Maanteiden kunnossapidon toimenpiteet toteutetaan laatuvaatimusten mukaisesti

Pohjois-Savon Vieremällä maanviljelijät järjestivät torstaina 11.1.2018 tempauksen, jolla halusivat tuoda esiin tyytymättömyyttään teiden talvikunnossapitoon. Vieremä kuuluu Iisalmen alueurakkaan, joka on yksi Destian kunnossapitämistä alueurakoista. Mediassa julkaistu video on Kauppilanmäentieltä (5910), joka kuuluu II-talvihoitoluokkaan.
– Destia urakoitsijana huolehtii siitä, että kunnossapidon toimet toteutetaan Liikenneviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti. Keinoja pitää tiet turvallisina liikenteelle on useita ja ne vaihtelevat niin sään kuin tien kunnossapitoluokan mukaisesti, esimerkiksi liukkauden torjunnasta lumen ja sohjon poistoon, lumi- ja jääpolanteen tasaamisesta liikennemerkkien ja opasteiden puhdistamiseen, kertoo Destian kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio.
Urakoiden laatuvaatimusten toteutumista valvovat Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELYt) eikä tienhoidon laadussa Vieremällä ole havaittu poikkeamia. Viimeisin tarkastus tehtiin kuluvalla viikolla ja sen mukaan alueen II-Ja III-luokan tiet olivat tasaisella ja karhennetulla lumi/jääpolanteella. Päätiet (I ja Ib-luokan tiet) olivat viikonlopun suolauksesta johtuen sulia ja kuivia.
– Kunnossapitäjän näkökulmasta talvi on ollut suurien kelivaihteluiden vuoksi ennätyksellisen hankala. Erityisesti II-ja III-hoitoluokan teiden käyttäjiltä saamme palautetta, että kunnossapito ei kaikkia tienkäyttäjiä tyydytä, sanoo Väylänpito toimialan johtaja Jukka Karjalainen Liikennevirastosta.
– Videohan on sinänsä humoristinen, mutta suhtaudumme tiestön kunnossapitoon kyllä erittäin vakavasti. Viime vuoden lopulla teimme jo päätöksen yli 600 tiekilometrin hoitoluokan nostamisesta tämän vuoden alusta. Kohteet valikoituvat tärkeyden mukaan eri puolilta maata. Korotus merkitsee vuositasolla noin 0,5 miljoonan euron lisäpanostusta talvihoitoon, Jukka Karjalainen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio, Destia, p. 040 721 4129
Toimialajohtaja Jukka Karjalainen, Väylänpito, Liikennevirasto p. 029 534 3537
Hankinnan asiantuntija Heikki Lappalainen, Liikennevirasto, p. 029 534 3553
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt yhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Vuonna 2016 yhtiön liikevaihto oli yli MEUR 490. 1 500 tositoimijaamme toteuttavat edistyksellisiä ratkaisuja, jotka edistävät turvallista ja sujuvaa liikkumista, ja tekevät ympäröivästä maailmasta pala palalta toimivampaa. Destia luo toimivampaa Suomea, jotta tulevaisuuden tekijöillä olisi vahva perusta ja väylät avoimina, minne ikinä he haluavatkin mennä. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme