Maaseutujen ja kaupunkien symbioosi tuo ihmiselle elämänlaatua ja elinkeinoille elinvoimaa

Maaseudut ja kaupungit ovat enemmän kuin yhteistyössä. Eri alueiden symbioosia eli täydellistä riippuvaisuutta toisistaan tarkastellaan MTK:n WSP Finland Oy:ltä tilaamassa selvityksessä. -Haluamme kymmenen tutun ilmiön kautta kirkastaa sitä, kuinka tärkeää on huolehtia Suomen eri alueiden kehittämisestä, kertoo MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Maaseutujen ja kaupunkien symbioosi tarkoittaa niiden välistä moniulotteista vuorovaikutusta, josta molemmat osapuolet hyötyvät. Kaupunkien ja maaseutujen vastakkainasettelu ei ole hedelmällistä, sillä ilman niiden välistä symbioosia systeemi ei toimi. Symbioosi on välttämätöntä yhteiskunnalle.

Selvityksessä on tarkasteltu kaupunkien ja maaseutujen välistä symbioosia kymmenen elementin kautta. Elementit ovat toisiaan läpileikkaavia, mutta jokaisesta niistä voi löytää omia, uniikkeja näkökulmiaan. Yhteistä kaikille elementeille on se, että jokaisessa kaupungit ja maaseudut vuorovaikuttavat aktiivisesti keskenään.

MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa sitä, että kaupunkien ja maaseutujen vastakkainasettelu on tarpeetonta. Ne ovat toisistaan riippuvaisia ja toisistaan hyötyvä kokonaisuus, joka elää tiiviissä vuorovaikutuksessa, symbioosissa. Selvitys valottaa erilaisien esimerkkien avulla myös sitä, miten asumisen, työssäkäynnin ja elämäntapojen ilmiöt näkyvät maaseudun ja kaupunkien välisessä vuorovaikutuksessa.

-Kaupunkien päästövähennystavoitteet eivät onnistu ilman maaseudun tuottamia biopohjaisia, uusiutuvia raaka-aineita. Kaupunkien rakentaminen on elinvoimaisen kiviainestuotannon ja hankinnan varassa. Pirkanmaata ympäröivä maaseudun kiviainestuotanto tuottaa kaupunkien rakentajien kipeästi kaipaamat kiviraaka-aineet, Mäki-Hakola luettelee.

- Matkailu on globaalisti kasvava bisnes ja Suomen houkuttelevuus matkailumaana on paljon kiinni kaupunkien ja maaseudun yhteistyöstä. Heinäkuussa väestö maaseudulla moninkertaistuu ja vastaavasti kaupungeissa vähenee. Tämä tulee huomioida muun muassa palveluita suunniteltaessa.

Symbioosin kymmenen elementtiä ovat kaikille tuttuja ja sisältävät perustarpeemme elintarvikkeista puhtaaseen veteen sekä asumisesta energiaan ja rakentamiseen.

- Maaseudun ja kaupunkien symbioosi ei ole uusi asia. Jopa pääkaupunkiseudun laadukas raakavesi tulee sekin Salpausselän pohjoispuolelta. Yli miljoona kaupunkilaista voi nauttia maailman puhtaimmasta suomalaisesta vedestä Päijännetunnelin ansiosta, Mäki-Hakola sanoo.

Selvitys kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta https://www.mtk.fi/-/symbioosi

Lisätietoja: elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, 040 502 6810, marko.maki-hakola@mtk.fi

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.

Metsänhoitoyhdistykset lanseeraavat Hiilipalvelun metsänomistajille - Metsänomistaja tienaa nyt myös hiiltä sitomalla28.4.2022 12:06:14 EEST | Tiedote

Metsänomistajat voivat jatkossa tienata puun tuotannon lisäksi myös ilmastotoimilla, kun paljon puhuttu metsätalouden hiilikompensaatiotoiminta näkee viimein päivänvalon. Hiilipalvelu on Metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimaan tuleva kaupallinen hiilensidontakonsepti, jonka kautta metsänomistaja saa korvausta lannoituksella aikaansaadusta puuston lisäkasvusta. Näin luodut hiiliyksiköt markkinoidaan hiilijalanjälkeään vapaaehtoisesti kompensoiville kotimaisille yrityksille.

MTK hakee viestinnän suunnittelijaa27.4.2022 15:20:10 EEST | Ilmoitus

MTK hakee viestintä ja vaikuttaminen -vastuualueelle viestinnän suunnittelijaa. Tehtäviisi kuuluvat monipuoliset viestinnän tehtävät maaseudun elinkeinoihin, ympäristöön ja maankäyttöön sekä sosiaalipolitiikkaan ja työhyvinvointiin liittyen. Sinulla on kokemusta verkkoviestinnän kehittämistehtävistä ja hallitset hyvin digitaalisen ja sosiaalisen median kanavat. Katso lisää ja laita hakemusta tulemaan täältä!