Maiju ”Mansikkka” Voutilaisen Itke minulle taivas on hengästyttävä ja lohdullinen runoteos kipeistä asioista.

Miten selviytyä, kun on niin rikki että jo hengittäminen sattuu? Miltä tuntuu, kun on elettävä pelkällä murheella ja kaaoksella? Kun alakulo valtaa mielen ja hajoaminen on jo lähellä. Maiju Voutilainen eli Mansikkka (s. 1996) on tunnettu tubettaja, jonka Mielenterveyden keskusliitto nimesi vuoden 2017 Hyvän mielen lähettilääksi tunnustuksena rohkeudesta puhua julkisesti mielenterveysongelmista. Itke minulle taivas on hänen esikoisteoksensa.

Kirjoittaja päästää lukijan ihonsa alle, pimeisiin ja kylmiin huoneisiin, joihin alkaa pikkuhiljaa virrata valoa ja lämpöä. Näissä sydänverellä kirjoitetuissa runoissa ja mietteissä on lohdutuksen voimaa. Jokainen meistä on arvokas.

Itke minulle taivas ilmestyy 17.11. ja on silloin arvosteluvapaa.

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lehdistökuvat: http://mediapankki.otava.fi/

Haastattelupyynnöt: anne.seppala@troot.network

Kaisu-Maria Toiskallio
kaisu-maria.toiskallio@otava.fi

Otava-konserni ja Otavan Kirjasäätiö lahjoittavat miljoona euroa Taideyliopistolle kirjoittamisen koulutusohjelman perustamiseen14.12.2017 13:06Tiedote

Taideyliopisto on perustamassa kirjoittamisen maisteriohjelmaa, joka tarjoaa ensi kertaa Suomessa maisterin tutkintoon johtavaa kirjoittamisen koulutusta. Ohjelma vahvistaa kirjoittamisen ja kirjallisuuden asemaa itsenäisenä taiteenlajina ja tarjoaa ainutlaatuisen polun ammattikirjailijaksi kasvamiseen. Ensimmäinen maisteriohjelma käynnistyy syksyllä 2019.

Eve Hietamiehen Yösyöttö-romaanin sarjaa painettu jo yli 120 000 kappaletta7.12.2017 14:07Tiedote

Eve Hietamiehen Yösyöttö-romaanista vuonna 2010 alkanut sarja Antti Pasasen yksinhuoltajan arjesta menestyy loistavasti. Kolmiosaisen sarjan osia on painettu jo yhteensä yli 120 000 kappaletta. Sar­jasta ovat ilmestyneet osat Yösyöttö (2010), Tarhapäivä (2012) ja Hammas­keiju (2017). Sarjan ensimmäiseen osaan pohjautuva elokuva Yösyöttö sai ensi-iltansa lokakuussa. ”Eve Hietamiehellä on mestarillinen kyky kirjoittaa yhtaikaa koskettavasti, hauskasti ja vahvan elämänmakuisesti. Suomalainen yleisö on rakastunut Antti ja Paavo Pasaseen ja ottanut heidän tarinansa omakseen niin kirjojen kuin nyt myös elokuvan kautta”, kommentoi Otavan kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper. Sarjan uusin osa, Hammaskeiju, ilmestyi helmikuussa. Hammaskeijussa Pasasen pienperheessä on yhtäkkiä ekaluokkalainen ja ihmetystä herättää se, mihin se vauva katosi ja mihin se on taas hukannut kännykkänsä? Eve Hietamies (s. 1964) työskentelee aikakauslehtitoimittajana Helsingissä, ja hänet tunnetaan myös useiden mene