Maalaus Amos Andersonin kokoelmasta lahjoitetaan Saksaan Neubrandenburgin kaupungille

Föreningen Konstsamfundet r.f. lahjoittaa Berliinin pohjoispuolella sijaitsevalle Neubrandenburgin kaupungille saksalaisen 1600-luvun maalauksen. Amos Andersonin mahdollisesti 1920-luvulla Saksan matkalta ostama Philipp Peter Roosin (1657–1706) öljymaalaus Paimen, härkä, lampaita ja vuohia on tärkeä neubrandenburgilaisille, sillä heidän taidekokoelmansa tuhoutui vuonna 1945.
Philipp Peter Roos. Saksa.
Paimen, härkä, lampaita ja vuohia.
1600-luvun loppu.
Öljy kankaalle.
106,5 x 88 cm.
Kuva: Stella Ojala / Amos Rex
Philipp Peter Roos. Saksa. Paimen, härkä, lampaita ja vuohia. 1600-luvun loppu. Öljy kankaalle. 106,5 x 88 cm. Kuva: Stella Ojala / Amos Rex

Öljymaalaus Paimen, härkä, lampaita ja vuohia on tullut Amos Andersonin haltuun ennen vuotta 1926. Anderson matkusti 1920-luvulla ahkerasti kylpylälomilla Saksassa, ja teos on mahdollisesti kulkenut mukana näiltä matkoilta Suomeen.

Neubrandenburgin museosta ryöstettiin vuonna 1919 joukko teoksia. Teosten paikannustyön tuloksena on käynyt ilmi, että Andersonin kokoelman maalauksen taustalla oleva käsin kirjoitettu numero on sama kuin erään Neubrandenburgin museosta kadonneen maalauksen inventaarionumero. Muuten maalauksesta tiedetään vain nimi, Maisema, jossa on paimen ja karjaa (Landschaft mit Hird und Herde), mutta siitä ei ole mittoja tai valokuvaa, sillä teostiedot tuhoutuivat pommituksissa vuonna 1945.

On mahdollista, että Amos Anderson on ostanut maalauksen hyvässä uskossa jostakin saksalaisesta antiikkikaupasta. Täyttä varmuutta asiasta ei voi saada.

”Teos on arvokas Amos Andersonin kokoelmassa, mutta historiallisessa kontekstissaan se on Neubrandenburgille arvokkaampi ja siitä syystä myös päätimme lahjoittaa teoksen kaupungille”, sanoo Konstsamfundetin toimitusjohtaja Stefan Björkman.

Konstsamfundetin taidekokoelma on Amos Rexin hallinnassa. Kokoelma sisältää yhteensä noin 7000 teosta. Näistä 400 on peräisin Amos Andersonin kokoelmasta, joka on esillä hänen kesäkodissaan Söderlångvikin kartanossa ja tulevaisuudessa myös Helsingissä hänen Yrjönkadun huoneistossaan.

Maalaus lahjoitetaan Neubrandenburgin kaupungille lauantaina 20.11. paikan päällä järjestettävässä tilaisuudessa.

Kuvat medialle:

media.amosrex.fi

Philipp Peter Roos. Saksa.
Paimen, härkä, lampaita ja vuohia.
1600-luvun loppu.
Öljy kankaalle.
106,5 x 88 cm.
Kuva: Stella Ojala / Amos Rex

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Historiallisen Lasipalatsin yhteydessä sijaitsevat omaleimaiset maanalaiset näyttelytilat kaareutuvat kutsuvasti kummuiksi aukion yläpuolelle. Amos Rex tarjoaa tilallisesti kiehtovia, elämyksellisiä ja usein teknologisesti kokeellisia näyttelyitä, sekä nykytaiteilijoilta että heidän modernistisilta edeltäjiltään.

www.amosrex.fi
@amoskonst