Maalämpö lähes 50 Asuntosäätiön kohteessa

Suomen suurimpiin asuinkiinteistöjen omistajiin kuuluva Asuntosäätiö on toiminut edelläkävijänä maalämpöön siirtymisessä. Ensimmäiset kohteet vaihdettiin maalämpöön jo vuonna 2009, ja nyt maalämpö on käytössä lähes 50 kohteessa.
Asuntosäätiön ensimmäinen maalämpöä käyttävä kerrostalokohde on rakenteilla Espoon Karakallioon.

Asuntosäätiö valitsee maalämmön asuinkohteidensa peruskorjauksissa ja uudistuotannossa aina kun se on mahdollista. Maalämpöön siirtyminen laskee lämmityskustannuksia merkittävästi ja vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Asuntosäätiö vaihtoi ensimmäiset öljylämmityskohteet maalämpöön vuonna 2009, kun öljyn hinta nousi tuntuvasti. Nykyisin kaikki öljylämmityskohteet on vaihdettu maalämpöön. Maalämpöön on siirrytty myös yhdessä peruskorjatussa kohteessa.

”Tällä hetkellä maalämpö on lähes seitsemässä prosentissa kaikista yli 700 kohteestamme. Kohteistamme noin puolet on rivi- tai pientalokohteita, ja maalämpöön siirtyneet kohteemme ovat rivitaloja. Ensimmäinen maalämpöä käyttävä kerrostalokohteemme on parasta aikaa rakenteilla Espoon Karakallioon. Syksyllä valmistuvalle asumisoikeuskohteellemme haemme Joutsenmerkki-ympäristömerkkiä,” kertoo Asuntosäätiön rakennuttamisjohtaja Turkka Keravuori.

Seuraavaksi maalämpöön siirrytään maakaasulla lämmitetyissä kohteissa, joita Asuntosäätiöllä on kuusi. Lisäksi maalämmön mahdollisuus selvitetään kaikissa peruskorjattavissa kohteissa ja uudiskohteissa. Esteenä maalämpöön siirtymiselle voi olla esimerkiksi tontin ahtaus tai sijainti pohjavesialueella.

”Tavoitteenamme on, että kiinteistömme ovat hiilineutraaleja vuoteen 2035 mennessä. Maalämpöön siirtyminen on yksi toimenpide tavoitteen saavuttamisessa”, Keravuori sanoo.

Asuntosäätiö on yksi suurimpia suomalaisia asuinkiinteistöjen omistajia Suomessa. Tarjoamme lähes 18 000 kotia 31 paikkakunnalla; asokoteja, vuokrakoteja ja omistuskoteja. Vuosittain käynnistämme noin 400 uuden asunnon tuotannon. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli lähes 200 miljoonaa euroa. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys: emme tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.