Maanviljelijät protestoivat myymällä ruokaa tuottajahinnalla

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisia viljelijöitä edustava SLC järjestävät mielenilmauksen maatalouden talouskriisin vuoksi keskiviikkona 17.11.2021. Viljelijät protestoivat heikkoa asemaansa elintarvikemarkkinoilla myymällä ruokaa tuottajahinnalla. Mielenilmaus järjestetään Helsingin Narinkkatorin lisäksi 11 paikkakunnalla ympäri Suomen. Myytävät ruoka-annokset ja tuotteet vaihtelevat paikkakunnittain.

Kutsumme toimituksenne edustajan seuraamaan tapahtumaa Helsingin Narinkkatorille 17.11. kello 11.00 alkaen.

Narinkkatorin tapahtumassa tuottajat tarjoilevat lihakeittoa 40 sentin tuottajahinnalla ja vegaanista hernekeittoa 10 sentillä. Vapaan kanan munakenno (10 kpl) on myynnissä 50 sentin hintaan ja viiden kilon ämpäri perunoita eurolla. Perunoiden ostaja saa ämpärin kaupan päälle. Kuluttajilla on protestissa mahdollisuus maksaa tuotteista halutessaan tuottajahintaa korkeampi, reilumpi hinta.

Maatalous on ajautunut syöksykierteeseen syksyn aikana. Markkinat eivät ole kyenneet korjaamaan tilannetta. Nyt kysymys on jo akuutista maksukriisistä, sillä maatilojen myyntitulot eivät ole nousseet kustannusten nousua vastaavasti.

Viljelijät haluaisivat suuremman osan tuloistaan markkinoilta. Laadukkain tuotanto EU-keskitasoa alhaisemmin tuottajahinnoin on kestämätön yhtälö. Miksi se, joka tekee eniten, saa vähiten, viljelijät kysyvät?

Narinkkatorilla ja muissa tapahtumissa on mahdollista laittaa nimensä vetoomukseen kotimaisen ruuantuotannon puolesta. Tuen asialle voi osoittaa myös sosiaalisessa mediassa peukuttamalla tapahtumiin liittyviä postauksia ja Facebook-tapahtumasivuja sekä osallistumalla keskusteluun #reilustikotimaista.

Narinkkatorilla kuullaan viljelijöiden puheenvuorojen lisäksi paneelikeskustelu ratkaisuista elintarvikemarkkinoiden haasteisiin. Aiheesta keskustelevat Elintarviketeollisuusliitto ETL:n toimitusjohtaja Mikko Käkelä, Päivittäistavarakauppa PTY:n toimitusjohtaja Kari Luoto, maaseutunuorten edustaja MTK:n johtokunnassa, maatalousyrittäjä Kaisa Rantasalo sekä elintarvikemarkkinavaltuutettu Olli Wikberg. Paneelikeskustelun juontaa MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

Lisätietoa kampanjasta ja Narinkkatorin tilaisuuden ohjelma: www.mtk.fi/reilustikotimaista

Keskustele aiheesta sosiaalisessa mediassa: #reilustikotimaista

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Johan Åberg, maatalousjohtaja, 040 5233 864
Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, 050 522 5207
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, 040 169 2060
Kaija Stormbom, viestinnän suunnittelija, 040 848 9559

MTK arvostelee ympäristöministeriön ehdotusta kaavoitus- ja rakentamislaiksi – valmistelun jatkoa varten perustettava uusi työryhmä8.12.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan suurin ongelma lausuntokierroksella olleessa ympäristöministeriön lakiluonnoksessa on, että kaavoitusta halutaan käyttää ympäristöpolitiikan toteuttamisen välineenä ilman selkeitä tavoitteita ja viranomaisvastuita. MTK arvostelee omassa lausunnossaan myös sitä, että alueidenkäytön suunnittelun kokonaisuudesta näyttää tulevan nykyistäkin sekavampi. MTK vaatii, että lainsäädäntö asettaa kaavamerkinnöille- ja määräyksille selkeät rajat. Kaavoilla ohjaillaan maanomistajien oikeuksia ja velvollisuuksia tavalla joka edellyttää, että kaavamerkintöjen ja -määräyksien tulee olla ohjattu normeilla, eikä uusia merkintöjä pidä voida luoda yksinomaan kunnissa ja maakunnissa. MTK edellyttää, että lain valmistelua jatketaan uudessa työryhmässä, jossa on tasapainoisesti edustettuna myös elinkeinoelämä ja maanomistajat.

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.