Maailman ensimmäinen pakojätehuone avautuu Helsingissä

Pääkaupunkilaiset pääsevät testaamaan kierrätystaitojaan 4.–5.5. Amos Rexin aukiolla tiettävästi maailman ensimmäisessä pakojätehuoneessa. Helsingin seudun ympäristöpalvelujen ideoimaan pakojätehuoneeseen arvotaan valtaosa paikoista sosiaalisen median kautta.

HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

Amos Rexin aukiolla avattavassa Wastescape-pakojätehuoneessa lajittelutaidot ovat avain menestykseen. Pakojätehuoneessa kamppaillaan neljän hengen ryhmissä ja pelissä pääsee etenemään lajittelemalla eri jätelajit oikein.

- Halusimme luoda uuden jännittävän tavan tutustua kierrätykseen. HSY:n tavoitteena on kierrättää 60 prosenttia pääkaupunkiseudulla kotien jätteistä vuoteen 2025 mennessä, joten asukkaiden motivoimiseen tarvitaan muitakin kuin perinteisiä keinoja, HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen toteaa ja jatkaa:

- Pelissä on hyödynnetty klassisia pakohuone-elementtejä, jonka tehtävät haastavat kisaajia lajitteluaiheisissa pulmissa. Jos lajitteluohjeisiin on tutustunut jo ennalta esimerkiksi kiitoskunlajittelet.fi-sivustolta, niin siitä saa nopeusetua. Pelissä voi menestyä kuitenkin ilman aiempaa kierrätyskokemustakin.

HSY:n pakojätehuone on rakennettu konttiin ympäristöä kunnioittaen: 90 prosenttia huoneen elementeistä on tehty kierrätysmateriaaleista.

- Pakojätehuone on aika ainutlaatuinen kokemus. Valtaosa paikoista arvotaan HSY:n Facebook-sivujen ja yhteistyössä tubettaja Ville Kankareen kanssa, Tukiainen sanoo.

Kilpailu pakojätehuonepaikoista on jo auki ja kisaan voi osallistua HSY:n Facebook-sivujen kautta tai Instagramin Kiitos kun lajittelet -haasteessa. Some-kilpailuissa jaetaan paikkoja lauantaille ja sunnuntaille 4.–5.5. yhteensä 20 ryhmälle. Lisäksi 5.5. pakojätehuoneeseen voi päästä kisaamaan tulemalla paikanpäälle.

Vinkkejä somekisan tehtäviin saa osoitteessa hsy.fi/jateopas

Kaikkien pakojätehuoneessa vierailleiden kesken arvotaan yksi 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti. Lisäksi kaikkien some-kisaan osallistuneiden kesken jaossa on vielä toinen 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti.

Pakojätehuoneen suunnittelussa on käytetty pakohuoneisiin erikoistunutta yritystä Running Rabbitia.

HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen@hsy.fi, puh 045 139 4035

HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

Jouluruokien rasvat ja ruoantähteet hyötykäyttöön – ei viemäriin14.12.2020 09:05:00 EETTiedote

Joulun aikaan on tapana valmistaa runsaita juhlakattauksia. Joulunakin on ensisijaista välttää ruokahävikin muodostuminen. Kun ruoka-annos kerätään laajasta valikoimasta, lautaselle saattaa yrityksistä huolimatta jäädä tavallista enemmän ruoantähteitä. Juhlapöytään kuuluu usein myös herkkuja, joiden kypsentämisessä irtoaa ylimääräistä rasvaa. HSY muistuttaa, että joulunakin on tärkeää huomioida rasvojen ja ruoantähteiden asianmukainen lajittelu.