Majoitus- ja ravintola-alan yrityksistä 15 %:lla maksuvaikeuksia jo ennen koronakriisiä

Intrum julkaisee kvartaaleittain raportin yritysten maksuviiveiden kehityksestä Suomessa. Tammi-maaliskuun raportista ilmeni, että majoitus- ja ravintola-alalla oli eniten maksuviiveitä suhteessa muihin toimialoihin vuodentakaiseen verrattuna. Lähes joka seitsemäs eli 15 prosenttia alan yrityksistä oli maksuvaikeuksissa jo ennen koronakriisin puhkeamista.

– Korona näyttää tuoneen totaalipysähdyksen jo entuudestaan maksuviiveistä kärsivälle majoitus- ja ravintolatoimialalle. Maksuviiveet olivat kasvussa vuoden alussa niin ikään teollisuudessa, tukku- ja vähittäiskaupassa sekä logistiikassa. Vaikeuksia on siten odotettavissa myös monille muille toimialoille. Ilmassa on merkkejä, ettei kysyntä voi palata koronaa edeltävälle tasolle kovin nopeasti. Tämä enteilee pysyviä muutoksia markkinaan sekä syviä maksuvaikeuksia- ja konkurssiaaltoa suomalaiseen yhteiskuntaan, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

– Lisääntyneet maksuvaikeudet näkyvät Intrumilla erilaisten maksusuunnitelmien merkittävänä lisääntymisenä. Meidän tehtävämme on tukea yrityksiä ja yksityishenkilöitä taloudellisessa ja inhimillisessä kriisissä tekemällä nimenomaan joustavasti eräpäivien siirtoja ja maksusuunnitelmia. Yhtälailla tuemme yrityksiä luottoriskien ja siten kassavirran kehityksen arvioinnissa erilaisten luottotieto- ja analytiikkapalveluiden avulla, Iskala kertoo.

Maakunnittain mitattuna maksuviiveet jakautuivat melko tasaisesti. Suurimmat hyppäykset maksuviiveiden määrissä nähtiin Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Lapissa.

Kun maksuviiveiden kehitystä tarkasteltiin henkilöstöluokittain, tilastoista nähtiin että yli sata henkeä työllistävien yritysten maksuviiveet ovat kasvaneet eniten, kolme prosenttiyksikköä. Tämän kokoluokan yrityksistä maksuviiveitä on siis 36 %. Maksuviiveet kasvoivat hieman myös pienemmissä yrityksissä.

Linkki: Yritysten maksuviiveraportti Q1 2020.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puhelin: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puhelin: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Vuoden viimeisellä neljänneksellä maksuviiveellisiä yrityksiä 5,46 % - maksuviiveiden trendi laskeva vuonna 201928.1.2020 07:00:04 EETTiedote

Yritysten maksuviiveiden määrien kehityksessä näkyy vuosittain tiettyä säännönmukaisuutta, selviää Intrumin maksuviivetutkimuksesta. Loppuvuotta kohden maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä pienenee. Loka-joulukuussa 2019 maksuviiveellisiä yrityksiä oli 5,46 prosenttia, muutosta edellisvuoteen oli vain +1,10 prosenttia.

Intrumin tutkimus: suomalaisilla Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, laskuja kasautuu silti stressiksi asti5.12.2019 07:00:00 EETTiedote

Intrumin European Consumer Payment -raportissa vertailtiin 24 Euroopan maan kuluttajien taloudellisen hyvinvoinnin tilaa neljän osa-alueen - maksukyvyn, velkaantumisen, säästämisen ja taloudenlukutaidon - suhteen. Suomi sijoittui Taloudellisen hyvinvoinnin barometrin kokonaistuloksissa viidenneksi, kun edellä mainittujen osa-alueiden pisteet laskettiin yhteen.

Yritysten maksuviiveet pysyneet lähes ennallaan vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna29.10.2019 07:21:39 EETTiedote

Intrum seuraa kvartaaleittain yritysten maksuviiveiden kehitystä. Alkuvuonna näkynyt maksuviiveiden määrän lisääntyminen on sittemmin tasaantunut. Vuoden kolmannella neljänneksellä hieman alle kuudella prosentilla kaikista yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus oli lähes muuttumaton, muutosta tapahtui -0,72 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Majoitus- ja ravitsemisalalla maksuviiveitä ilmeni joka kahdeksannella yrityksellä, lukumäärä oli kasvanut prosentin vuodentakaiseen verrattuna.