Mahdollisuus vaikuttaa lisää työn innostavuutta

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on jälleen saanut Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen – nyt jo neljättä kertaa. Työtyytyväisyys on parantunut vuosi vuodelta, niin myös kuluneena vuonna koronan tuomista haasteista huolimatta.

SSO:ssa uskotaan, että keskeinen syy hyvään työtyytyväisyyteen on se, että henkilökunnalla on mahdollisuus konkreettisesti vaikuttaa oman työnsä, oman työyksikkönsä ja koko osuuskaupan kehittämiseen.

– Mukavat työkaverit, rento ja positiivinen yrityskulttuuri, pitkäjänteinen kehittämistyö ja henkilöstön valtuuttaminen Meidän jutun kautta, henkilöstöjohtaja Hanna Somersalo luettelee tekijöitä, jotka vuosittain toteutettavan henkilöstötutkimuksen mukaan rakentavat työtyytyväisyyttä.

Meidän jutulla Somersalo tarkoittaa noin vuosi sitten käynnistynyttä osuuskaupan koko henkilökuntaa koskettavaa kehitysprojektia.

– Olemme yhteisellä matkalla koko SSO:n voimin rakentamassa uutta yrityskulttuuria, joka on entistä osallistavampi, avoimempi, rohkeampi ja ketterämpi, toimitusjohtaja Tapio Finér kiteyttää.

Osuuskaupassa jokainen työyhteisö, joissa yhteensä työskentelee yli tuhat palvelualan ammattilaista, on haastettu miettimään oman toimipaikan identiteettiä.

– Meidän juttu on pelirohkeutta tehdä paikallisesti parhaita ratkaisuja asiakkaan hyödyksi. Haastamme itsemme ja totutut toimintatapamme. Maailman nopea muutos vaatii entistä nopeampaa reagointia ja joustavampaa toimintaa, Finér toteaa.

Hanna Somersalon mukaan on ollut hienoa huomata, että ihmisillä on ollut innostusta, halua ja rohkeutta ottaa vastuuta omiin käsiin.

– Tämä lisää sitoutumista ja korostaa oman työn merkityksellisyyttä. Nämä asiat ovat avaimia paitsi työhyvinvointiin, myös hyvään työnantajamielikuvaan, joka on ensiarvoisen tärkeää, kun työvoimapula meidänkin toimialueellamme on jo tosiasia, Somersalo sanoo.

Meidän jutussa keskeistä on ns. ristiinpölytys. Se tarkoittaa oppimista ja ideoiden vaihtoa yli toimialarajojen. Yksiköiden vetäjillä on omat sparrarinsa, jotka usein ovat toiselta toimialalta. Sale-päällikköä voi sparrata hotellinjohtaja, S-marketpäällikköä ravintoloiden asiakkuuspäällikkö jne.

Kun ideointiin lisäksi otetaan mukaan yksikön koko henkilökunta ja toiveita kysellään myös asiakkailta, syntyy mielenkiintoisia paikallisia ratkaisuja.

Suomen Innostavimmat työpaikat on suomalaisen työelämän tunnustus, joka myönnetään vuosittain parhaille Eezy Flown People Power -tutkimukseen osallistuneille organisaatioille. innostavimmat.fi

Lisätietoja:
Henkilöstöjohtaja Hanna Somersalo, hanna.somersalo@sok.fi, p. 044 7705 175
Toimitusjohtaja Tapio Finér, tapio.finer@sok.fi, p. 040 540 2006

Opiskelijat mukana johtoryhmässä - Kauppakeskus Lohelle kunniamaininta Vuoden kauppakeskusteko -kilpailussa4.11.2021 17:17:21 EET | Tiedote

Lohjalla sijaitsevalle Kauppakeskus Lohelle on tänään myönnetty kunniamaininta Vuoden kauppakeskusteko –kilpailussa. Kunniamaininta myönnettiin Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa käynnistetystä yhteistyöstä, jossa Laurean opiskelijat ovat mukana Kauppakeskus Lohen johtoryhmässä. Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampus sijaitsee vuonna 2019 avautuneen Kauppakeskus Lohen tiloissa. Kauppakeskus Lohen omistava Suur-Seudun Osuuskauppa SSO ja Laurea ovat tehneet avainkumppaneina tiivistä yhteistyötä, josta kauppakeskuksen johtoryhmä on yksi konkreettinen esimerkki. Opiskelijoille aitoa kokemusta työelämästä Vuodesta 2020 lähtien on SSO valinnut kauppakeskuksen johtoryhmään hakemusten ja haastatteluiden perusteella joukon Laurean opiskelijoita. Johtoryhmän tavoitteena on kehittää kauppakeskuksen toimintaa, ja johtoryhmätyöskentelyn myötä opiskelijat suorittavat samalla projektijohtamisen opintojakson. Kunniamaininnan perusteluissa kiitosta saivat osallistaminen sekä se, että opiskelijat saava

Kauppakeskus Lohen Antoniossa käyttöön uusi kätevä tilausmalli24.9.2021 15:59:17 EEST | Tiedote

SSO:n Antoniossa Lohjalla helpotetaan asiakkaiden arkea, kun lauantaina 25.9. alkaen otetaan käyttöön näppärä EasyOrder-tilausmalli. Uusi malli antaa asiakkaan tarkastella, tilata sekä maksaa ostokset helposti puhelimella. EasyOrderin QR-koodeihin perustuva kontaktiton tilauskanava mahdollistaa turvallisen sekä tehokkaan tilaamisen pöytään. Skannaamalla paikan päällä Lohjan Antonion ravintoloissa pöydässä olevan QR-koodin, asiakas pääsee ravintolan menu-sivulle, josta tilaus voidaan tehdä ja maksaa helposti vain muutamalla klikkauksella. Sivuston käyttö ei tarvitse erillisen apin latausta tai rekisteröitymistä. Asiakkaan maksettua tilaus siirtyy järjestelmässä ravintolan näkyvyyteen, josta tilaus toimitetaan edelleen keittiöön. Tilaus onnistuu niin ikään myös nettisivulla tilauksesta ruuan noutoon asti. ”Haluamme palvella asiakkaita monikanavaisesti ja EazyOrder on toivottu lisäpalvelu. Tarkoitus on helpottaa ja tarvittaessa nopeuttaa asiakkaan tilauksen tekemistä. Palvelu tapahtuu ede

Pidä huolta -kampanja kerää rahaa nuorten mielenterveystyöhön – SSO:lta ja Lähitapiola Etelältä yhteensä 20 000 euron lahjoitus22.9.2021 09:07:00 EEST | Tiedote

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös läntisellä Uudellamaalla ja Salon seutukunnalla. Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. SSO yhdessä LähiTapiola Etelän kanssa liittyy 20 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta.

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO aloitti 23.8. uuden hyväntekeväisyysyhteistyön, jonka myötä päätettiin jakaa yli sata Venner-ruokalaatikkoa paikallisille vähävaraisille perheille, eli raaka-aineet noin 5000 terveelliseen ateria-annokseen. Yhteistyö toteutettiin Vennerin ja SSO:n alueen kuntien kanssa läntisellä Uudellamaalla ja Salon seudulla.