Maitotiloilla suuri huoli suomalaisen maidontuotannon tulevaisuudesta

Erittäin kalliiden tuotantopanosten vuoksi Maitovaltuuskunta on huolissaan tulevan kesän nurmi- ja viljasadoista. Uhkana on, että nurmesta tehtävän säilörehun ja rehuviljojen sadot jäävät niukoiksi tai laadultaan heikoiksi, jos esimerkiksi lannoitteiden hankintoja ja käyttöä joudutaan vähentämään. Tämä laskisi maidon tuotantomääriä ennakoitua enemmän. Valmisteilla olevan maatalouden kriisitukipaketin varat eivät myöskään ehdi tuomaan helpotusta kevätkylvöjen panoshankintoihin. Ratkaisun on tultava markkinoilta.

Taloudellinen ahdinko on nyt tiloilla paha, sillä energian, lannoitteiden ja rehujen hinnat ovat nousseet kiivaampaa tahtia kuin maidon tuottajahinta. Maidontuotannon muuttuvat kustannukset ovat nousseet viime kesästä yli kymmenen senttiä tuotettua maitolitraa kohti. Nyt valmisteilla olevat - ruokahuollon turvaamiseksi tarkoitetut - kriisirahat eivät ehdi tiloille ennen kevätkylvöjä. Markkinoiden on reagoitava!

-        Kriisitukipakettien valmistelua ja rahojen maksatusta tulee kiirehtiä kaikin keinoin, painottaa joensuulainen maidontuottaja, MTK:n maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen.

Viljelijöiden kassakriisiä on helpotettava kriisitukien ohella verohelpotuksin ja lainojen valtiontakauksin. Myös rahoituslaitosten on kannettava kortensa kekoon ja oltava joustavia lainojen uudelleen järjestelyissä.

Kantar TNS Agri arvioi Maitomarkkinakatsauksessaan 3/2022 maidontuotannon vähenevän Suomessa tänä vuonna 1,5 %, jolloin maitoa tuotettaisiin 2 170 miljoonaa litraa. Vaarana on, että vajaista tuotantopanoksista johtuen nurmesta tehtävän säilörehun ja rehuviljojen sadot jäävät niukoiksi tai laadultaan heikoiksi, jolloin maidontuotanto vähenisi entisestään.

-        Maitovaltuuskunta kannustaa kaikkia viljelijöitä hyvien peltolohkojen maksimaaliseen viljelyyn, muistuttaa maidontuottaja Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä Vesilahdelta.

---------------

Maitovaltuuskunta on vuonna 1995 perustettu maito-osuuskuntien rekisteröimätön yhdistys, johon kuuluu 16 maito-osuuskuntaa. Maitovaltuuskunnassa on 50 kokousedustajaa.
------------

Maitovaliokunta on Maitovaltuuskunnan, MTK:n ja SLC:n perustama yhteistyöelin.

Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä, puh. 0400 832 993

Maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen, puh. 040 732 7388

Etsitkö haastateltavaa?  Ole yhteydessä:

maitoasiamies Marjukka Mattio, puh. 050 533 8924 tai
viestinnän suunnittelija Kaija Stormbom, 040 848 9559

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.