- Pakojätehuone on aika ainutlaatuinen kokemus. Valtaosa paikoista arvotaan HSY:n Facebook-sivujen ja yhteistyössä tubettaja Ville Kankareen kanssa, Tukiainen sanoo.

Kilpailu pakojätehuonepaikoista on jo auki ja kisaan voi osallistua HSY:n Facebook-sivujen kautta tai Instagramin Kiitos kun lajittelet -haasteessa. Some-kilpailuissa jaetaan paikkoja lauantaille ja sunnuntaille 4.–5.5. yhteensä 20 ryhmälle. Lisäksi 5.5. pakojätehuoneeseen voi päästä kisaamaan tulemalla paikanpäälle.

Vinkkejä somekisan tehtäviin saa osoitteessa hsy.fi/jateopas

Kaikkien pakojätehuoneessa vierailleiden kesken arvotaan yksi 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti. Lisäksi kaikkien some-kisaan osallistuneiden kesken jaossa on vielä toinen 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti.

Pakojätehuoneen suunnittelussa on käytetty pakohuoneisiin erikoistunutta yritystä Running Rabbitia.

HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen@hsy.fi, puh 045 139 4035

HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022