Maaseudun työvoimaongelmia ratkotaan uuden hankkeen avulla

Hankkeen toteuttajat MTK, Suomen Kylät, ProAgria, CoReorient ja Pellervon taloustutkimus PTT sekä muut maaseututoimijat haluavat kehittää käytännön mallin maaseudun työnantajille tarvitsemiensa ammattilaisten löytämiseksi ja työntekijöille sopivan työpaikan löytämiseksi.

Hankkeen tavoitteena on tutkia, mitkä ovat suurimmat esteet osaavan työvoiman saannille maaseudun työnantajien näkökulmasta ja mitkä ovat keskeiset keinot työntekijöiden houkuttelemiseksi maaseudulla toimivien yritysten näkökulmasta. Lisäksi hankkeen tavoitteena on kehittää maaseututoimijoille yhteinen toimintamalli, jolla tulevissa maakunnissa voidaan edistää maaseudun työllistämistä ja työllistymistä. Maaseudun työvoiman saantia ja tarjontaa edistävästä töitäsuomesta.fi-sivustosta on tavoitteena kehittää kokonaisvaltaisemmin maaseudun työmarkkinoita edistävä palveluportaali.

Hankkeen toteutuksessa hyödynnetään hankekumppanien monipuolista, valtakunnallisesti tekemää työllisyyttä tukevaa työtä. MTK on kehittänyt viime vuonna www.töitäsuomesta.fi-palvelua ja luovuttaa palvelun nyt laajemmin maaseututoimijoiden yhteisesti eteenpäin vietäväksi. Yhteistyöllä palvelusta voi muodostua osaratkaisu eri alueiden työvoimaongelmiin.

Hanke alkaa 1.6.2019 ja kestää yhdeksän kuukautta. Hankkeen rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö Maaseutupolitiikan neuvoston asettaman hankeryhmän esityksestä ja se toteutetaan Makeran valtakunnallisiin maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeisiin suunnatuista varoista. Hankkeessa tehdään yhteistyötä aktiivisesti Suomen Yrittäjien, työ- ja elinkeinotoimistojen, TEM:n sekä Maaseudun Työnantajaliiton MTA:n kanssa.

työvoimapalveluasiantuntija, projektipäällikkö Kati Kuula, MTK, puh. 045 112 9173, kati.kuula@mtk.fi
elinkeinojohtaja, Marko Mäki-Hakola, MTK, puh. 040 502 6810, marko.maki-hakola@mtk.fi

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.