Maailman paras naispuolinen pizzaleipuri tulee Suomesta

Kotipizza-yrittäjä Katja Körkkö Iistä voitti hopeaa ja pronssia Las Vegasissa järjestetyissä World Pizza Games -kilpailussa. Myös viime vuonna hopeaa voittanut Körkkö on nyt maailman menestyksekkäin naispuolinen pizzaleipuri.
Katja Körkkö voitti hopeaa pizzan leipomisen nopeuskilpailussa. Kuva Kotipizza

World Pizza Games -kilpailussa pizzataitajat ympäri maailman kilpailevat pizzan leipomiseen ja käsittelyyn liittyvissä lajeissa. Pizzataitojen epäviralliset MM-kisat järjestetään vuosittain kansainvälisillä pizzamessuilla Las Vegasissa.

Kiimingin ja Iin Kotipizza-ravintoloista vastaava Katja Körkkö voitti kilpailussa hopeaa pizzan leipomisen nopeuskilpailussa ja pronssia pizzatriathlonissa, jossa leivotaan pizzapohjia ja kootaan pizzalaatikoita.

Körkkö on toiminut Kotipizza-yrittäjänä vuodesta 2011. Hänet on palkittu vuoden 2013 Kotipizza-yrittäjänä ja vuoden 2018 paikallisena Kotipizza-yrittäjänä. Körkkö myös valittiin viime vuonna Vuoden iiläiseksi.

”Onhan se hienoa olla maailman menestynein nainen jo toista vuotta peräkkäin”, Katja Körkkö sanoo. ”Laji vaatii voimaa ja kestävyyttä. Tuntuu mahtavalta menestyä kilpailussa Kotipizzan ja Suomen edustajana, mutta myös naisena.”

Kotipizzan koko nelihenkinen kisajoukkue pärjäsi kovatasoisessa kilpailussa hyvin. Kaikissa kilpailusarjoissa oli viiden parhaan joukossa vähintään yksi Kotipizzan edustaja.

Viimeksi suomalaiset ylsivät World Pizza Games -kilpailussa mitalisijoille viime vuonna, kun Esa Tirkkonen Kotkasta voitti hopeaa nopeimman pizzaleipurin sarjassa ja Katja Körkkö hopeaa pizzatriathlonissa.

”Katja on loistava esimerkki siitä, miten suuressa arvossa perinteiset kädentaidot ovat Kotipizza-ravintoloissa ja miten määrätietoinen harjoittelu vaikuttaa kilpailussa menestymiseen”, Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo.

Lisätiedot:
Viestintäpäällikkö Sonja Paju, Kotipizza Group Oyj

Kotipizza-yrittäjä Katja Körkkö
kotipizza.fi

Kuvat: Kotipizza

Katja Körkkö voitti hopeaa pizzan leipomisen nopeuskilpailussa. Kuva Kotipizza
Katja Körkkö voitti pronssia pizzatriathlonissa. Kuva Kotipizza
Katja Körkkö on maailman menestyneinen naispuolinen pizzaleipuri. Kuva Kotipizza
Viime vuoden hopeamitalisti Esa Tirkkonen ylsi viiden parhaan joukkoon Las Vegasissa.

Kotipizza on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla oli tilikauden 2018 lopussa 280 ravintolaa. Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2018 oli 122,1 miljoonaa euroa. Yli 99 prosenttia Suomen Kotipizza-ravintoloista on franchisingtoimintaperiaatteella toimivia itsenäisten franchisingyrittäjien johtamia ravintoloita. Franchisingyrittäjä saa käyttöönsä testatun ja kannattavan liikeidean sekä valmiin tuotteen ja tuotemerkin, ketjun tietotaidon ja muut yhteistyön edut.

Kotipizza-ketju on osa Kotipizza Groupia, johon kuuluvat lisäksi hankinta- ja logistiikkayritys Helsinki Foodstock Oy, vuonna 2015 avattua meksikolaistyyppistä ravintolaketjua Chalupaa operoiva Chalupa Oy sekä marraskuussa 2017 ostettu The Social Burger Joint Oy, joka hallinnoi Social Burgerjoint -ravintolaa ja Social Food -ruokarekkaa. Tilikaudella 2017 Helsinki Foodstockin liikevaihto oli 64,2 miljoonaa euroa ja Chalupa-ketjun ravintoloiden myynti 1,86 miljoonaa euroa. Kotipizza Group -konsernin liikevaihto samalla ajanjaksolla oli 79,9 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITDA 8,52 miljoonaa euroa.