Maastopyöräily innostaa lapsia ja nuoria – vinkit harrastuksen aloittamiseen

Urheiluseurojen kurssit tuovat uusia junnuja lajin pariin. Lajia voi kokeilla myös ilman omaa maastopyörää.
todennäköisesti myöhemminkin. Kuva: Joensuun Pyöräilijät ry
Lapset ovat suomalaisen pyöräilykulttuurin perusta. Pyöräilystä nauttivat lapset tulevat käyttämään pyörää todennäköisesti myöhemminkin. Kuva: Joensuun Pyöräilijät ry

Maastopyöräilyn aiempaa suurempi suosio lasten ja nuorten keskuudessa näkyy pyöräilyseurojen toiminnassa. Esimerkiksi vuonna 2018 junioritoiminnan aloittaneen oululaisen Oulu Triathlon & Cycling ry:n 250 jäsenestä jo joka neljäs on aktiivisesti lajia harrastava juniori.

Suomen suurimpiin pyöräilyseuroihin lukeutuvalla Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry:llä puolestaan merkittävä osa tämän vuoden 26 erilaisesta lapsille ja nuorille suunnatusta kurssista, leiristä tai ryhmätapaamisista kytkeytyy maastopyöräilyyn.

Kysyntä käynnisti MTB-koulun

Joensuun Pyöräilijät ry käynnistää toukokuussa 8-14-vuotiaille suunnatun, kymmenestä tapaamiskerrasta koostuvan MTB-koulun. Tapaamisten aikana tutustutaan lajin perusteisiin, pyörän käsittelystä maastopyöräilyn etikettiin.

“Seuran maastolenkeillä on viime vuosina näkynyt nuoria harrastajia, ja olemme saaneet kyselyjä toiminnan laajentamisesta lapsille ja nuorille. Nyt siihen on hyvä tilaisuus, kun kysyntää on ja olemme saaneet koulutettua neljä maastopyöräilyn alkeisohjaajaa”, sanoo puheenjohtaja Leo Juvonen.

Juvonen haluaa, että osallistujilla on hymy huulilla.

“Tavoitteena on, että kaikilla on mukavaa ja siinä samalla pyöräilytaidot kehittyvät.”

Oma maastopyörä ei ehdoton

Lapselle ei tarvitse ostaa maastopyörää heti ensimmäisiä kokeiluja varten. Helpolla polulla voi hyvin käydä kokeilemassa peruspyörälläkin, sanoo Pohjois-Karjalassa maastopyöriä vuokraavan Kontiolahti Outdoorin Kimmo Turunen.

“Esimerkiksi lomakohteiden pyörävuokraamoissa on aiempaa paremmin malleja myös lapsille. Jos lapsen innostus jatkuu, voi turvallisemmin mielin harkita oman pyörän ostamista”, Turunen sanoo.

Pyöriä luokitellaan eri ikäisille lapsille rengaskoon mukaan. Turunen kuitenkin muistuttaa, että pyörän mitat tulee varmistaa sopiviksi joko koeistumalla pyörä tai mittaamalla lapsen jalkojen pituus.

“Mitä nuorempi lapsi, sitä helpommin on jalkojen yllettävä maahan. Sopivan kokoinen pyörä auttaa tasapainon ja hyvän ajoasennon hakemisessa. Liian suuri pyörä on vaikea hallita ja voi helposti latistaa alkuinnostusta.”

ASIANTUNTIJAN VINKIT MAASTOPYÖRÄILYN ALOITTAMISEEN

Vinkit antaa Suomen Latu ry:n maastopyöräilytoiminnan lajivastaava Tanja Kyrönlahti.

Aloita tutuilla ja lyhyillä lähipoluilla. Polulla ajamiseen ei vaadita erityistä maastopyörää, peruspyörälläkin voi ajaa tasaisilla ja helpoilla poluilla. Vaikka 15 minuutin piipahdus polulla on hyvä - into säilyy paremmin, kun tekeminen ei ole pakonomaista suorittamista.

Oikein mitoitetut varusteet ovat must! Sopiva koko on tärkeää paitsi pyörälle, myös kypärälle. Varmista, että osaat kiinnittää kypärän oikein! Leveiden maastorenkaiden paine on hyvä olla alhaisempi kuin kovilla teillä ajettaessa.

Askel kerrallaan. Kun aloitat tutulla polulla, lapsi oppii toistojen kautta, miten missäkin maastonkohdassa on hyvä ajaa. Kun taidot ja itsevarmuus kehittyvät, voi suunnata uusiin maastoihin ja pienille retkille.

Leikki on lapsia varten. Pyöräilytaitoja voi harjoitella vaikka saippuakuplien kanssa! Pyöräilyyn voi yhdistää leikkejä, joissa ajotaidot kehittyvät hauskan tekemisen lomassa. Vinkkejä löydät mm.

Innostu yhdessä. Kysy kotiseudun pyöräilyseuroilta, millaista toimintaa ne tarjoavat lapsille ja nuorille. Jos toimintaa ei vielä ole, kysynnän myötä seurat voivat innostua sellaista järjestämään.

Leo JuvonenPuheenjohtajaJoensuun Pyöräilijät ry

Pihla KilpeläinenFillariakatemian vetäjäJYPS ry

Puh:040 031 8603

Tanja KyrönlahtiMaastopyöräilytoiminnan lajivastaavaSuomen Latu

Puh:040 5167 366

todennäköisesti myöhemminkin. Kuva: Joensuun Pyöräilijät ry
Pyöräily on omiaan parantamaan mm. lasten koordinaatiota, tasapainoa, keskittymiskykyä ja itsevarmuutta. Kuva: Kontiolahti Outdoor.