Tekniikan edistämissäätiö

Maailman muovijäteongelmaa taklaava Sulapac voitti Teknologiapalkinnon

Muovin korviketta kehittävän Sulapac-yrityksen perustajat Suvi Haimi ja Laura Kyllönen saivat Tekniikan edistämissäätiön 50 000 euron Teknologiapalkinnon. Tänä vuonna Sulapac laajentaa tuotantonsa kosmetiikkapakkauksista pilleihin ja muihin kuluttajatuotteisiin.
Suvi Haimi ja Laura Kyllönen. Kuva: Olga Poppius

Muovia tuotetaan maailmanlaajuisesti lähes 300 miljoonaa tonnia vuodessa, josta suuri osa päätyy virheellisen kierrätyksen myötä luontoon. Ennusteiden mukaan maailman valtamerissä on vuoteen 2050 mennessä enemmän muoviroskaa kuin kaloja.

Suvi Haimin ja Laura Kyllösen Sulapac-yritys valmistaa kokonaan biohajoavaa ja kierrätettävää materiaalia muovin korvikkeeksi. Puuhakkeesta ja biohajoavista luonnonsidosaineista valmistettava Sulapac®-materiaali on yrityksen ratkaisu globaaliin muoviroskaongelmaan.

“Haluamme jättää tuleville sukupolville puhtaan ja kestävän kehityksen mukaisen maailman.  Kestävien valintojen tekeminen pitää tehdä brändeille ja kuluttajille mahdollisimman helpoksi. Ihmisiä pitää opettaa valitsemaan ja kierrättämään materiaalit oikein”, Suvi Haimi sanoo.

Haimi ja Kyllönen ovat molemmat väitelleet Tampereen yliopistosta lääketieteellisistä biomateriaaleista. Tohtorit halusivat hyödyntää osaamistaan maailmanlaajuisten ongelmien ratkomiseen. Syntyi ajatus muovia korvaavasta materiaalista.

Sulapac®-materiaalia on toistaiseksi käytetty erityisesti kosmetiikkapakkauksissa, mutta sillä voi korvata muovin myös muissa tuotteissa. Tänä kesänä Sulapacin tuotanto laajenee pilleihin yhteistyössä Stora Enson kanssa ja myöhemmin elintarvikepakkauksiin yhdessä Fazerin kanssa.

Kestävyydestä ja ympäristöystävällisyydestä on tullut yrityksille taloudellinen kilpailuvaltti, eikä Sulapacilla ole ollut pulaa yhteistyökumppaneista. Yksi maailman tunnetuimmista luksusmerkeistä, Chanel, ryhtyi vastikään yrityksen sijoittajaksi.

“Haluamme, että Sulapacista tulee maailman johtava kestävän kehityksen mukaisesti muovia korvaava materiaali. Tavoitteemme on, että Sulapac olisi tulevaisuudessa merkki siitä, että yhteistyössä kanssamme toimiva kuluttajabrändi on ottanut kestävän kehityksen huomioon tuotteissaan tai pakkauksissaan”, Haimi sanoo.

Tekniikan edistämissäätiö myönsi 50 000 euron arvoisen Teknologiapalkinnon 70-vuotisjuhlansa kunniaksi. Voittajan valinnut palkintolautakunta painotti päätöksessään tutkimuksen ja teknologian valjastamista ilmastonmuutoksen hillintään. Haimin ja Kyllösen akateeminen tausta on lisäksi osoitus tohtorikoulutuksen hyödyllisyydestä innovaatioiden synnyttämisessä.

“Suvi Haimin ja Laura Kyllösen Sulapac-yritys tarjoaa konkreettisen ratkaisun maailmanlaajuisen muovijäteongelman taklaamiseen. Sulapac on erinomainen esimerkki siitä, miten teknologialla voi vastata maailman suurimpiin haasteisiin. Toiminnallaan Haimi ja Kyllönen pitävät Suomen ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun etujoukoissa”, sanoo palkintolautakunnan jäsen, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen.

Palkintolautakuntaan kuuluivat Lammisen lisäksi Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tieteellinen johtaja Anne-Christine Ritschkoff, Futuricen koneoppimisen ja tekoälyliiketoiminnan johtaja Tuomas Syrjänen sekä Teknologiakampus Turun johtaja, professori Mika Hannula.

Suvi Haimi
Toimitusjohtaja, perustaja, Sulapac Oy
suvi.haimi@sulapac.com

Antti Aarnio
Toimitusjohtaja, Tekniikan edistämissäätiö
antti.aarnio@teknologiateollisuus.fi

Suvi Haimi ja Laura Kyllönen. Kuva: Olga Poppius

Tekniikan edistämissäätiö

Tekniikan edistämissäätiö tukee tekniikan alan koulutusta ja tutkimusta Suomessa. Säätiö perustettiin vuonna 1949 osana Teknillisen korkeakoulun 100-vuotisjuhlallisuuksia. Se on historiansa aikana ollut mukana kansallisesti tärkeissä tutkimus- ja teknologiahankkeissa, kuten televisiotoiminnan käynnistäjänä Suomessa 1950-luvulla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tekniikan edistämissäätiö

Tekniikan edistämissäätiön vuoden nuori tutkija rakentaa kvanttitietokonetta ja vuoden opettaja motivoi matemaattisen optimoinnin maailmaan24.5.2021 09:36:29 EEST | Tiedote

Tekniikan edistämissäätiö palkitsee vuosittain opetustyössään menestyneen tekniikan osaajan sekä alan nuoren tutkijan. Tänä vuonna 10 000 euron palkinnot menivät VTT:n tutkijalle ja Aalto-yliopiston professorille. Vuoden nuori tutkija on tekniikan tohtori Joonas Govenius ja vuoden opettaja matematiikan ja operaatiotutkimuksen professori Fabricio Oliveira.