Majoitus- ja ravintola-alan yrityksistä 15 %:lla maksuvaikeuksia jo ennen koronakriisiä

Intrum julkaisee kvartaaleittain raportin yritysten maksuviiveiden kehityksestä Suomessa. Tammi-maaliskuun raportista ilmeni, että majoitus- ja ravintola-alalla oli eniten maksuviiveitä suhteessa muihin toimialoihin vuodentakaiseen verrattuna. Lähes joka seitsemäs eli 15 prosenttia alan yrityksistä oli maksuvaikeuksissa jo ennen koronakriisin puhkeamista.

– Korona näyttää tuoneen totaalipysähdyksen jo entuudestaan maksuviiveistä kärsivälle majoitus- ja ravintolatoimialalle. Maksuviiveet olivat kasvussa vuoden alussa niin ikään teollisuudessa, tukku- ja vähittäiskaupassa sekä logistiikassa. Vaikeuksia on siten odotettavissa myös monille muille toimialoille. Ilmassa on merkkejä, ettei kysyntä voi palata koronaa edeltävälle tasolle kovin nopeasti. Tämä enteilee pysyviä muutoksia markkinaan sekä syviä maksuvaikeuksia- ja konkurssiaaltoa suomalaiseen yhteiskuntaan, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

– Lisääntyneet maksuvaikeudet näkyvät Intrumilla erilaisten maksusuunnitelmien merkittävänä lisääntymisenä. Meidän tehtävämme on tukea yrityksiä ja yksityishenkilöitä taloudellisessa ja inhimillisessä kriisissä tekemällä nimenomaan joustavasti eräpäivien siirtoja ja maksusuunnitelmia. Yhtälailla tuemme yrityksiä luottoriskien ja siten kassavirran kehityksen arvioinnissa erilaisten luottotieto- ja analytiikkapalveluiden avulla, Iskala kertoo.

Maakunnittain mitattuna maksuviiveet jakautuivat melko tasaisesti. Suurimmat hyppäykset maksuviiveiden määrissä nähtiin Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Lapissa.

Kun maksuviiveiden kehitystä tarkasteltiin henkilöstöluokittain, tilastoista nähtiin että yli sata henkeä työllistävien yritysten maksuviiveet ovat kasvaneet eniten, kolme prosenttiyksikköä. Tämän kokoluokan yrityksistä maksuviiveitä on siis 36 %. Maksuviiveet kasvoivat hieman myös pienemmissä yrityksissä.

Linkki: Yritysten maksuviiveraportti Q1 2020.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puhelin: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puhelin: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä maksuviiveellisiä yrityksiä 5,46 % - maksuviiveiden trendi laskeva vuonna 201928.1.2020 07:00:04 EETTiedote

Yritysten maksuviiveiden määrien kehityksessä näkyy vuosittain tiettyä säännönmukaisuutta, selviää Intrumin maksuviivetutkimuksesta. Loppuvuotta kohden maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä pienenee. Loka-joulukuussa 2019 maksuviiveellisiä yrityksiä oli 5,46 prosenttia, muutosta edellisvuoteen oli vain +1,10 prosenttia.