Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

- Kilpailun voitto mahdollistaa mallin viimeistelyn pilottikunnassa, Janakkalassa. Tämä voi ratkaista kaikkien Suomen maaseutukuntien liikkumishaasteita, iloitsee MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Kuntien kuljetuskustannukset ovat rajussa kasvussa. Samalla maaseudun kuljetukset ovat heikolla tolalla. MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -kampanja on viime keväästä saakka herätellyt kuntia hankkimaan vastuullaan olevat kuljetukset siten, että samoihin autoihin voidaan koota kuntien kuljetuspalveluihin oikeutetut sekä omalla rahalla maksavat.

- Klash-kilpailun voittajatiimi tarjoaa kunnille ainutlaatuisen ratkaisun ja valmiuden järjestää minkä tahansa Suomen kunnan kuljetukset aivan uudella tavalla. Kuntien maksamat henkilökuljetukset tarjoavat kestävän pohjan, johon voidaan lisäksi yhdistää kimppakyydit ja tavarakuljetukset, Mäki-Hakola sanoo.

Palkinnoksi KaikkiKyytiin tiimi saa neuvotella Kuntaliiton kanssa  hankintasopimuksesta, jolla kilpailun voittanut ratkaisu viedään käytäntöön. Hankintasopimuksella on suuri merkitys Suomen maaseudun logistiikalle. Maaseudulle voidaan luoda ilmastoystävälliset kuljetukset ja samalla pienentää kuntien kustannuksia.

- Parasta tulevaisuudessa kuitenkin on, että maaseudun asukkailla olisi saatavilla omiin tarpeisiin sopivat liikennepalvelut, muistuttaa Mäki-Hakola.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, 040 502 6810, marko.maki-hakola@mtk.fi

toimitusjohtaja Pekka Möttö, Kyyti Group, 044 974 2477, pekka.motto@kyyti.com

toimitusjohtaja Harri Paloheimo, Coreorient Oy, 050 483 6399, harri.paloheimo@coreorient.com

MTK:n johtokunta: Vihreä talouskasvu ei synny puita halailemalla ja viemällä rahat tuottajan pussista - Tarvitaan Rural Deal11.2.2020 10:42:14 EETTiedote

EU:n komission esittelemä vihreä sopimus (Green Deal) tuo mukanaan uusia vaatimuksia maa- ja metsätalouden ilmastopolitiikkaan ja ympäristönsuojeluun samalla kun sekä EU:n monivuotisen rahoituskehyksen kokonaistaso että maatalouden rahoitusosuus uhkaavat laskea. MTK:n johtokunta edellyttää, että EU:n on varmistettava vahva maatalousbudjetti. Tämän lisäksi EU:n tulisi valmistella uusi maaseutusopimus (Rural Deal) osaksi vihreää sopimusta. Uuden sopimuksen tulisi tarjota ratkaisuja ja lisärahoitusta maa- ja metsätalouteen sekä niihin pohjautuvan bio- ja kiertotalouden ilmasto- ja ympäristötoimiin sekä uusien innovaatioiden käyttöönottoon. Rural Dealissä luotaisiin uutta rahoitusinstrumenttia käyttäen eri toimialat kattava polku kehittyvälle ja uudistuvalle, ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävälle maaseudulle, joka tarjoaa myös nuorille hyvän elämän mahdollisuuksia monipuolisissa elinkeinoissa. Rural Dealin osaksi tulee liittää kunnianhimoinen puurakentamisohjelma.

Kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta saa kiitosta maankäyttösektorilta4.2.2020 10:13:24 EETTiedote

Hallituksen Reilulla siirtymällä kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta esittää päästöjen vähentämisen etusijalle. Samalla metsien ja peltojen kasvua ja hiilensidontaa on vahvistettava, jotta hiilineutraaliustavoite toteutuu eli päästöt ja sidonta saadaan tasapainoon. Epävarmuutta hiilensidonnassa on vähennettävä panostamalla tutkimukseen, mikä on linjassa MTK:n ilmasto-ohjelman kanssa.

Nurmitutkimukseen lisää paukkuja / Kansallinen nurmiohjelma – Nurmenvihreä tulevaisuus vuoteen 203028.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Nurmi kasvaa Suomessa hyvin ja se jalostetaan ihmisten ravinnoksi märehtijöiden avulla. Nurmen laajamittainen käyttö on yksi merkittävimmistä eroista suomalaisen kotieläintuotannon ja globaalin tuotantotavan välillä. Paitsi että nurmella on keskeinen merkitys märehtijöiden rehuna, tuottaa se myös suuren määrän ympäristöhyötyjä. Ympärivuotisen kasvipeitteisyyden ja maaperän kasvukunnon näkökulmasta nurmen merkitys esimerkiksi hiilen sidonnassa on ehdottoman tärkeä. Emme kuitenkaan tunne kaikkia vaikutusmekanismeja ja varmasti myös viljelykäytännöissä ja tuotannon organisoimisessa on paljon tehtävää.