Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Maitovaliokunta: Hallitusohjelma sisältää hyviä aihioita maatalouden toimintaedellytysten kestävään vahvistamiseen

MTK:n maitovaliokunta vaatii hallitusta viipymättä panemaan maataloutta koskevat aloitteet toimeen. Maitotilojen määrän ennustetaan vähenevän kuluvana vuonna kahdeksan prosenttia. Maito-omavaraisuus lepää jatkavien tilojen harteilla. Hallituksen lupaamat toimet tulonmuodostuksen tasapainottamiseksi tarjontaketjussa, sekä investointeja, tuottajien jaksamista ja aktiivituotantoa tukeva politiikka ja lainsäädäntöratkaisut eivät voi odottaa. Huomio on kiinnitettävä myös lopettaviin ja rakennettava toimiva malli tuotannosta luopumiseen.

Hämeenlinnassa kokoontunut maitovaliokunnan kesäkokous kiirehtii lomitusjärjestelmän uudistamista. Keskeneräisen lomituslain valmistelu on käynnistettävä viipymättä uudelleen. Uudistus on tehtävä siitä riippumatta, millä aikataululla sote- ja maakuntauudistus etenevät. Järjestelmä on rakennettava olemassa olevan valmistelun pohjalta, jossa linjattiin muun muassa, että lomaoikeus säilytetään henkilökohtaisena. Maitovaliokunta muistuttaa niin ikään kiireellisestä tarpeesta säätää eläinten hyvinvointilaki voimaan jo tehdyn perusteellisen valmistelun pohjalta.

Välitä viljelijästä -konseptin vakiinnuttaminen oli tärkeä saavutus. Tarpeellisuutensa ja toimivuutensa osoittanutta järjestelmää tulisi kehittää edelleen vahvistamalla mallin piiriin lisää käytännön välineitä viljelijöiden auttamiseen. Maitovaliokunta muistuttaa päättäjiä tuottajien lakisääteisen sosiaaliturvan toteutumisesta. Jokaisella alueella on huolehdittava riittävästä lomittajaresurssista kattamaan tuottajien tosiallinen tarve lomitusjärjestelmän mukaisiin lomapäiviin ja sijaisapuun.

Maitovaliokunta on seurannut huolestuneena hallituksen biokaasulinjauksen jälkeistä keskustelua lantabiokaasun tuesta. Maitotilat, jotka edustavat puolta Suomen kotieläintiloista, ovat vaarassa jäädä lantabiokaasuklusterin ulkopuolelle, mikäli aloite biokaasutuen myöntämisestä vain muutamalle jättiyksikölle koko maassa toteutuisi. Tukimalli, joka sulkisi muutaman tilan yhteiset ja tilakohtaiset laitokset tuen piiristä, kohtelisi tuotantosuuntia erittäin epätasapuolisesti. Malli rankaisisi hajallaan sijaitsevia maitotiloja, joilla lannan ravinteiden peltolannoitekäyttö totutusti perustuu vastuulliseen lannanlevitysalan mitoitukseen. Tällaisten tilojen biokaasutuotanto jäisi paitsi tuesta, joka kytkettäisiin teollisessa mittakaavassa prosessoidun väkevöitetyn lannoitejakeen myyntituotantoon.

Maitovaliokunta kannustaa hallitusta puolustamaan EU:n maksuosuuksia maataloustuessa ja torjumaan komission esittämät rahoitusleikkaukset. Leikkaukset olisivat kohtalokkaita painottuessaan pilariin II, josta rahoitetaan suomalaisviljelijöille elintärkeä luonnonhaittakorvaus sekä ympäristö- ja ilmastotoimenpiteet, joihin tuottajat ovat laajasti sitoutuneet. Hallitusohjelman kirjaus maatalouden ja maaseudun rahoituksen turvaamisesta joka tapauksessa on tässä tilanteessa välttämätön.

Maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen, puh. 040 732 7388
Maitovaliokunnan varapuheenjohtaja Tuomo Haikonen, puh. 050 365 6624

Maatalouden kannattavuuskriisi on jatkunut vuosia ja tuotannosta luopuminen on kiihtynyt päivä päivältä. Osa maatiloista on menettänyt markkinansa ja tulovirran koronan vuoksi ravintola- ja matkailukysynnän loputtua. Suomen hallituksen nopeasti valmistelema yritysten kriisirahoitus ei koske maatalousyrityksiä ja niiden yhteydessä harjoitettavaa elinkeinotoimintaa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on esittänyt hallitukselle ruuantuotannon pelastus- ja valmiuspakettia, jolla varmistetaan tulevan kasvu- ja satokauden onnistuminen ja varaudutaan moniin pitkävaikutteisiin maataloutta kohtaaviin riskeihin. MTK korostaa, että myös yhdistysmuotoinen elinkeinotoiminta sekä maatalouden ohessa harjoitettavat elinkeinot kuten metsätalous, maaseutumatkailu ja suoramyyntiyrittäjyys tulee saada kriisirahoituksen piiriin.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden tilannekuvakysely huoltovarmuudesta: Alkutuotannossa huoli työvoimasta, heikkenevästä talous- ja rahoitustilanteesta sekä suojavarusteiden, torjunta-aineiden ja varaosien saannista3.4.2020 07:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kartoitti huoltovarmuuteen liittyvää tilannekuvaa kyselyllä alkutuotannon yrityksille eri tuotannonaloilla. Kysely toteutettiin yhteistyössä Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC:n, Kauppapuutarhaliiton, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin Liiton sekä Suomen Kalankasvattajaliiton kanssa. Alkutuotannossa tämän hetken suurin huoli on kausityövoiman saatavuus. Yrittäjillä on vastausten perusteella huolta myös suojakäsineiden ja hengityssuojaimien (41 % vastanneista) sekä torjunta-aineiden ja kemikaalien saatavuudesta (30 % vastanneista). Huolta aiheuttaa myös traktoreiden, koneiden ja laitteiden varaosien saatavuus (29 % vastanneista), joka on heikentynyt lentorahdin vaikeutumisen myötä, sekä yritysten heikkenevä talous ja rahoitus. Kysely toteutettiin 24.3-26.3.2020 osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 360 jäsenyritystä ympäri maata.

Lomituspalveluissa varauduttava koronapandemiaan – STM:n valmistauduttava toimiin2.4.2020 15:46:05 EESTTiedote

Ruuantuotanto on tärkeä osa huoltovarmuutta. Ruuantuottajan sairastuessa ovat lomituspalvelut ja niiden toimivuus elintärkeä turvaverkko maatiloilla. MTK neuvotteli tänään sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. MTK vaatii, että lomituspalveluissa varaudutaan koronapandemiaan lakimuutoksin ja joustavin käytännöin sekä ohjeistuksin. MTK:n mielestä lomituspalvelut tulisi ulottaa myös tiettyihin karanteenitilanteisiin, jotta lomittajan työturvallisuus tilalla voidaan taata.

AC Oulun pelaajat maaseudun kausitöihin www.töitäsuomesta.fi kautta2.4.2020 13:20:24 EESTTiedote

Koronakriisi vaikuttaa tuleviin urheilusarjoihin ja -seurojen toimintaan. Moni urheilija etsii väliaikaisesti muuta toimintaa. Esimerkiksi jalkapalloseura AC Oulussa on joutunut uuden tilanteen eteen, kun joukkueen harjoittelu ja koko toiminta on keskeytetty. Useat pelaajamme ovat kiinnostuneita maaseudun kausitöistä ja olemme valmiita raskaisiinkin töihin. Siksi pelaajamme ilmoittautuivat maaseudun kausitöihin, kertoo AC Oulun toimitusjohtaja Juho Meriläinen.