Maailman insinööripäivä korostaa insinöörien roolia kestävän kehityksen tekijöinä

Insinöörit ovat tärkeässä roolissa kestävän kehityksen haasteiden ratkaisijoina, esimerkiksi ilmastoteknologioiden kehittäjinä. UNESCOn teemapäivää vietetään Suomessa ensimmäistä kertaa.

UNESCOn vuonna 2020 aloittama teemapäivä World Engineering Day for Sustainable Development rantautuu tänä vuonna myös Suomeen. 4.3.2021 vietettävän Suomen ensimmäisen virallisen insinööripäivän teemana on insinöörien tärkeä työ kestävyyshaasteiden ratkaisijoina, kuten ilmastoteknologioiden tekijöinä.

– Haluamme korostaa, että kestävän kehityksen haasteiden ratkaisemisessa insinööreillä on keskeinen rooli. Tiedämme jo nyt paljon tulevaisuuden tuomista haasteista ja sen takia on tärkeää, että koulutus ja tarve kohtaavat, kertoo Engineers Finlandin puheenjohtaja Jari Jokinen.

Myös insinöörit itse pitävät kestävää kehitystä tärkeänä osana työtään. Tämä korostuu erityisesti alan opiskelijoiden keskuudessa.

– Esimerkiksi TEKin tutkimuksista tiedämme, että tuleville insinöörisukupolville on todella tärkeää edistää kestävää kehitystä osana työuraansa, Jokinen sanoo.

Kestävät teknologiat kaipaavat kannustimia

Jotta Suomi voisi olla kestävän kehityksen teknologioiden edelläkävijä, tarvitaan kannustimia uusien innovaatioiden kehittämiseen.

– Innovaatiovaje vaivaa tällä hetkellä esimerkiksi hiilen talteenottoon ja varastointiin sekä puhtaaseen vedyntuotantoon liittyviä teknologioita. Näiden teknologioiden ympärille on kehittymässä valtavat globaalit markkinat, joissa Suomen pitäisi ehdottomasti olla mukana, kuvailee Engineers Finlandin pääsihteeri Tommi Grönholm.

Engineers Finland järjestää aiheesta webinaarin osana teemapäivän ohjelmaa. Webinaarissa pohditaan, millaisia muutoksia Suomen innovaatiojärjestelmässä tarvitaan kestävän kehityksen ja kiertotalouden liiketoimintamallien edistämiseksi. Tilaisuudessa kuullaan puheenvuorot VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasaralta ja MEP Henna Virkkuselta.

Tilaisuuden päättää paneelikeskustelu kansanedustajien ja korkeakoulujen johdon kanssa. Webinaari on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Tutustu päivän ohjelmaan: engineersfinland.insinoori.fi

Engineers Finland ry:n pääsihteeri Tommi Grönholm
tommi.gronholm@ilry.f, 050 589 0486
Engineer Finland ry:n puheenjohtaja Jari Jokinen
jari.jokinen@tek.fi, 040 091 4839

Engineers Finland on Suomessa toimivien insinöörijärjestöjen liitto. Liitto edustaa tällä hetkellä noin 150 000 insinööriä sekä muuta tekniikan alan ammattilaista ja esimiestä. Engineers Finlandin tarkoituksena on edistää jäsenjärjestöjensä yhteisiä koulutus- ja elinkeinopoliittisia tavoitteita sekä työmarkkinatavoitteita kansallisesti ja kansainvälisesti.