Maanteiden talvihoitokausi on alkanut – reaaliaikainen tieto ja ennakointi onnistumisen ytimessä

Väylä jakaa Suomen tiestön niiden käytön mukaan hoitoluokkiin, jotka määrittelevät tien yleisen kunnon tai toimenpideajat lumen auraamiselle.
– Urakoitsijana tehtävämme on huolehtia liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta pitämällä huolen siitä, että maantiet ja kevyen liikenteen väylät ovat annettujen tieluokitusten mukaisessa ajokunnossa vuoden ympäri,muistuttaa Destian kunnossapitopalveluista vastaava johtaja Seppo Ylitapio.
Päätöksen siitä, mitkä vaatimukset kunnossapidolle asetetaan, tekee kuitenkin Väylä.
Uusi urakointimalli korostaa yhteistyötä
Maanteiden hoidossa eletään murrosta, kun perinteinen urakointimalli jää taakse ja urakat siirtyvät tulevien kilpailutusten myötä uusiin malleihin. Uusi MHU-malli (maanteiden hoitourakka) vastaa Väylän tavoitteisiin paremmasta varmuudesta laadun toteutumiselle, joustavammasta reagoinnista muutoksiin ja tuottavuuden kehittämisestä.
Mallin suunnitteluun ovat osallistuneet myös urakoitsijat, ja yhtenä tavoitteena onkin entistä tiiviimpi yhteistyö tilaajan ja urakoitsijan välillä. Destialla on 1.10.2019 alkanut kymmenen urakkaa kyseisellä uudella mallilla.
– Yhteistyön lisääntyminen ja yhdessä tekemisen meininki tilaajan kanssa on merkittävin etu verrattuna aikaisempaan malliin, Ylitapio toteaa.
Kelikeskuksen 24/7-sääseuranta ja uudet digiratkaisut tehostavat kunnossapitoa
Reaaliaikainen seuranta on yksi onnistuneen talvikunnossapidon avainelementeistä. Destian kelikeskus muodostaa säätiedoista tilannekuvan, jonka pohjalta tehdään tiehoidon tarvittavat toimenpiteet. Kelikeskuspäivystäjät, työnjohto ja kuljettajat ovat yhteydessä toisiinsa mobiilisovellusten avulla. Tilannekuva mahdollistaa ennakoinnin. Kemiallinen liukkaudentorjunta tehdään muun muassa ennen lumisadetta, jotta lumi ei jäädy ja muodosta polanteita.
– Voimme aloittaa ennakoivan teiden liukkaudentorjunnan jopa kaksi tuntia ennen lumisadetta tai tien lämpötilan laskiessa alle nollan, Ylitapio kertoo.
Destia ottaa lisäksi kaikissa vuonna 2019 alkavissa kunnossapitourakoissaan käyttöön uudet RoadData ja Fluent Planner -ratkaisut. RoadData-älypuhelinsovelluksen avulla tienpinnan kunnosta voidaan kerätä ja analysoida entistä tehokkaammin tietoa, kuten puhelimen ottamia valokuvia ja sensoridataa, mikä auttaa työnohjauksessa ja kunnossapitoa vaativien tiekohtien tunnistamisessa. Fluent Planner -työnohjaussovellus puolestaan auttaa työnjohtoa, toteuttajia ja tilaajia saamaan paremman kokonaiskuvan urakan toteuttamiseen liittyvistä asioista, kuten aikatauluista ja tilanneraporteista. Yhdessä ratkaisut muodostavat Destian Tieto-Työksi -toimintamallin, jossa tiestötietoa analysoidaan automaattisesti ja saatu tieto hyödynnetään työnohjauksessa ja toteutuksessa.
Tietoa puhelimeen ja malttia liikenteeseen
Uusissa alkavissa MHU-urakoissa Destia tarjoaa ajankohtaista informaatiota alueellisesta kunnossapidosta nyt myös suoraan puhelimeen – tienkäyttäjille avoimet urakkakohtaiset WhatsApp-ryhmät ja niihin liittymisen ohjeet löytyvät täältä: https://www.destia.fi/palvelut/kunnossapito.html.
Talvikunnossapito luo puitteet turvalliselle liikenteelle, jolloin autoilijan tehtäväksi jää alentaa nopeuksia, tarkkailla muuta liikennettä sekä teiden reunoja ja huomioida keliolosuhteet. Nopeus pitää aina suhteuttaa tilanteeseen, mikä pimeällä ja liukkaalla kelillä tarkoittaa hidastamista.
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Destia on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö. Toteutamme asiakkaillemme, yhteiskunnalle ja ihmistä varten huomisen infraa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Yli 1 600 tositoimijamme ainutlaatuinen infran taju tekee huomisen infrasta totta. Palvelumme kattavat infran koko elinkaaren suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon. Vuonna 2018 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 550. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia ja Oulun ammattikorkeakoulu julkaisevat infra-alalle suunnatun vastuullisuuden opintokokonaisuuden11.12.2025 10:00:07 EET | Tiedote
Destia ja Oulun ammattikorkeakoulu ovat toteuttaneet yhteistyössä infra-alan opiskelijoille ja ammattilaisille suunnatun vastuullisuuden verkko-opintokokonaisuuden. Vastaavia alalle räätälöityjä vastuullisuusopintoja ei ole aikaisemmin ollut saatavilla.
Suomen raskaan liikenteen kokonaiskuva ja tulevaisuus – uusi raportti julkaistu2.12.2025 11:00:16 EET | Tiedote
Raskaan liikenteen merkitys Suomen yhteiskunnan toimivuudelle on kriittinen nyt ja tulevaisuudessa. Vastajulkaistu raportti "Suomen raskaan liikenteen kokonaiskuva ja tulevaisuus" tarkastelee alan nykytilaa, merkitystä ja tulevaisuuden kehityssuuntia: miten raskas liikenne vaikuttaa talouteen, kilpailukykyyn ja toimintavarmuuteen ja miten kuljetamme vuonna 2040?
Vantaan ratikan toteutussopimus allekirjoitettu – rakentaminen pääsee vauhtiin joulukuussa27.11.2025 11:01:45 EET | Tiedote
Vantaan ratikan allianssiosapuolet allekirjoittivat toteutusvaiheen sopimuksen 26.11.2025, mikä mahdollistaa rakennustöiden aloittamisen suunnitellusti joulukuun alussa. Destian allianssin työt käynnistyvät Tikkurilasta, jossa on jo syksyn aikana tehty valmistelevia töitä.
Destia avaa infra-alan asiantuntijapalveluiden verkkokaupan5.11.2025 09:00:27 EET | Tiedote
Destia on avannut asiantuntijapalveluita tarjoavan Destia Insight -verkkokaupan, joka kokoaa yhteen erilaisia infra-alan asiantuntijapalveluita, raportteja sekä selvityksiä esimerkiksi kaupunkien ja yritysten tarpeisiin.
Destia parantaa rataa Kouvolan ja Luumäen välillä14.7.2025 09:00:17 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta radan päällysrakenneurakan Kouvolan ja Luumäen välillä. 8,5 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa Karjalan radan parantamishanketta. Korjauksilla ylläpidetään rataosuuden toimintaedellytyksiä, täsmällisyyttä ja palvelutasoa ja jatketaan sen elinkaarta. Urakka alkaa heinäkuussa 2025 ja päättyy kesäkuussa 2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

