Maanteiden kunnossapidon toimenpiteet toteutetaan laatuvaatimusten mukaisesti

Pohjois-Savon Vieremällä maanviljelijät järjestivät torstaina 11.1.2018 tempauksen, jolla halusivat tuoda esiin tyytymättömyyttään teiden talvikunnossapitoon. Vieremä kuuluu Iisalmen alueurakkaan, joka on yksi Destian kunnossapitämistä alueurakoista. Mediassa julkaistu video on Kauppilanmäentieltä (5910), joka kuuluu II-talvihoitoluokkaan.

– Destia urakoitsijana huolehtii siitä, että kunnossapidon toimet toteutetaan Liikenneviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti. Keinoja pitää tiet turvallisina liikenteelle on useita ja ne vaihtelevat niin sään kuin tien kunnossapitoluokan mukaisesti, esimerkiksi liukkauden torjunnasta lumen ja sohjon poistoon, lumi- ja jääpolanteen tasaamisesta liikennemerkkien ja opasteiden puhdistamiseen, kertoo Destian kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio.

Urakoiden laatuvaatimusten toteutumista valvovat Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELYt) eikä tienhoidon laadussa Vieremällä ole havaittu poikkeamia. Viimeisin tarkastus tehtiin kuluvalla viikolla ja sen mukaan alueen II-Ja III-luokan tiet olivat tasaisella ja karhennetulla lumi/jääpolanteella. Päätiet (I ja Ib-luokan tiet) olivat viikonlopun suolauksesta johtuen sulia ja kuivia.

– Kunnossapitäjän näkökulmasta talvi on ollut suurien kelivaihteluiden vuoksi ennätyksellisen hankala. Erityisesti II-ja III-hoitoluokan teiden käyttäjiltä saamme palautetta, että kunnossapito ei kaikkia tienkäyttäjiä tyydytä, sanoo Väylänpito toimialan johtaja Jukka Karjalainen Liikennevirastosta.

– Videohan on sinänsä humoristinen, mutta suhtaudumme tiestön kunnossapitoon kyllä erittäin vakavasti. Viime vuoden lopulla teimme jo päätöksen yli 600 tiekilometrin hoitoluokan nostamisesta tämän vuoden alusta. Kohteet valikoituvat tärkeyden mukaan eri puolilta maata. Korotus merkitsee vuositasolla noin 0,5 miljoonan euron lisäpanostusta talvihoitoon, Jukka Karjalainen sanoo.

Kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio, Destia, p. 040 721 4129
Toimialajohtaja Jukka Karjalainen, Väylänpito, Liikennevirasto p. 029 534 3537
Hankinnan asiantuntija Heikki Lappalainen, Liikennevirasto, p. 029 534 3553

Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt yhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Vuonna 2016 yhtiön liikevaihto oli yli MEUR 490. 1 500 tositoimijaamme toteuttavat edistyksellisiä ratkaisuja, jotka edistävät turvallista ja sujuvaa liikkumista, ja tekevät ympäröivästä maailmasta pala palalta toimivampaa. Destia luo toimivampaa Suomea, jotta tulevaisuuden tekijöillä olisi vahva perusta ja väylät avoimina, minne ikinä he haluavatkin mennä. www.destia.fi

Destian Juha Jalonen jaetulle 2. sijalle Vuoden nuori konsultti -kilpailussa17.4.2018 08:20Tiedote

Destiassa työskentelevä DI Juha Jalonen on menestynyt suunnittelu- ja konsultointialan yritysten toimialajärjestön SKOL ry:n jäsenyritystensä nuorille asiantuntijoille järjestetyssä kilpailussa. Juha Jalonen saavutti korkeatasoisessa kisassa jaetun 2. sijan ja edustaa muiden voittajien kanssa SKOLia ja Destiaa myös SKOLin eurooppalaisen kattojärjestön EFCA:n Young professional of the year -kisassa.