Maailman ensimmäinen pakojätehuone avautuu Helsingissä

Pääkaupunkilaiset pääsevät testaamaan kierrätystaitojaan 4.–5.5. Amos Rexin aukiolla tiettävästi maailman ensimmäisessä pakojätehuoneessa. Helsingin seudun ympäristöpalvelujen ideoimaan pakojätehuoneeseen arvotaan valtaosa paikoista sosiaalisen median kautta.

HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

Amos Rexin aukiolla avattavassa Wastescape-pakojätehuoneessa lajittelutaidot ovat avain menestykseen. Pakojätehuoneessa kamppaillaan neljän hengen ryhmissä ja pelissä pääsee etenemään lajittelemalla eri jätelajit oikein.

- Halusimme luoda uuden jännittävän tavan tutustua kierrätykseen. HSY:n tavoitteena on kierrättää 60 prosenttia pääkaupunkiseudulla kotien jätteistä vuoteen 2025 mennessä, joten asukkaiden motivoimiseen tarvitaan muitakin kuin perinteisiä keinoja, HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen toteaa ja jatkaa:

- Pelissä on hyödynnetty klassisia pakohuone-elementtejä, jonka tehtävät haastavat kisaajia lajitteluaiheisissa pulmissa. Jos lajitteluohjeisiin on tutustunut jo ennalta esimerkiksi kiitoskunlajittelet.fi-sivustolta, niin siitä saa nopeusetua. Pelissä voi menestyä kuitenkin ilman aiempaa kierrätyskokemustakin.

HSY:n pakojätehuone on rakennettu konttiin ympäristöä kunnioittaen: 90 prosenttia huoneen elementeistä on tehty kierrätysmateriaaleista.

- Pakojätehuone on aika ainutlaatuinen kokemus. Valtaosa paikoista arvotaan HSY:n Facebook-sivujen ja yhteistyössä tubettaja Ville Kankareen kanssa, Tukiainen sanoo.

Kilpailu pakojätehuonepaikoista on jo auki ja kisaan voi osallistua HSY:n Facebook-sivujen kautta tai Instagramin Kiitos kun lajittelet -haasteessa. Some-kilpailuissa jaetaan paikkoja lauantaille ja sunnuntaille 4.–5.5. yhteensä 20 ryhmälle. Lisäksi 5.5. pakojätehuoneeseen voi päästä kisaamaan tulemalla paikanpäälle.

Vinkkejä somekisan tehtäviin saa osoitteessa hsy.fi/jateopas

Kaikkien pakojätehuoneessa vierailleiden kesken arvotaan yksi 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti. Lisäksi kaikkien some-kisaan osallistuneiden kesken jaossa on vielä toinen 100 euron Running Rabbit -pakohuonelahjakortti.

Pakojätehuoneen suunnittelussa on käytetty pakohuoneisiin erikoistunutta yritystä Running Rabbitia.

HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen@hsy.fi, puh 045 139 4035

HSY:n pakojätehuone tulossa Amos Rexin aukiolle 4.-5.5.

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.201914.6.2019 11:24:54 EESTTiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös lähettää perussopimuksen muuttamisehdotuksen HSY:n jäsenkunnille hyväksyttäväksi. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Otaniemen vesitornin vesikaton kunnostuksen hankesuunnitelma hyväksyttiin - sako- ja umpikaivojen tyhjentämiseen ja lietteen kuljettamiseen Kirkkonummella valittiin urakoitsijaksi Eerola-Yhtiöt Oy - Sortti-asemien itsepalvelu- ja maksujärjestelmäratkaisu tilataan M-Technology Oy:ltä - Turuntien runkovesijohdon urakoitsijaksi välille Lähderannantie–Ratsukatu valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n johtamisjärjestelmäuudistuksen käsittelyvaiheet ja johtopäätökset sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen tämän kevään seurantatilanteen. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.c

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.6.201911.6.2019 15:53:55 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.6.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös perussopimuksen muuttamisehdotuksen lähettämisestä HSY:n jäsenkunnille hyväksyttäväksi. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Otaniemen vesitornin vesikaton kunnostuksen hankesuunnitelma - kuljetusurakoitsijat sako- ja umpikaivojen tyhjentämiseen ja lietteen kuljettamiseen Kirkkonummella - Sortti-asemien itsepalvelu- ja maksujärjestelmäratkaisu - Turuntien runkovesijohdon urakoitsija välille Lähderannantie–Ratsukatu. Hallitus saa tiedoksi HSY:n johtamisjärjestelmäuudistuksen käsittelyvaiheet ja johtopäätökset sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopim