Kontiolahti Biathlon

Maailman ympäristöpäivä 5.6.2023: Kontiolahdella istutettiin metsää hiilipäästöjä kompensoimaan

Istutustyöhön osallistui ampumahiihdon maailmancup-tapahtumien talkoolaisia, henkilökuntaa ja kumppaneita.
Ampumahiihtäjä Tero Seppälällä oli harjoituksissa kevyempi päivä. Välipäivän hän vietti istuttamalla useita satoja taimia. Kuva: Jarno Artika.

Ampumahiihdon maailmancupin Suomen osakilpailujen järjestäjä Kontiolahden Urheilijat kumppaneineen järjesti maailman ympäristöpäivänä 5.6.2023 talkoot, joissa istutettiin noin 3000 taimea.

“Viime kesän MM-kisahaun yhteydessä sitouduimme istutustyöhön, jolla kompensoimme ennen kaikkea oman organisaatiomme matkustamisesta kertyviä hiilipäästöjä", sanoo urheiluseuran puheenjohtaja Kimmo Turunen.

Tavoitteena sekapuustoisuus

Puut istutettiin Kontiolahden kunnan omistamalle alueelle Uuroon, 2,5 kilometriä Kontiolahden ampumahiihtostadionilta.

Noin kahden hehtaarin istutusalue on avointa aluetta, jonka metsittymistä istutustyö nopeuttaa merkittävästi.

Alueelle istutettiin mäntyjä, kuusia, rauduskoivuja, lehtikuusia, tervaleppiä, metsälehmuksia sekä kynä- ja vuorijalavia.

“Tavoittelemme alueelle sekapuustoisuutta. Muuttuvassa ilmastossa sekapuusto pienentää riskejä sille, että metsät kokevat laajempia tuhoja. Usean puulajin sekoitus hillitsee mahdollisten yhden lajin tuhonaiheuttajien etenemistä, esimerkiksi kuusenjuurikääpää”, sanoo Kontiolahden kunnan ympäristöpäällikkö Antti Suontama.

“Konkreettinen esimerkki hiilen sitomisesta”

Taimia istutti kolmenkymmenen talkoolaisen joukko. Istutustyöhön osallistui muun muassa Kontiolahden Urheilijoiden talkoolaisia sekä Kontiolahden kunnan ja taimia lahjoittaneen Stora Enson henkilökuntaa.

Istutusputkeen tarttuivat myös ampumahiihtäjä, metsätalousinsinööriksi vuonna 2021 valmistunut Tero Seppälä sekä sisäministeri Krista Mikkonen.

“Tämä istutustyö on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka kuntien ja muiden yhteisöjen hallinnassa voi olla merkittävästikin metsittämiseen sopivia avoimia alueita. Näin voidaan lisätä metsäpinta-alaa, joka sitoo hiiltä ilmakehästä”, sanoo ministeri Mikkonen.

Kimmo TurunenPuheenjohtaja, Kontiolahden Urheilijat ry

Puh:050 5633480

Antti SuontamaYmpäristöpäällikköKontiolahden kunta

Puh:050 4285123

Kuvat

Lataa
Istutustalkoisiin kokoontui noin 30 henkilön ryhmä ampumahiihdon maailmancup-tapahtuman talkoolaisia, henkilökuntaa sekä kumppaneita. Kuva: Jarno Artika
Lataa
Suurin yksittäinen istutusalue oli jyrkkäseinäinen meluvalli. Sitä istuttamassa Kontiolahden maailmancup-tapahtumien johtaja Sami Leinonen (vas.) , sisäministeri Krista Mikkonen ja maailmancup-tapahtumien talkoolainen Esa Kinnunen. Kuva: Jarno Artika.
Lataa
Stora Enson metsänhoidonasiantuntija Piia Mikkonen opasti talkoolaisia taimien istutukseen. Kuva: Jarno Artika.
Lataa
Kontiolahden kunnan ympäristöpäällikkö Antti Suontama opasti talkoolaisia tunnistamaan istutettavia puulajeja. Suontaman käsissä tervalepän ja vuorijalavan taimet. Kuva: Jarno Artika.

Kontiolahti Biathlon
Napakympintie 24
81100 Kontiolahti

Kontiolahden Urheilijat on järjestänyt ampumahiihdon maailmancup-tapahtumia Pohjois-Karjalan Kontiolahdella vuodesta 1990. Seuraavan kerran Kontiolahti isännöi maailmancup-kauden avausta syksyllä 2024.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kontiolahti Biathlon