Mahdollisuus vaikuttaa lisää työn innostavuutta

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on jälleen saanut Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen – nyt jo neljättä kertaa. Työtyytyväisyys on parantunut vuosi vuodelta, niin myös kuluneena vuonna koronan tuomista haasteista huolimatta.

SSO:ssa uskotaan, että keskeinen syy hyvään työtyytyväisyyteen on se, että henkilökunnalla on mahdollisuus konkreettisesti vaikuttaa oman työnsä, oman työyksikkönsä ja koko osuuskaupan kehittämiseen.

– Mukavat työkaverit, rento ja positiivinen yrityskulttuuri, pitkäjänteinen kehittämistyö ja henkilöstön valtuuttaminen Meidän jutun kautta, henkilöstöjohtaja Hanna Somersalo luettelee tekijöitä, jotka vuosittain toteutettavan henkilöstötutkimuksen mukaan rakentavat työtyytyväisyyttä.

Meidän jutulla Somersalo tarkoittaa noin vuosi sitten käynnistynyttä osuuskaupan koko henkilökuntaa koskettavaa kehitysprojektia.

– Olemme yhteisellä matkalla koko SSO:n voimin rakentamassa uutta yrityskulttuuria, joka on entistä osallistavampi, avoimempi, rohkeampi ja ketterämpi, toimitusjohtaja Tapio Finér kiteyttää.

Osuuskaupassa jokainen työyhteisö, joissa yhteensä työskentelee yli tuhat palvelualan ammattilaista, on haastettu miettimään oman toimipaikan identiteettiä.

– Meidän juttu on pelirohkeutta tehdä paikallisesti parhaita ratkaisuja asiakkaan hyödyksi. Haastamme itsemme ja totutut toimintatapamme. Maailman nopea muutos vaatii entistä nopeampaa reagointia ja joustavampaa toimintaa, Finér toteaa.

Hanna Somersalon mukaan on ollut hienoa huomata, että ihmisillä on ollut innostusta, halua ja rohkeutta ottaa vastuuta omiin käsiin.

– Tämä lisää sitoutumista ja korostaa oman työn merkityksellisyyttä. Nämä asiat ovat avaimia paitsi työhyvinvointiin, myös hyvään työnantajamielikuvaan, joka on ensiarvoisen tärkeää, kun työvoimapula meidänkin toimialueellamme on jo tosiasia, Somersalo sanoo.

Meidän jutussa keskeistä on ns. ristiinpölytys. Se tarkoittaa oppimista ja ideoiden vaihtoa yli toimialarajojen. Yksiköiden vetäjillä on omat sparrarinsa, jotka usein ovat toiselta toimialalta. Sale-päällikköä voi sparrata hotellinjohtaja, S-marketpäällikköä ravintoloiden asiakkuuspäällikkö jne.

Kun ideointiin lisäksi otetaan mukaan yksikön koko henkilökunta ja toiveita kysellään myös asiakkailta, syntyy mielenkiintoisia paikallisia ratkaisuja.

Suomen Innostavimmat työpaikat on suomalaisen työelämän tunnustus, joka myönnetään vuosittain parhaille Eezy Flown People Power -tutkimukseen osallistuneille organisaatioille. innostavimmat.fi

Lisätietoja:
Henkilöstöjohtaja Hanna Somersalo, hanna.somersalo@sok.fi, p. 044 7705 175