Majoitus- ja ravintola-alan yrityksistä 15 %:lla maksuvaikeuksia jo ennen koronakriisiä

Intrum julkaisee kvartaaleittain raportin yritysten maksuviiveiden kehityksestä Suomessa. Tammi-maaliskuun raportista ilmeni, että majoitus- ja ravintola-alalla oli eniten maksuviiveitä suhteessa muihin toimialoihin vuodentakaiseen verrattuna. Lähes joka seitsemäs eli 15 prosenttia alan yrityksistä oli maksuvaikeuksissa jo ennen koronakriisin puhkeamista.

– Korona näyttää tuoneen totaalipysähdyksen jo entuudestaan maksuviiveistä kärsivälle majoitus- ja ravintolatoimialalle. Maksuviiveet olivat kasvussa vuoden alussa niin ikään teollisuudessa, tukku- ja vähittäiskaupassa sekä logistiikassa. Vaikeuksia on siten odotettavissa myös monille muille toimialoille. Ilmassa on merkkejä, ettei kysyntä voi palata koronaa edeltävälle tasolle kovin nopeasti. Tämä enteilee pysyviä muutoksia markkinaan sekä syviä maksuvaikeuksia- ja konkurssiaaltoa suomalaiseen yhteiskuntaan, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

– Lisääntyneet maksuvaikeudet näkyvät Intrumilla erilaisten maksusuunnitelmien merkittävänä lisääntymisenä. Meidän tehtävämme on tukea yrityksiä ja yksityishenkilöitä taloudellisessa ja inhimillisessä kriisissä tekemällä nimenomaan joustavasti eräpäivien siirtoja ja maksusuunnitelmia. Yhtälailla tuemme yrityksiä luottoriskien ja siten kassavirran kehityksen arvioinnissa erilaisten luottotieto- ja analytiikkapalveluiden avulla, Iskala kertoo.

Maakunnittain mitattuna maksuviiveet jakautuivat melko tasaisesti. Suurimmat hyppäykset maksuviiveiden määrissä nähtiin Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Lapissa.

Kun maksuviiveiden kehitystä tarkasteltiin henkilöstöluokittain, tilastoista nähtiin että yli sata henkeä työllistävien yritysten maksuviiveet ovat kasvaneet eniten, kolme prosenttiyksikköä. Tämän kokoluokan yrityksistä maksuviiveitä on siis 36 %. Maksuviiveet kasvoivat hieman myös pienemmissä yrityksissä.

Linkki: Yritysten maksuviiveraportti Q1 2020.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puhelin: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puhelin: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta20.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.

Intrumin tutkimus: Yritykset varautuvat taantumaan kustannuksia leikkaamalla5.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia mittaava Intrum European Payment Report -kyselytutkimus toteutettiin helmi-huhtikuussa 2020. Kyselyyn vastasi 10000 yrityspäättäjää 29 Euroopan maasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää eri toimialoilta. Tutkimuksesta nousi esille yksi havainto yli muiden: yrityspäättäjät uskoivat jo silloin taantuman olevan käsillä ja sen aiheuttavan vakavia vaikutuksia yritysten toimintaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Intrumin tutkimus: Korona räjäytti maksuajat Suomessa1.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on tuonut erittäin paljon epävarmuutta yritysten maksukäyttäytymiseen Suomessa, mikä näkyy sekä maksuehtojen että todellisten maksuaikojen pidentymisenä. Jos vuonna 2019 kuluttajille (B2C) myönnetty maksuehto oli keskimäärin 12 päivää, on se tänä vuonna jo 21 päivää. Yritysten välisessä kaupassa keskimääräinen maksuehto on venynyt 21 päivästä 47 päivään ja julkisella puolella 20 päivästä 60 päivään. Tulokset selviävät Intrumin vuosittain julkaisemasta European Payment Report:sta.

Intrumin maksuviivetutkimus Q2 2020: Korona pysäytti talouden rattaat, mikä näkyi yritysten maksuviiveiden suhteellisena laskuna edellisvuoteen verrattuna31.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksuviiveet keskimäärin vähenivät 6,5 prosenttia vuoden toisella kvartaalilla verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019. Todennäköisin selitys maksuviiveiden määrän laskuun löytyy siitä, että covid-19-pandemian pysäyttäessä talouden rattaat laskutus väheni. Näin ollen myöskään maksuviiveitä ei pääse syntymään. Maksuaikojen pidennykset ja suorat tuet yrityksille ovat osaltaan hillinneet maksuviiveiden syntymistä.