Maakohtainen veroraportointi etenee: ”Merkittävä edistysaskel”, ministerit iloitsevat

EU:n kilpailukykyneuvosto käsitteli tänään epävirallisessa videokokouksessaan maakohtaista veroraportointia. Esitykselle saatiin vihdoin enemmistön tuki ja suurlähettiläiden Coreperin tehtyä muodollisen päätöksen neuvottelut EU-parlamentin kanssa voivat käynnistyä.

– Kilpailukykyneuvoston linjaus on merkittävä edistysaskel läpinäkyvyyden lisäämisessä ja veronkierron kitkemisessä, jota Suomi ajoi EU-puheenjohtajuuskaudellaan, ministerineuvostossa Suomea edustava työministeri Tuula Haatainen iloitsee.

– Veronkierto on merkittävä globaali ongelma, joka vääristää kilpailua ja rapauttaa hyvinvointivaltiota. Tarvitsemme lisää avoimuutta, jotta veronkiertoa voidaan tehokkaasti kitkeä. Komissio valmisteli ehdotuksensa maakohtaiseksi veroraportoinniksi, kun Panaman paperit ja Luxleaksinä tunnetut tiedot veronkierrosta tulivat julkisuuteen vuonna 2016. Oli korkea aika edistyä asiassa EU-tasolla, työministeri Haatainen linjaa.

Maakohtainen raportointi eli CBCR (Country-by-country reporting) velvoittaisi suuret, kansainvälisesti toimivat konsernit ja yritykset julkaisemaan tulos- ja verotietonsa kaikilla toiminta-alueillaan. Maakohtainen veroraportointi lisäisi suuryritysten toiminnan läpinäkyvyyttä, mutta ei synnyttäisi muutoksia verotukseen. Suomi ja SDP ovat tukeneet kansalaisjärjestöjen tukemaa hanketta ja tehneet pitkään hartiavoimin töitä sen edistämiseksi.

-  EU-puheenjohtajuuskaudella nostimme esityksen pöytälaatikosta pöydälle, mutta valitettavasti jäimme yhden äänen päähän tarvittavasta määräenemmistöstä. Onnistuimme kuitenkin yhdessä reilua verotusta ajavan kansalaisliikkeen kanssa luomaan jäsenmaihin painetta, joka on nyt johtamassa tulokseen. Neuvoston päätös antaa vihdoin eväitä ylikansallisten konsernien verouudistukseen, jolla mahdollistetaan yhteiskunnan palveluiden rahoitus digitaalisessa maailmantaloudessa, syksyllä 2019 työministerinä toiminut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka arvioi.

Jenni Karjalainen
Työministerin erityisavustaja / Special Adviser to the Minister of Employment

SDP:n varapuheenjohtaja Malm: Puolustusteollisuus on osa kriittistä huoltovarmuutta koko Euroopassa14.3.2024 15:22:06 EET | Tiedote

Euroopan komissio antoi viime viikolla esityksen, jossa se kehotti jäsenmaita parantamaan varautumista ja kehittämään Euroopan puolustusalan teollisuusstrategiaa. SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm muistuttaa, että on elintärkeää paitsi päästä jäsenmaiden kesken yhteisymmärrykseen puolustusteollisuuden kasvattamisesta, myös turvata kotimaisen puolustustarviketeollisuuden toimintaedellytykset.

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Hallituksen paikallisen sopimisen avaaminen järjestäytymättömiin yrityksiin lisää työvoiman riistoa10.3.2024 11:47:32 EET | Tiedote

Työsuojeluviranomaisten tuoreet raportit metsäalalta kertovat monista väärinkäytöksistä ja jopa alle neljän euron tuntipalkoista. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen pitää esiin tulleita väärinkäytöksiä pintaraapaisuna ja on huolissaan siitä, että hallituksen paikallisen sopimisen avaaminen vain lisää etenkin ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä.