Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Maitovaliokunta: Hallitusohjelma sisältää hyviä aihioita maatalouden toimintaedellytysten kestävään vahvistamiseen

MTK:n maitovaliokunta vaatii hallitusta viipymättä panemaan maataloutta koskevat aloitteet toimeen. Maitotilojen määrän ennustetaan vähenevän kuluvana vuonna kahdeksan prosenttia. Maito-omavaraisuus lepää jatkavien tilojen harteilla. Hallituksen lupaamat toimet tulonmuodostuksen tasapainottamiseksi tarjontaketjussa, sekä investointeja, tuottajien jaksamista ja aktiivituotantoa tukeva politiikka ja lainsäädäntöratkaisut eivät voi odottaa. Huomio on kiinnitettävä myös lopettaviin ja rakennettava toimiva malli tuotannosta luopumiseen.

Hämeenlinnassa kokoontunut maitovaliokunnan kesäkokous kiirehtii lomitusjärjestelmän uudistamista. Keskeneräisen lomituslain valmistelu on käynnistettävä viipymättä uudelleen. Uudistus on tehtävä siitä riippumatta, millä aikataululla sote- ja maakuntauudistus etenevät. Järjestelmä on rakennettava olemassa olevan valmistelun pohjalta, jossa linjattiin muun muassa, että lomaoikeus säilytetään henkilökohtaisena. Maitovaliokunta muistuttaa niin ikään kiireellisestä tarpeesta säätää eläinten hyvinvointilaki voimaan jo tehdyn perusteellisen valmistelun pohjalta.

Välitä viljelijästä -konseptin vakiinnuttaminen oli tärkeä saavutus. Tarpeellisuutensa ja toimivuutensa osoittanutta järjestelmää tulisi kehittää edelleen vahvistamalla mallin piiriin lisää käytännön välineitä viljelijöiden auttamiseen. Maitovaliokunta muistuttaa päättäjiä tuottajien lakisääteisen sosiaaliturvan toteutumisesta. Jokaisella alueella on huolehdittava riittävästä lomittajaresurssista kattamaan tuottajien tosiallinen tarve lomitusjärjestelmän mukaisiin lomapäiviin ja sijaisapuun.

Maitovaliokunta on seurannut huolestuneena hallituksen biokaasulinjauksen jälkeistä keskustelua lantabiokaasun tuesta. Maitotilat, jotka edustavat puolta Suomen kotieläintiloista, ovat vaarassa jäädä lantabiokaasuklusterin ulkopuolelle, mikäli aloite biokaasutuen myöntämisestä vain muutamalle jättiyksikölle koko maassa toteutuisi. Tukimalli, joka sulkisi muutaman tilan yhteiset ja tilakohtaiset laitokset tuen piiristä, kohtelisi tuotantosuuntia erittäin epätasapuolisesti. Malli rankaisisi hajallaan sijaitsevia maitotiloja, joilla lannan ravinteiden peltolannoitekäyttö totutusti perustuu vastuulliseen lannanlevitysalan mitoitukseen. Tällaisten tilojen biokaasutuotanto jäisi paitsi tuesta, joka kytkettäisiin teollisessa mittakaavassa prosessoidun väkevöitetyn lannoitejakeen myyntituotantoon.

Maitovaliokunta kannustaa hallitusta puolustamaan EU:n maksuosuuksia maataloustuessa ja torjumaan komission esittämät rahoitusleikkaukset. Leikkaukset olisivat kohtalokkaita painottuessaan pilariin II, josta rahoitetaan suomalaisviljelijöille elintärkeä luonnonhaittakorvaus sekä ympäristö- ja ilmastotoimenpiteet, joihin tuottajat ovat laajasti sitoutuneet. Hallitusohjelman kirjaus maatalouden ja maaseudun rahoituksen turvaamisesta joka tapauksessa on tässä tilanteessa välttämätön.

Maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen, puh. 040 732 7388
Maitovaliokunnan varapuheenjohtaja Tuomo Haikonen, puh. 050 365 6624

Suomessa lihaa tuotetaan vastuullisesti – kilpailijat vastuullisuudessa takamatkalla15.8.2019 10:59:15 EESTTiedote

Suomalainen lihaketju on jo vuosia tehnyt tutkimus- ja kehitystyötä sen eteen, että kotimaisen valkuaisen osuutta voidaan kasvattaa ja soijan käyttöä rehustuksessa saadaan vähennettyä. Euroopassa soijaa käytetään kotieläinten rehustuksessa enemmän ja kauppasodan myötä lisääntyvä soijan tuonti parantanee soijaa runsaasti käyttävien kilpailukykyä. Suomalainen vastuullisempi tapa tuottaa lihaa on saatava esiin, ettei se jää kilpakumppaneiden jalkoihin.

Suomalaiset maanviljelijät ja yksityismetsänomistajat tukevat IPCC:n erikoisraportin suosituksia – Suomen tunnustettava omat vahvuutensa ja erityispiirteensä8.8.2019 11:11:08 EESTTiedote

Viljelijöitä ja yksityismetsänomistajia edustavat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC pitävät tänään julkistetun Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n erikoisraportin viestiä ilmastonmuutoksen vaikutuksista ruokaturvaan ja maaperän kasvukuntoon hälyttävänä. Maankäyttöön keskittyvä raportti alleviivaa ilmastonäkökulmasta maatalouden, maankäytön ja uusiutuvien luonnonvarojen ratkaisevaa roolia ilmastonmuutosta vastaan taistelemisessa ja ruokaturvan takaajana muuttuvaan ilmastoon sopeutuen.

Mediakutsu: Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija tutustuvat Varsinais-Suomen saariston maatalousyrittäjiin ja ruoantuotantoon 12.-13.8.7.8.2019 11:17:23 EESTKutsu

Vuoden Kokki 2019 Mikko Kaukonen ja Vuoden Tarjoilija 2019 Heidi Martikainen vierailevat 12.–13. elokuuta maatiloilla Varsinais-Suomen saaristossa ja tutustuvat maatalousyrittäjiin ja ruoan alkuperään. Median edustajat kutsutaan osallistumaan maatilavierailuihin sekä lounastamaan ja keskustelemaan ruoantuottajien ja ravintola-alan huippuammattilaisten kanssa.