Maankäytön keskustavisio kuvaa kantakaupungin tavoiteltavaa tulevaisuutta

Keskustavisio ja siihen liittyvä vuorovaikutus tukevat alueen pitkän tähtäimen kokonaisvaltaista maankäytönsuunnittelua. Yleiskaavaa tarkentava visio tarjoaa tavoitteellisen lähtökohdan ja kokonaiskuvan kantakaupungin moninaisille hankkeille. Se koostaa ja kohdentaa päätöksenteossa jo asetettuja tavoitteita keskustaan ja kantakaupunkiin sekä nostaa esiin keskustan erityisroolia, merkitystä ja tuo taustatietoa kehittämisen tueksi.
Visio painottuu laadullisiin ja toiminnallisiin teemoihin. Yksittäisiä hankkeita tarkastellaan jatkossakin tapauskohtaisesti ja päätökset tehdään tarkempaan suunnitteluun liittyvässä päätöksenteossa.
”Tulevaisuuden kantakaupunki on yhteiseksi koettu, inspiroiva perilläolon paikka, jonka vaihtoehtojen runsaus kutsuu viihtymään ja elämää löytyy vuoden jokaiselle tunnille”, kuvaa keskustavisiotyön vetäjä, johtava arkkitehti Kerttu Kurki-Issakainen kaupunkiympäristön asemakaavoituksesta.
Mihin Helsinki tarvitsee Keskustavisiota?
Kantakaupungin laajat kaavoitus- ja liikennesuunnitteluhankkeet sekä lukuisat pienemmät hankkeet muokkaavat kaupunkirakenteen fyysistä ja toiminnallista kokonaisuutta sekä sen painopisteitä. Uusia muutoskohteita on syytä peilata tulevaan tavoiteltavaan kokonaisuuteen. Keskustavisio on ohjaava työkalu, jonka linjauksilla varmistetaan, että keskustan maankäytön ja liikenteen suunnittelua viedään samaan kaupunkistrategian ja yleiskaavan viitoittamaan suuntaan. Visio, sen laaja vuorovaikutus sekä tietopohja muodostavat pohjan muun muassa kantakaupungin vanhojen asemakaavojen ajantasaistamistyölle. Lisäksi visiota hyödynnetään muissa alueen maankäytön hankkeissa. Ohjeellisina noudatettavat linjaukset toimivat suunnittelun lähtökohtina koskien kantakaupungin ja keskustan kortteleita sekä puisto- ja katualueita. Päätöksen keskustavisiosta tekee kaupunginhallitus.
Keskustavisiossa nostetaan esiin asetettuja tavoitteita, pitkäjänteisen suunnittelun reunaehtoja sekä edellytyksiä toimivalle ja korkealaatuiselle kaupunkirakenteelle. Visiossa kuvataan pääkaupungin ytimen valtakunnallista, seudullista ja paikallista roolia osana suunnittelua sekä elinkeinoelämän merkitystä tulevaisuuden keskustassa.
”Mitä on huomioitava, kun kaupunkisuunnittelulla halutaan edistää kasvavan kaupungin keskustan vetovoimaa ja laatua, kaikille yhteistä kestävää kaupunkiympäristöä, urbaania kaupunkiasumista sekä varmistaa työpaikkojen kasvu?”, pohtii Kurki-Issakainen.
Visiotyö pureutuu kantakaupungin kehityksen ydinkysymyksiin. Millainen on elinvoimainen ja kestävä kaupunkirakenne ja -ympäristö sekä mistä löytyy kehittämisen potentiaalia. Mikä merkitys esimerkiksi kantakaupungin arvoympäristöillä ja rakennusperinnöllä on osana kaupungin vetovoimaa ja identiteettiä niin asukkaille kuin kaupungissa vierailevillekin.
Kantakaupungin tulevaisuutta visioitiin yhdessä
Vision pääpaino on ollut vuorovaikutuksessa keskustan toimijoiden, käyttäjien, elinkeinoelämän, asukkaiden ja asiantuntijoiden kanssa. Tarkoituksena on ollut mahdollistaa yksittäisten hankkeiden mittakaavan ylittävä keskustelu alueen tulevaisuudesta – vision vuorovaikutukseen osallistui lähes 10 000 ihmistä. Visiokeskustelujen ohessa viestittiin myös kantakaupungin erillisistä käynnissä olevista hankkeista, sillä ne muodostavat sen tulevan kokonaisuuden, johon uudet suunnitelmat sijoittuvat. Keskustavisio linjauksineen sekä vuorovaikutusaineisto toimivat ohjeellisina lähtökohtina maankäytön ja liikkumisen suunnittelulle jatkossa.
”Visio ja sen vuorovaikutus toteutettiin ennen pandemiaa. Keväällä keskustat kaikkialla hiljenivät, mutta samalla poikkeusolot nostivat entistä vahvemmin esiin kaupunkikeskustojen sosiaalisen, taloudellisen ja kulttuurisen merkityksen. Usko siihen, että keskustojen tarjoamat elämykset, palvelut ja kohtaamiset palaavat kaikkien nautittavaksi, on vahva. Kaupunkien kohtaamat historialliset kriisit eivät ole pysäyttäneet kaupungistumista. Pitkälle tähtäävä kaupunkisuunnittelu tunnistaa sen, että hitaita ja nopeita muutosvoimia tulee olemaan jatkossakin. Laadukkaan ja turvallisen urbaanin ympäristön merkitys korostuu murroksessa”, arvioi Kurki-Issakainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helsingin kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus:
Kerttu Kurki-Issakainen, johtava arkkitehti, kantakaupunkitiimi
p. 09 310 37349, kerttu.kurki-issakainen@hel.fi
Pikkarainen Hanna, kantakaupunkitiimin päällikkö,
p. 09 310 37027, hanna.pikkarainen@hel.fi
Janne Prokkola, eteläisen alueyksikön päällikkö
p. 09 310 37233, janne.prokkola@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 18.9.202518.9.2025 18:01:34 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 18.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 2.10.2025.
En ny tillfällig snömottagningsplats byggs på Malms flygplats18.9.2025 10:45:33 EEST | Pressmeddelande
Byggarbeten orsakar att skidspårets sträckning ändras till nästa vinter.
Malminkentällä rakennetaan väliaikaista lumenvastaanottopaikkaa18.9.2025 10:45:33 EEST | Tiedote
Rakentamisen myötä latureitti muuttuu ensi talveksi.
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme