Maalaus Amos Andersonin kokoelmasta lahjoitetaan Saksaan Neubrandenburgin kaupungille

Föreningen Konstsamfundet r.f. lahjoittaa Berliinin pohjoispuolella sijaitsevalle Neubrandenburgin kaupungille saksalaisen 1600-luvun maalauksen. Amos Andersonin mahdollisesti 1920-luvulla Saksan matkalta ostama Philipp Peter Roosin öljymaalaus Paimen, härkä, lampaita ja vuohia on tärkeä neubrandenburgilaisille, sillä heidän taidekokoelmansa tuhoutui vuonna 1945.

Philipp Peter Roos. Saksa.
Paimen, härkä, lampaita ja vuohia.
1600-luvun loppu.
Öljy kankaalle.
106,5 x 88 cm.
Kuva: Stella Ojala / Amos Rex
Philipp Peter Roos. Saksa. Paimen, härkä, lampaita ja vuohia. 1600-luvun loppu. Öljy kankaalle. 106,5 x 88 cm. Kuva: Stella Ojala / Amos Rex

Öljymaalaus Paimen, härkä, lampaita ja vuohia on tullut Amos Andersonin haltuun ennen vuotta 1926. Anderson matkusti 1920-luvulla ahkerasti kylpylälomilla Saksassa, ja teos on mahdollisesti kulkenut mukana näiltä matkoilta Suomeen.

Neubrandenburgin museosta ryöstettiin vuonna 1919 joukko teoksia. Teosten paikannustyön tuloksena on käynyt ilmi, että Andersonin kokoelman maalauksen taustalla oleva käsin kirjoitettu numero on sama kuin erään Neubrandenburgin museosta kadonneen maalauksen inventaarionumero. Muuten maalauksesta tiedetään vain nimi, Maisema, jossa on paimen ja karjaa (Landschaft mit Hird und Herde), mutta siitä ei ole mittoja tai valokuvaa, sillä teostiedot tuhoutuivat pommituksissa vuonna 1945.

On mahdollista, että Amos Anderson on ostanut maalauksen hyvässä uskossa jostakin saksalaisesta antiikkikaupasta. Täyttä varmuutta asiasta ei voi saada.

”Teos on arvokas Amos Andersonin kokoelmassa, mutta historiallisessa kontekstissaan se on Neubrandenburgille arvokkaampi ja siitä syystä myös päätimme lahjoittaa teoksen kaupungille”, sanoo Konstsamfundetin toimitusjohtaja Stefan Björkman.

Konstsamfundetin taidekokoelma on Amos Rexin hallinnassa. Kokoelma sisältää yhteensä noin 7000 teosta. Näistä 400 on peräisin Amos Andersonin kokoelmasta, joka on esillä hänen kesäkodissaan Söderlångvikin kartanossa ja tulevaisuudessa myös Helsingissä hänen Yrjönkadun huoneistossaan.

Maalaus lahjoitetaan Neubrandenburgin kaupungille lauantaina 20.11. paikan päällä järjestettävässä tilaisuudessa.

Kuvat medialle:

media.amosrex.fi

Philipp Peter Roos. Saksa.
Paimen, härkä, lampaita ja vuohia.
1600-luvun loppu.
Öljy kankaalle.
106,5 x 88 cm.
Kuva: Stella Ojala / Amos Rex

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Historiallisen Lasipalatsin yhteydessä sijaitsevat omaleimaiset maanalaiset näyttelytilat kaareutuvat kutsuvasti kummuiksi aukion yläpuolelle. Amos Rex tarjoaa tilallisesti kiehtovia, elämyksellisiä ja usein teknologisesti kokeellisia näyttelyitä, sekä nykytaiteilijoilta että heidän modernistisilta edeltäjiltään.

www.amosrex.fi
@amoskonst
#amosrex

A painting from Amos Anderson’s collection donated to city of Neubrandenburg in Germany18.11.2021 13:10:00 EET | Press release

Föreningen Konstsamfundet r.f. is donating a 17th-century German painting to the city of Neubrandenburg, north of Berlin. Philipp Peter Roos’ (1657–1706) oil painting Shepherd with a Cow, Goats and Sheep which was purchased by Amos Anderson possibly in the 17th century during his trip to Germany, is important for residents of Neubrandenburg, as their art collection was destroyed in 1945.

Det nyöppnade museet i Söderlångvik slog besökarrekord tack vare 15 500 gäster11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Efter omfattande renoveringsjobb blev första sommaren för det nyöppnade Söderlångviks museum en succé. Museet hade sammanlagt 15 572 besökare och en ännu större grupp beundrade gårdsmiljön med sina äppelträdgårdar och skärgårdslandskap, promenerade längs naturstigarna och avnjöt läckerheterna som Café Söderlångvik bjöd på. Söderlångviks museum var öppet dagligen från början av juni till slutet av september. Under vintersäsongen är museet öppet på beställning.

Uudelleen avattu Söderlångvikin museo rikkoi kävijäennätykset 15 500 vierailijalla11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Mittavien entisöintitöiden jälkeen uudelleen avautuneen Söderlångvikin museon ensimmäinen kesä oli menestys. Museossa vieraili kauden aikana yhteensä 15 572 kävijää ja vielä suurempi joukko kävi ihailemassa kartanon ympäristöä omenapuutarhoineen ja saaristomaisemineen, kulki Kemiönsaaren luontopolkuja ja nautti Café Söderlångvikin antimista. Söderlångvikin museo oli avoinna päivittäin kesäkuun alusta syyskuun loppuun. Talvikaudella museo on avoinna tilauksesta.

Amos Rex utställningar 2022 utforskar världarna både ovan jord och under jorden16.9.2021 08:05:00 EEST | Tiedote

År 2022 bjuder Amos Rex in dig att utforska både naturliga och av människan skapade världar ovan jord och under jorden. Kom och upplev den lockande underjorden, den varma omfamningen som ett stort bo gjort av trä förmedlar, för att inte tala om det svala mysteriet med en akromatisk trädgård mitt i museets hjärta. ”Underjorden” går till grunden och utforskar de undre världarna både i samtidsverk och i äldre verk av närmare 60 olika konstnärer. Tadashi Kawamatas ”Boet” är ett platsspecifikt konstverk som byggs av återvunnet material ovanpå Amos Rex. Senare tar Hans Op de Beecks nya omvälvande installation över Amos Rex och inbjuder betraktaren att dryfta tillvarons mest essentiella frågor.

Amos Rex’s 2022 exhibitions explore worlds above and underground16.9.2021 08:05:00 EEST | Press release

In 2022 Amos Rex invites you to explore natural and man-made worlds above and underground: the lure of the underworld, the warm embrace of a huge wooden nest and the cool mystery of an achromatic garden in the heart of the museum. “Subterranean” delves into the underworlds through contemporary and historical works from nearly 60 artists. Tadashi Kawamata builds “The Nest”, a site-specific artwork composed of recycled materials on top of the museum. Finally, the hypnotic world of Hans Op de Beeck’s new immersive installation takes over Amos Rex and invites visitors to ponder the essential questions of being.