Maailman tunnetuin korruptiomittari on korruptoitunut

Suomalainen uutuuskirja selvittää, kuinka Transparency International -järjestön vuosittain julkaisema korruptiomittari Corruption Perception Index (CPI) mittaa korruptiota hyvin kapeasti sivuuttaen rikkaille maille tyypillisen rakenteellisen korruption. Indeksin luoma virheellinen käsitys Suomesta korruptoitumattomana maana uhkaa ehkäistä tehokkaita toimia korruption kitkemiseksi. Kirja listaa kymmenen suositusta, joilla suomalaista korruptiota voitaisiin kitkeä. Salla Nazarenkon toimittama Korruptio Suomessa julkaistaan Keskustakirjasto Oodin Kirjataivaassa tiistaina 5.3. klo 17.

Kirjassa käsitellään suomalaista korruptiota monesta näkökulmasta. Salla Nazarenkon johdolla kirjoittajaryhmä purkaa hellimäämme myyttiä Suomen korruptiovapaudesta. Mielikuva korruptoimattomuudesta voi toimia argumenttina jopa korruptiolle altistavien lakimuutosten edistämiselle, kuten kävi omistustietojen julkisuutta kaventavien osakeomistusten hallintarekisteröintiä koskevien lakihankkeiden yhteydessä.

Korruptiota tutkinut hallintotieteiljä Venla Mäntysalo erittelee kirjassa tuorein esimerkein, mitä on suomalainen rakenteellinen korruptio. Toimittaja Jarno Liski puolestaan kertaa suomalaisia julkisuudessa olleita korkean profiilin korruptiotapauksia ja niiden yhtäläisyyksiä aina 1940-luvulta nykypäivään. Professori Janne Saarikivi käsittelee esseessään sitä, miten on menestynyt perhetaustan, suhteiden ja luokkaidentiteetin avulla.

Korruptioindeksistä kirjassa kirjoittava Transparency Finland -järjestön entinen puheenjohtaja Erkki Laukkanen kritisoi korruptiomittaria kovin sanoin. Hänen mukaansa indeksi mittaa käytännössä lähinnä kilpailuneutraliteeettia ja avointa katukorruptiota. Se ei myöskään perustu kansalaisten todellisiin kokemuksiin, vaan Transparency Internationalin yhteistyöjärjestöjen käyttämien toimitusjohtajien suppean korruptiokäsityksen värittämiin mielipiteisiin.

Suomi on vuodesta toiseen ollut CPI-indeksin kärkipaikoilla yhtenä maailman vähiten korruptoituneena maana. Indeksi ei kuitenkaan mittaa juuri lainkaan rikkaille maille tyypillisiä kehittyneen korruption muotoja. Artikkelissaan Erkki Laukkanen arvioi Suomen korruptoituneisuutta myös Transparency Internationalin Global Corruption Barometer -kyselyn (GCB) pohjalta. Silloinkin Suomi on maailman puhtaimpia maita, mutta ei niin kirkkain lukemin. Tällä mittarilla pisteluku jää noin 60 pisteeseen sadasta, kun CPI-pisteillä tulos on ollut yli 90 pistettä sadasta.

Ero tuloksissa johtuu ennen muuta siitä, että GCB perustuu kansalaisten korruptiokokemuksiin eikä epäedustavan asiantuntijajoukon mielipiteisiin. Laukkasen mukaan Corruption Perception Indexin ongelmat ovat olleet pitkään tiedossa myös Transparency Internationalin johdossa, mutta se ei ole osannut tai halunnut korjata tunnetuimman tuotteensa valuvikoja.

Laukkasen tavoin Transparency International Suomen puheenjohtajana toiminut Tommi Niinimäki kiinnittää kirjassa huomiota julkisen sektorin yhtiöittämisiin ja tarpeeseen tiukentaa yhtiöitä koskevia lahjussäännöksiä vastaamaan julkisen sektorin lahjusrikosten tunnusmerkistöä. Niinimäen toinen artikkeli käsittelee sitä, miten Suomi on edelleen pitänyt kiinni vuonna 2002 tekemästään Euroopan neuvoston rikosoikeudelliseen sopimukseen liittyessään tekemästään varaumasta, johon nojaten Suomessa ei ole kriminalisoitu niin sanottua vaikutusvallan väärinkäyttöä tai kauppaamista. Erkki Laukkanen ja Niinimäki kiirehtivät yhteisessä artikkelissaan myös whistleblowereiden eli ilmoittajien suojelun säätämistä Suomen lakiin.

KORRUPTIO SUOMESSA julkaistaan Keskustakirjasto Oodin Kirjataivaassa tiistaina 5.3. klo 17, tervetuloa! Julkistamiskeskusteluun osallistuvat muiden muassa Paavo Arhimäki, Ville Tavio ja Kimmo Sasi. Tilaisuuden juontavat Jarno Liski ja Salla Nazarenko. Kirjan sisältöön johdattaa Erkki Laukkanen.

Salla Nazarenko & työryhmä: Korruptio Suomessa
ISBN: 9789523510524, 222 sivua

Into Kustannus on tieto- ja kaunokirjoja julkaiseva kustantamo, joka julkaisee uutta avaavaa ja näkökulmia avartavaa laadukasta kirjallisuutta yksin ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Innon toiminta on rohkeaa, kunnianhimoista ja tavoitteellista.

Kuudes Jidhoff: samppanjakuplia puhkovaa sarjaa myyty Ruotsissa jo kolme miljoonaa24.2.2020 10:00:00 EETTiedote

Ruotsin dekkarikuningattaren Denise Rudbergin suositun Marianne Jidhoff -sarjan odotettu kuudes osa Kuuden metrin syvyydessä on nyt kaupoissa! Tukholmalaisen syyttäjänsihteeri Jidhoffin fanit pääsevät jälleen kurkistamaan kullattuihin kulisseihin, joiden takana vallanpitäjät vehkeilevät ja eliitti punoo juoniaan. Denise Rudberg on ruotsalaisten rakastama kirjailija ja tv-esiintyjä, joka viettää syksyllä 20-vuotista taiteilijajuhlaa. Syksyllä 2020 Into Kustannus julkaisee ensimmäisen osan Rudbergin suositusta uudesta historiallisesta sarjasta Kontrahenterna.

Operaatio Gazaan: Anna Kontula matkalla maailman suurimpaan vankileiriin19.2.2020 09:31:24 EETTiedote

Kansanedustaja, sosiologi Anna Kontula matkusti tammikuussa Israeliin osallistuakseen kansainvälisen aktivistiryhmän tempaukseen, jolla haluttiin kiinnittää huomiota gazalaisten epäinhimilliseen kohteluun. Operaatio Gazaan oli suunniteltava salaisesti, sillä matka olisi saattanut päättyä koska tahansa käännytykseen. Anna Kontula kertoo kirjassaan ”Muuri – Matka maailman suurimpaan vankileiriin" miten hän varustautui ja valmistautui matkaan ja mitä paikan päällä tapahtui. Ja mistä Israelin kansainvälisen oikeuden vastaisessa Gazan saarrossa on oikeastaan kyse.

Erakot, Juice Leskinen ja muita omintakakeisia suomalaisia23.1.2020 13:29:51 EETTiedote

Juice Leskinen täyttäisi 70 vuotta 19. helmikuuta 2020, jolloin Into julkaisee "Juice puhuu – Kootut muistelmat". Ainutlaatuinen teos perustuu 40-tunnin leikkaamattomiin haastattelunauhoihin, joita ei koskaan aikaisemmin ole päässyt julkisuuteen. Juice oli luonteenlaadultaan erakko ja perin omintakeinen ihminen. Suomi on erakkojen luvattu maa, mutta erakotkaan eivät ole niinkuin ennen. Milla Peltosen "Erakot – Omintakeisten suomalaisten elämäntarinoita" kertoo yhteiskunnan “ulkopuolelle” vetäytyneistä yksineläjistä. Se tutustuttaa lukijansa omintakeisiin persooniin pohjoisen erämaissa, korpien kätköissä, kaukaisilla saarilla ja vuorilla, peräkylillä ja kaupunkien reunamilla. Se kurkkii myös menneisyyteen ja kulttuuriseen kuvastoonkin, ja kertoo niin tunnettujen kuin tuntemattomien erakkojen kiehtovia tarinoita.

Trumpin kansa – Keitä he ovat ja miksi he rakastavat johtajaansa16.1.2020 08:15:00 EETTiedote

Maria Annalan tietokirja "Trumpin kansa" seuraa kolmen intohimoisen Donald Trumpin kannattajan ponnisteluja ehdokkaansa hyväksi vuoden 2016 presidentinvaalikampanjan alkumetreiltä aina virkaanastujaisiin saakka. Teos tarjoaa syvällisen ja monisyisen kuvan äänestäjistä, jotka ovat avainasemassa paitsi vuoden 2020 presidentinvaaleissa myös pitkään sen jälkeen, kun Trumpin valtakausi on päättynyt.